شناسهٔ خبر: 70318816 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پژوهش قطب‌نمای مسیر علمی در حوزه‌های علمیه است

اردبیل- معاون پژوهش مدرسه صالحیه شهرستان اردبیل گفت: پژوهش، به منزله‌ قطب‌نمای حرکت علمی در حوزه‌های علمیه، نقشی حیاتی در تربیت عالمان دینی ایفا می‌کند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام محمدباقر نوید در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تبیین ضرورت و کارکردهای پژوهش در حوزه‌های علمیه در راستای یاری به گسترش علم اظهار کرد: صاحبان و عالمان علوم چه در دانشگاه‌ها و چه در حوزه علمیه معتقدند که علم یعنی روش، بنابراین شناخت روش‌ها برای کیفی سازی پژوهش‌ها امری مبنایی محسوب می‌شود.

وی افزود: محور مغناطیس مسیر علمی در حوزه‌های علمیه در یک معنا پژوهش است و حوزه‌های علمیه به عنوان مراکز تربیت عالمان دینی، وظیفه دارند تا علاوه بر حفظ و انتقال علوم دینی، به رشد و تعالی این علوم نیز کمک کنند که پژوهش یکی از مهم‌ترین راهکارهای تحقق این مهم است.

حجت الاسلام نوید با ارائه تحلیلی مبنی بر بررسی ابعاد و زوایای مختلف مزایای پژوهش در حوزه علمیه خاطر نشان کرد: پژوهش در حوزه‌های علمیه مزایای متعددی دارد؛ اولین مورد حفظ و انتقال علوم دینی می‌باشد، به این صورت که پژوهش می‌تواند به حفظ و انتقال علوم دینی به نسل‌های آینده کمک کند و پژوهشگران حوزه‌های علمیه با مطالعه و تحقیق در منابع دینی، می‌توانند زوایای جدیدی از این علوم را کشف کنند و آنها را به صورت علمی و مستند به نسل‌های آینده منتقل کنند.

وی ادامه داد: دومین مورد امداد رسانی به رشد و تعالی علوم دینی است، پژوهش می‌تواند به رشد و تعالی علوم دینی کمک کند و پژوهشگران حوزه‌های علمیه با ارائه نظرات و ایده‌های جدید، می‌توانند به توسعه و پیشرفت این علوم کمک کنند.

کارشناس مسائل دینی اضافه کرد: حل مشکلات جامعه از دیگر مزایای پژوهش در حوزه علمیه بوده و پژوهشگران حوزه‌های علمیه با استفاده از علوم دینی می‌توانند راه‌حل‌های مناسبی با توجه به مقتضیات زمانی و عطش اجتماعی بر پایه مبانی دینی - فرهنگی برای برون رفت از مشکلات جامعه ارائه دهند.

حجت الاسلام نوید با ارائه راهکارهایی برای تقویت پژوهش در حوزه‌های علمیه بیان کرد: برای تقویت بنیه پژوهش در حوزه‌های علمیه همچنین راغب کردن طلبه‌ها به گرایش به سمت امور پژوهشی، پژوهش‌هایی که جنبه کارکردی و مصرف اجتماعی دارند لازم است تا ابتدا زیرساخت‌های پژوهشی در دسترس حوزه توسعه پیدا کند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه باید زیرساخت‌های پژوهشی خود را تقویت کنند. این زیرساخت‌ها شامل کتابخانه های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و بسترهای دسترسی به مقالات علمی به روز است.

حجت الاسلام نوید ادامه داد: مورد بعدی آموزش روش‌های پژوهش می‌باشد، طلاب باید آموزش‌های لازم در زمینه روش‌های پژوهش را فرا گیرند. این آموزش‌ها می‌تواند به افزایش توان پژوهشی طلاب کمک کند. دانشگاه‌ها در این زمینه ظرفیت‌های مطلوبی را حائز هستند که می‌توان با بهره گیری از آنها و در جهت محقق کردن مسیر وحدت حوزه و دانشگاه از این مطلوب بهره برداری علمی کرد. هم‌اکنون در سطح دانشگاه‌های استان اساتیدی در حال پژوهش‌های علمی هستند که به رتبه‌های علمی فاخری دست پیدا کرده‌اند. هم افزایی‌های علمی بین حوزه و دانشگاه باعث اعتلای علمی هر دو نهاد می‌شود.

وی در ادامه بیان شیوه‌های تقویت پژوهش در حوزه‌ها علمیه، حمایت از پژوهشگران را از بایسته‌های ضروری دیگر این امر برشمرد و تصریح کرد: این حمایت می‌تواند شامل ارائه تسهیلات مالی و معنوی باشد.

حجت الاسلام نوید در پایان خطاب به طلاب علاقمند حوزه پژوهش گفت: پژوهش یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای حوزه‌های علمیه است. طلاب و پژوهشگران حوزه‌های علمیه باید با جدیت به این امر اهتمام ورزند. پژوهش می‌تواند به رشد و تعالی علوم دینی و حل مشکلات جامعه کمک کند؛ رسالت حوزه و ما طلبه‌ها فراگیری است چرا که موضوع معرفت از نخستین لازمه‌های دعوت دینی است چرا که دعوت به اسلام هم با دعوت به علم آغاز شده است.