شناسهٔ خبر: 70321027 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد

استارت ساخت بندر «فاو» از ۲۰ سال قبل از سوی عراق/ برقراری هفته ای دو شناور به «بوموسی»

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ساخت و توسعه بندر فاو از ۲۰ سال قبل توسط عراق آغاز شده گفت: در حال حاضر هفته ای دو شناور به بوموسی برقرار شده است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه راه و مسکن: علی اکبر صفایی در هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به اینکه ۲۸۰ پروژه عمرانی با ارزش ۱۲۲ همت در دست اجرا داریم و ۶۴ پروژه با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی با اعتبار ۷۲ همت در دست اجرا قرار دارد گفت: هفته آینده ۳۴ تفاهمنامه به ارزش ۹۰ همت در مراسم ویژه ای با حضور وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مردم استان های ساحلی امضا می شود.

وی با تاکید بر اینکه در دوران پس از پیروزی انقلاب، ظرفیت بنادر، حوزه دریایی، ریلی و جاده ای افزایش قابل توجهی داشته است و این دستاورد در دوره ای حاصل شده که ما تحت تحریم بوده ایم افزود: سیاست های توسعه دریا محور در دولت چهاردهم به شکل جدی توسط رییس جمهور و معاون اول ایشان و وزیر راه و شهرسازی پیگیری می شود و تهیه طرح جامع توسعه مکران با محوریت توسعه سواحل در دست اقدام دارد که یک شورای ملی نیز برای آن تشکیل شده است.

صفایی با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه بندری و دریایی کشور اظهار کرد: در این مدت ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار TEU عملیات کانتینری با رشد ۱۱ درصدی، نزدیک به ۱۷۲ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری، و در بحث کالاهای غیر نفتی رشد ۳ درصدی و در حوزه ترانزیت ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن عملکرد ترانزیت داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی تجهیزات بندری بیان کرد: ۴۸ فروند شناور در دست ساخت و ۱۲۵ دستگاه و شناور و تجهیزات بندری در دست تعمیر است و ۷۱ دستگاه تا کنون به بهره برداری رسیده است. همچنین ساخت ۳۶ دستگاه آغاز می شود و بیش از ۳۰ دستگاه به بهره برداری می رسد.

وی خاطر نشان کرد: توسعه ناوگان دریایی کشور در دریای خزر رشد قابل توجهی داشته و ظرفیت ناوگان ما از نظر تناژ با ناوگان روسیه برابر است. در جنوب هم ظرفیت ناوگان بسیار مناسب است. در واقع با توجه به اینکه برخی از ناوگان ما با پرچم ایران تردد نمی کنند، با این حال ما جزو ۵ ناوگان بزرگ دنیا هستیم.

وی با اشاره به رونق حوزه کسب و کار دریایی و بندری گفت: علاقه مندان می توانند در ۳۲ رشته تخصصی بدون نیاز به مجوز سازمان بنادر و دریانوردی مجوز فعالیت دریافت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در خصوص بندر بوموسی انجام شده است افزود: در حال حاضر هفته ای دو شناور به بوموسی برقرار شده است و برای دریافت ۸ شناور در این مسیر درخواست اعلام شده است. از طرفی در بوموسی ترمینال مسافری بسیار مجهز و حوضچه مناسب و راه دسترسی از اسکله به ترمینال مسافری که نماد سنتی دارد را اجرا کردیم. همچنین برج کنترل دریایی طراحی و ساماندهی ویژه انجام شده است. به علاوه اقداماتی در حوزه مسکن در دست انجام است و سازمان برنامه و بودجه نیزبرنامه های کلانی برای توسعه جزیره بوموسی دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره موضوع تغییرات به وجود آمده در مرز آبی ایران و عراق گفت: به خاطر اینکه در اروند کنار بر اساس خط تالوگ جابجایی اتفاق افتاده و برای کشور بسیار اهمیت دارد، به همین خاطر لایروبی انجام نشده است. لذا برای خارج کردن مغروغه ها که در بخش مشترک وجود دارند نیازمند ورود دستگاه دیپلماسی هستیم که پیگیری ها از سوی آن در حال انجام است.

صفایی با توجه به ایجاد کریدورهای دیگری در منطقه توسط کشورهای همسایه گفت: آنچه کشور از بعد از انقلاب انجام داده، توسعه ظرفیت های ریلی، جاده ای و دریایی بوده است اما تحریم ها این شقوق که تابع مقررات بین المللی هستند را تحت تاثیر قرار می دهد با این حال ۳۷ درصد ترانزیت عبوری از بنادر شکل می گیرد و در ستاد ملی ترانزیت پیش بینی شده است که بتوانیم آمار ترانزیت را افزایش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص بندر فاو و توسعه این بندر گفت: ساخت و توسعه بندر فاو از ۲۰ سال قبل توسط عراق آغاز شده است و مجموعه ای از کشورهای همسایه در بحث کریدور فعال هستند و عراق هم موضوع را دنبال می کند.

صفایی از بهره برداری از اسکله های جدید در بنادر کشور طی ایام مبارک دهه فجر خبر داد.