خبرگزاری بین المللی شیعیان (شفقنا)- دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه گفت: به عنوان یک اصل کلّی باید در پژوهشها از موازی کاری و تکرار پرهیز جدّی شود و یک نهاد ناظرِ علمیِ دقیقی شکل بگیرد تا از این مسئله جلوگیری کند.
به گزارش شفقنا، آیت الله جواد مروی در دیدار معاون پژوهش حوزههای علمیه بعد از گرامیداشت هفته پژوهش، ابراز داشت: گزارشات بخشهای نظارتی شورای عالی حوزههای علمیه راجع به معاونت پژوهش، به هماهنگی، مدیریت بروز و طرحهای نو در این معاونت اشاره دارد.
وی ضمن ابراز خرسندی از گزارش ارائه شده توسط معاون پژوهش در ابتدای این دیدار، افزود: همه پیشرفتهای علمی جامعه، مرهون پژوهش است و این امری روشن است، چرا که زیربنای تولید علم – به عنوان شاخص پیشرفت کشورها – بحث پژوهش است.
دبیر دوم شورای عالی حوزههای علمیه با تأکید بر لزوم توجه به الزامات و بایستههای فعالیت پژوهشی خاطرنشان کرد: باید موانع را احصا کنیم و در صدد رفع آن باشیم و در این زمینه باید بین سیاستگذاری و اجراء، یک هماهنگی و همکاری ویژهای وجود داشته باشد تا این اولویت بسیار مهم حوزههای علمیه، به سرانجام برسد.
وی تصریح کرد: به عنوان یک اصل کلّی باید در پژوهشها از موازی کاری و تکرار پرهیز جدّی شود و یک نهاد ناظرِ علمیِ دقیقی شکل بگیرد تا از این مسئله جلوگیری کند؛ البته گاهی برای کارورزی پژوهشی به انجام کارهای تکراری نیاز است که مشکلی ندارد، اما در کارهای کلان باید از موازی کاری به شدت پرهیز شود.
انتقاد از ضعف علمی و تکراری بودن برخی پایاننامهها
استاد حوزه علمیه قم ضمن انتقاد از ضعف علمی و تکراری بودن برخی پایاننامهها بیان داشت: باید در این زمینهها خیلی دقت شود. هم دقت علمی و هم دقت در موضوعات و بروز و کاربردی بودن آنها و تکراری نبودنشان.
وی با اشاره به ظرفیت بالای علم رجال، ادبیات عرب و اصول فقه و سابقه درخشان حوزه علمیه در تربیت علمای صاحب نام در این علوم، خواستار شناسایی، توجه بیشتر و ساماندهی طلاب صاحب ذوق در این علوم شد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر ضرورت سوق دادن پژوهشها به مسائل مورد نیاز حوزه، نظام و جامعه ابراز داشت: کارهای خوبی در این زمینه شده است که جای تقدیر دارد؛ اما گرایش به این سمت کمتر بوده است که باید موانعهای آن احصا و رفع شود.
وی با اشاره به برخی شخصیتهای علمی برجسته در تاریخ حوزه علمیه اظهار داشت: باید روح پژوهش را در تمام بدنه حوزه بدمیم. اگر پژوهش در آموزش اشراب نشود، توفیقی نخواهیم داشت.
آیت الله مروی تصریح کرد: اعتقاد من این است که اگر میخواهیم پژوهش رشد کند، باید مدیریت آموزش و پژوهش، مدیریت واحدی باشد؛ اما در حال حاضر باتوجه به جدایی این دو معاونت، باید هماهنگی ویژهای میان آموزش و پژوهش وجود داشته باشد تا مسائل پژوهشی در همه زمینههای آموزشی به صورت مدیریت شده و به اندازه، اشراب شوند.
وی با بیان اینکه باید روش تحقیق را به طلبه یاد بدهیم گفت: اگر طلبه را به صرف تتبع سوق دهیم، کارستانی نکردهایم.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با بیان اینکه باید روحیه صبر و استقامت در مقابل مشکلات و گرفتاریها را در طلاب ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: وظیفه ماست که برای حل مشکلات بکوشیم، ولی اگر صبر و استقامت را یادبگیریم، موفق خواهیم شد. اگر این روحیه در طلبه دمیده شود، طلبه میتواند در برابر مشکلات مقاومت کند و پیشرفت هم خواهد داشت.
وی افزود: برای کشف استعدادهای پژوهشی باید زحمت بکشیم. لازم است در کلاسها، گفت و گوهای علمی و مباحثههای طلاب شرکت کنیم تا بتوانیم استعدادهای پژوهشی را کشف کنیم. نباید در دفتر خود بنشینیم تا خود طلبه بیاید و ما نکتهای به او بگوییم و برود.
شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزههای علمیه، گزارشی از فعالیتهای این معاونت در حوزههای مختلف ارائه کرد.
شورای سیاستگذاری پژوهشهای مورد نیاز، تلاش برای حفظ جایگاه حوزه در سیاستگذاری کشور، برگزاری همایشها و نشستهای علمی، تعامل با پژوهشگاههای رسمی، شورای هماهنگی مراکز پژوهشی، ارزیابی جدّی نشریات علمی، تشکیل کانونهای علمی در مدارس برای درگیر شدن طلاب با مسئله پژوهش، برگزاری 50 هزار نفر ساعت کارگاه مهارتی برای طلاب سراسر کشور، راهاندازی سامانه پژوهشگران با حدود 97 هزار اثر بارگزاری شده، تقویت پایاننامهها در موضوعات رجال، تربیت و ادبیات عرب، کتاب سال و جشنواره مقالات، تأسیس پژوهشسرا در 26 استان و ارزیابی مدارس علمیه از جهت فعالیتهای پژوهشی در دو سال گذشته، از جمله سرفصلهای گزارش وی در این دیدار بود.