سرهنگ امیر معینالدینی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با بیان اینکه استان کرمان به دلیل پهناور بودن از راههای مواصلاتی زیاد و گوناگون و چند برابری نسبت به دیگر استانها برخوردار است و از این جهت رتبه بالای تصادفات را در کشور به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: آمار تصادفات در محورهای استان کرمان زیاد است اما نسبت به طول راههای استان از وضعیت نامناسبی برخوردار نیستیم.
وی با بیان اینکه حتی جانباختن یک نفر هم زیاد است و این میزان تصادفات و تلفات رانندگی، زیبنده استان کرمان نیست، ادامه داد: متاسفانه اکثر راههای جنوب استان کرمان دو طرفه هستند، بخشندگی لازم و کافی را ندارند و کمترین اشتباهی از سوی رانندگان به تصادف رخ به رخ منجر میشود.
رئیس پلیس راه جنوب استان کرمان، با اشاره به اینکه روند تصادفات در محورهای جنوب استان از ابتدای سال نگرانکننده است و آمار بالای تصادفات را شاهد هستیم که توجه ویژه رانندگان به قوانین و مقررات را میطلبد، گفت: راه، وسیله نقلیه، انسان و شرایط محیطی هر کدام به سهم خود تأثیر زیادی را در بروز تصادفات دارند.
وی با بیان اینکه در 70 درصد تصادفات، عامل انسانی نقش دارد و باعث بروز تصادفات میشود و در حدود 20 درصد تصادفات، جادهها عامل آن هستند و سهم دارند، عنوان کرد: عرض جادهها در جنوب استان کرمان کم است، شانه راه به گونهای است که در صورت خارج شدن راننده از جاده امکان بازگشت به مسیر وجود ندارد و از سوی دیگر با کوچکترین خطای انسانی و انحراف در شب ممکن است با خودروی روبهرو برخورد کند.
معینالدینی، با اشاره به اینکه راههای جنوب استان کرمان عمدتاً راههایی هستند که در سالهای گذشته و در مناطق کم برخوردار ساخته شدهاند اما امروز کارکرد این راهها تغییر کرده و بار زیادی به این راهها تحمیل میشود، بیان کرد: در این شرایط میطلبد که رتبه این راهها ارتقا یابد تا کمتر شاهد چنین حوادثی باشیم.
وی با اشاره به پر حادثهترین محور ما در جنوب استان کرمان، گفت: محور راین ورودی به سمت ساردوئیه و جیرفت، جاده کهنوج به سمت منوجان و بندرعباس و محور رودبار به سمت ایرانشهر و استان سیستان و بلوچستان، درصد بالای تصادفات محورهای جنوب استان کرمان را به خود اختصاص دادهاند.
رئیس پلیس راه جنوب استان کرمان، با بیان اینکه این محورها ورودی و خروجی استان کرمان با استانهای همجوار بوده و از رتبه بالایی در میزان وقوع تصادفات برخوردار هستند، ادامه داد: تعداد بالای سفرها و ترددها در این محورها از جمله عوامل میزان بالای حوادث در این جادهها است.
وی با اشاره به اینکه تقریباً 4 برابر شاخص کشوری پراکندگی و نزدیکی روستاها به محورها را در جنوب استان کرمان داریم، افزود: وضعیت راههای جنوب و شمال استان کرمان با هم تفاوت زیادی دارد؛ در جنوب استان، شهرها، روستاها و زمینهای کشاورزی به جادهها بسیار نزدیک بوده و تردد کاربران در این محورها زیاد است.
معینالدینی، با بیان اینکه خواسته به حق رانندگان در است که از محورهای ایمن و خوب و خودروهای ایمنی برخوردار باشند که با کوچکترین خطای انسانی جان خود را از دست ندهند، گفت: طی 5 سال گذشته تمام نقاط حادثهخیز محورهای جنوب استان کرمان احصا شده و حادثهخیز بودن تمام این نقاط یا رفع و یا آشکارسازی شده است.
وی با اشاره به اینکه معضل خودروهای قاچاقبر، استانهای زیادی را شامل میشود و ما در محورهای استان کرمان با معضل قاچاق سوخت مواجه هستیم، افزود: همکاران ما با شدت با این موضوع برخورد میکنند و از رتبههای برتر کشور در برخورد با این معضل هستیم.
رئیس پلیس راه جنوب استان کرمان، با بیان اینکه تردد این خودروها در سطح محورهای استان کرمان تاثیرات آشکار و پنهانی بر تصادفات دارد، گفت: لاستیک و ترمزی که روی این وسایل نقلیه سواری تعبیه شده برای جابهجایی مایعات مناسب نیست و در پیچها و در سرعت بالا و زمانی که نیاز است که رانندگان این خودروها عکس العمل مناسبی نشان دهند، توانایی خود را از دست داده و واژگون میشوند و متاسفانه در بیش از 94 درصد موارد راننده این خودروها فوت میکند.
انتهای پیام/511/
∎