شناسهٔ خبر: 70358903 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

معاون مدیرعامل بلو بانک در پاسخ به «فن‌زی»:

تا مشخص نشدن قوانین، نئوبانک‌ها در کشور رشد نمی‌کند

معاون مدیرعامل بلوبانک در آستانه ۱۰ میلیونی شدن این نئوبانک ایرانی اعلام کرد تا زمانی که بانک مرکزی در کشور قوانین مشخص و دقیقی برای نئوبانک‌ها تدوین نکند، امکان گسترش مدل‌های درآمد تجاری نئوبانک‌ها وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

معاون مدیرعامل بلوبانک در آستانه ۱۰ میلیونی شدن این نئوبانک ایرانی اعلام کرد تا زمانی که بانک مرکزی در کشور قوانین مشخص و دقیقی برای نئوبانک‌ها تدوین نکند، امکان گسترش مدل‌های درآمد تجاری نئوبانک‌ها وجود ندارد.

به گزارش «فن‌زی»، رویداد BLU IO به مناسبت ۱۰ میلیونی شدن بلوبانک در عصر امروز  (۲۹ آذر)  با حضور اصحاب رسانه و مدیران اکوسیستم فناوری کشور برگزار شد. این مراسم نمایشی از نوآوری و دستاوردهای بلو‌بانک به‌عنوان یکی از پیشروان حوزه بانکداری دیجیتال در ایران بود. در این رویداد، رضا حیدری مدیرعامل بلو، امیر فرشچی معاون مدیرعامل، اشکان پرپنچی مدیر پشتیبانی مشتریان و صدف بکتاشی مدیر احراز هویت به بررسی مسیر بلو‌بانک و معرفی دستاوردهای جدید این نئوبانک پرداختند.

مدیرعامل بلوبانک: بیش از ده میلیون نفر همراه ما هستند

رضا حیدری، مدیرعامل بلو‌بانک، سخنرانی خود را با توضیحی درباره فلسفه راه‌اندازی این نئوبانک آغاز کرد. او گفت: «از همان ابتدا، ما تصمیم گرفتیم زمین بازی بانکداری را تغییر دهیم و فرایندی ایجاد کنیم که متفاوت از ذهنیت سنتی مردم درباره بانک‌ها باشد. هدف ما ایجاد یک روایت تازه و صمیمی از بانکداری بود.»

بلو‌بانک که در اسفند ۱۳۹۸ با تیمی ۵۰ نفره آغاز به کار کرد، اکنون به یک خانواده ۷۰۰ نفری تبدیل شده و توانسته است جامعه‌ای ۱۰ میلیون نفری از کاربران ایجاد کند. به گفته حیدری، اپلیکیشن بلو‌بانک امکان افتتاح حساب در کمتر از هفت دقیقه را فراهم کرده و تاکنون بیش از ۱۸ میلیون ساعت در زمان مشتریان صرفه‌جویی کرده است.

معاون مدیرعامل بلوبانک: تا امروز ۲۵ هزار میلیارد تومان وام داده‌ایم

امیر فرشچی، معاون مدیرعامل بلو، به چالش‌های طراحی محصول و رشد بلو‌بانک اشاره کرد: «ما کارمان را با یک MVP (حداقل محصول قابل عرضه) آغاز کردیم و با عبور از مسیر پیچیده‌ای که قوانین بانکی پیش پایمان گذاشته بودند، به محصولی پیشرفته با ۱۰ میلیون کاربر رسیدیم.»

او ادامه داد که شیوع ویروس کرونا به بلو کمک کرد تا مسیر درستی را برای ارائه خدمات دیجیتال دنبال کند. یکی از نوآوری‌های بلو‌بانک، ارائه سرویس شارژ حساب بود که تاکنون بیش از ۳۱ میلیون تراکنش موفق داشته است. علاوه بر این، بلو با ارائه دو نوع وام سریع و خرد و همچنین وام سنگین‌تر با همکاری سایر مجموعه‌ها، توانسته است بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان وام با نرخ نکول ۰.۳ درصد اعطا کند.

