محمد سلیمانی منتقد و کارشناس سینما در گفتگو با خبرگزاری حوزه درباره جایگاه مقاومت در تولیدات نمایشی گفت: تجربه ثابت کرده آثار سینمایی برجسته سینمای ایران در عرصه دفاع مقدس و همچنین مجموعههای تلویزیونی داستانی و به ویژه مستند همواره نقش مثبت و موثری در ترویج فرهنگ مقاومت داشتهاند، تاثیری به مراتب بیشتر و موثرتر از تعداد زیادی متن و سخنرانی. تولید آثار فاخر و ارزشمند سینمایی با مضمون مقاومت و دفاع مقدس در صورتیکه صرفاً نوعی رفع تکلیف برای متولیان نهادها و ارگانهای دولتی نبوده و از عمق جان هنرمند هم بر پرده سینما جان گرفته باشد، میتواند فرهنگ مقاومت را به ویژه در میان نسل جوان جامعه رواج دهد.
منتقد و کارشناس سینما ادامه داد: در عرصه تلویزیون هم یادمان باشد که شهید مرتضی آوینی با مستند فاخر و ارزشمند «روایت فتح» چگونه توانست به بهترین شکل ممکن مروج فرهنگ ایثار و فداکاری در جبهههای نبرد باشد. فضا و مجال برای تولید چنین آثاری در عرصه مجموعههای تلویزیونی و آثار مستند باید همچنان مهیا باقی بماند.
وی افزود: متاسفانه سینما و تلویزیون هنوز نتوانسته در عرصه سینمای داستانی و مجموعهسازی آثاری در حد عرضه در کشورهای مختلف جهان تولید کنند و اگر هم نمایش فرامرزی در کار بوده صرفا در برخی کشورهای همسایه و عمدتاً مسلمان شاهد نمایش این آثار بودهایم. بنابراین همچنان جای کار برای دستیابی به زبان جهانی و پرداختن به موضوع دفاع مقدس و مقاومت وجود دارد. البته سینما و تلویزیون ایران در عرصه مستند توانستهاند به موفقیتهایی در عرصه پخش و نمایش جهانی برسند و حتی فراتر از نمایش در جشنوارهها عمل کنند.
به گفته سلیمانی، پرداختن به مضامین نو و کمتر طرح شده در عرصههای داستانی و مستند میتواند سینمای دفاع مقدس مقاومت را از راهی میانبر در برابر قضاوت مخاطبان فرامرزیاش قرار دهد.
کارشناس رسانه در پاسخ به این سؤال که چرا باید هنرمند نسبت به موضوع مقاومت احساس مسئولیت داشته باشد؟ بیان کرد: بیتفاوتی هنرمند در قبال مقاومت میتواند یک نقطه ضعف عمده برای او تلقی شود. نگاه هنرمندانه به مقوله مقاومت برای هنرمندان متعهد یک راهکار شناخته شده برای پرداختن به مجموعهای از احساسات متعالی انسانی در شرایط دشوار است.
وی با اشاره به اینکه مقاومت را تنها با یک روش در آثار نمایشی تصویر نکنیم گفت: اگر صرفاً یک رویکرد را برای تصویرگری از مقاومت در پیش میگرفتیم این شکل هنر از مدتها پیش محکوم به شکست و رسیدن به خط پایان بود. انتخاب روشهای مختلف مطابق با ذوق و سلیقه متفاوت هنرمندان، ضامن حفظ جذابیت این مقوله برای مخاطبان است.
سلیمانی تاکید کرد: همچنان که قبلاً هم گفته شد سینمای مستند در مقاطعی توانسته در چگونگی و مقدار تاثیرگذاری در عرصه سینمای دفاع مقدس گوی سبقت را از سینمای داستانی ربوده و مخاطبان انبوهی در عرصه مقاومت داشته باشد. مستندسازان جسور و با ارادهای که در این عرصه گام زدهاند در واقع گنجینه افتخارات این سرزمین را شکل دادند.
وی در پایان خاطرنشان کرد؛ واضح است که فعالیت در عرصه هنر مقاومت با توجه به هزینههای آن و نیاز به ابزار و ادوات لجستیکی، صرفاً توسط بخش خصوصی محقق نخواهد شد و نهادها و ارگانهای دولتی باید بتوانند کمک حال این بخش در چنین عرصه دشواری باشند بیآنکه بخواهند با تحمیل مستقیم دیدگاههای خود، مجال خلاقیت را از هنرمندان جوان این عرصه بربایند.
انتهای پیام