در دنیا تمامی نئوبانک‌ها درآمد خود را با ارزش افزوده‌های خود به‌دست می‌آورند اما این موضوع در ایران تحقق نیافته و به‌نظر می‌رسد نئوبانک‌ها در ایران همچنان وابستگی شدیدی به درآمد بانک‌های سنتی که به آن‌ها متصل هستند؛ دارند. فرشچی در پاسخ به «فن‌زی» درباره اینکه آیا مدل‌های درآمدزایی جدیدی برای این نئوبانک در دستور کار است یا خیر گفت: «تا زمانی که بانک مرکزی در کشور قوانین مشخص و دقیقی برای نئوبانک‌ها تدوین نکند، امکان گسترش مدل‌های درآمدتجاری نئوبانک‌ها وجود ندارد.» او ابراز امیدواری کرد درهای جدیدی برای نئوبانک‌ها در دولت جدید و روزهای آینده باز شود.

فرشچی همچنین در پاسخ به این پرسش «فن‌زی» که موضوع امنیت چقدر برای این نئوبانک مهم است و چرا در تبلیغات آن کمتر به این مساله پرداخت می‌شود گفت: «ما بر اساس سیاست‌های خود درباره همه ویژگی‌های سرویس بلوبانک صحبت می‌کنیم و پله پله آن‌ها را به کاربران معرفی می‌کنیم. به‌زودی قصد داریم یک رویداد درباره موضوع امنیت در بلوبانک هم برگزار کنیم تا به این موضوع مهم بیشتر و عمیق‌تر بپردازیم چرا که موضوعی مثل امنیت از مهمترین فاکتورهایی است که ما به‌جد روی آن تمرکز داریم.»

مدیر پشتیبانی مشتریان: ۹۴ درصد کاربران از ما رضایت دارن

اشکان پرپنچی، مدیر پشتیبانی مشتریان بلو، در سخنرانی خود به ساختار منحصربه‌فرد تیم پشتیبانی بلو پرداخت. تیم ۱۶۰ نفره بلو‌لاین، روزانه به بیش از ۲۵ هزار درخواست از طریق تماس تلفنی و چت پاسخ می‌دهد. به گفته پرپنچی:

«بر اساس آمار، ۹۴ درصد از کاربران از پاسخگویی تیم ما رضایت دارند. حتی مشتریان سایر بانک‌ها نیز برای حل مشکلات خود با ما تماس می‌گیرند، که نشان از دسترسی آسان و اعتماد به خدمات ما دارد.»

در این رویداد اعلام شد بلو‌بانک تاکنون بیش از ۱۲ میلیون کارت فیزیکی صادر کرده است. رنگ محبوب کارت‌ها آبی است که بیش از ۲ میلیون و ۶۶۲ هزار کارت به این رنگ صادر شده است، در حالی که کارت مشکی کمترین میزان صدور را داشته و تعداد آن حدود ۱۰۰ هزار عدد است؛ البته این اینکه کارت‌های مشکی برای مشتریان خاص و فعال این اپلیکیشن تعلق می‌گیرند هم در این آمار اندک بی‌تاثیر نیست.

مدیر احراز هویت بلو: ماهانه ۴۵۰ هزار ویدیو برای احراز هویت دریافت می‌کنیم

صدف بکتاشی، مدیر احراز هویت بلو، به فرآیند سریع و ساده احراز هویت در این نئوبانک اشاره کرد. او گفت: «فرآیند افتتاح حساب که در سیستم سنتی بیش از دو ساعت زمان می‌برد، در بلو به کمتر از هفت دقیقه کاهش یافته است.»

بلو‌بانک ماهانه بیش از ۴۵۰ هزار ویدیو برای احراز هویت دریافت می‌کند. به گفته بکتاشی، این فرآیند در روزهای اول فعالیت بانک حدود یک ساعت زمان می‌برد، اما اکنون به ۱۵ دقیقه کاهش یافته است. او همچنین اشاره کرد که اوج زمان‌های افتتاح حساب بین ساعات ۲ تا ۴ بعدازظهر و ۸ تا ۱۰ شب است.

در ادامه این رویداد از آمارهای بلوجونیور به عنوان محصول جدید بلوبانک نیز رونمایی شد. با این سرویس جدید امکان باز کردن آنلاین حساب بانکی و صدور کارت شخصی برای فرزندان ۷ تا ۱۸ سال میسر خواهد شد. طبق گفته مدیران بلوجونیور این سرویس حالا ۴۳۰هزار کاربر دارد که این آمار نسبت به سالیان گذشته سه برابر شده است.