شهرها و شهرکها همواره به رشد و تکامل خود ادامه میدهند، بنابراین درک تجربیات روزانه سواران حملونقل برای بهبود آینده تردد بسیار مهم است.
به گزارش ایمنا، بینش دادههای بزرگ ارائهدهنده خدمات و برنامه برنامهریزی سفر موویت Moovit از ۵۰ شهر در ۱۷ کشور جهان، روند زمان تردد، زمان انتظار، نقلوانتقالات، پرداختها و عوامل بهبود حملونقل را نشان میدهد. این برنامه دادههای حملونقل عمومی جمعآوریشده و رسمی مورد نیاز برای برنامهریزی مسیر را در اختیار کاربران قرار میدهد و دادههای مربوط به حملونقل را به شهرها و آژانسهای حملونقل ارائه میدهد.
از آنجا که این برنامه دادههای جمعسپاریشده را با یکدیگر ادغام میکند، میتواند اطلاعات حملونقلی مناطقی را ارائه دهد که هیچ دادهای از آنها بهطور رسمی در دسترس نیست. موویت روزانه تا شش میلیارد نقطه داده ناشناس جمعآوری میکند تا آنها را به بزرگترین مخزن دادههای حملونقل و جابهجایی شهری جهان اضافه کند.
طبق آخرین دادههای این برنامه در گزارش حملونقل عمومی جهانی ۲۰۲۴، افرادی که در مکزیکوسیتی زندگی و کار میکنند، با میانگین تردد ۶۷ دقیقه، معادل یک سال و ۱۰ ماه از عمر خود را صرف سوار شدن بر وسایل حملونقل عمومی میکنند و طولانیترین زمان رفت و آمد را متحمل میشوند. در مقابل کوتاهترین مسیرهای تردد دنیا در ونیز با ۴۲ دقیقه برابر با یک سال و دو ماه قرار دارد.
این گزارش حملونقل عمومی جهانی نهتنها چالشهای موجود در مسیر تردد را برجسته میکند، بلکه گامهای مثبتی را که در سراسر جهان برای راحتتر، کارآمدتر و در دسترستر کردن رفتوآمد برداشته میشود، نشان میدهد.
زمان رفتوآمد میانگین زمانی است که برای رفتوآمد یکطرفه طول میکشد و زمان انتظار میانگین در ایستگاهها برای هر سفر است. نقلوانتقالات نیز به میانگین تعداد تردد مورد نیاز برای سواران بهمنظور رسیدن به مقصد گفته میشود.
تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ
گزارش حاضر متشکل از دادههای کلان تجزیهوتحلیلشده از دهها میلیون درخواست سفر انجامشده توسط کاربران اپلیکیشن یادشده، همراه با تحقیقات کاربران در ۵۰ شهر از ۱۷ کشور جهان، تصویری از نحوه سفر مردم در سراسر شهرها با استفاده از حملونقل عمومی را با بینشهای کلیدی در مورد حملونقل، کارایی و دسترسی شبکه را به تصویر میکشد. یافتههای دیگر نشان میدهد که میانگین رفتوآمد در لندن ۵۰ دقیقه معادل ۱۷ ماه در طول عمر و در رم ۵۴ دقیقه معادل ۱۸ ماه است.
در زمینه زمان انتظار نیز مسافران ترانزیت پاریس با میانگین ۱۰ دقیقه و ۶۵ درصد انتظار کمتر از پنج دقیقه، کمترین زمان انتظار را بین تمام شهرهای مورد بررسی دارند. در مقابل مسافران مونتری در مکزیک بیشترین زمان انتظار را با ۲۵ دقیقه دارند. در مادرید زمان انتظار ۱۲ دقیقه و در نیویورک و ریودوژانیرو به ترتیب ۱۴ و ۱۶ دقیقه است.
سه شهر یا منطقه برتر با بالاترین درصد سواری که ایمنی را بهعنوان عامل شماره یک استفاده بیشتر از وسایل حملونقل عمومی در اولویت قرار میدهند نیز جنوب غربی بریتانیا با ۱۴ درصد، شیکاگو با ۱۳ درصد و لسآنجلس با ۱۲ درصد هستند.
حملونقل عمومی در آمریکا
در آمریکا، دادهها در مناطق شهری بوستون، شیکاگو، لسآنجلس، میامی، نیویورک-نیوجرسی، فیلادلفیا، سانفرانسیسکو، سیاتل و واشنگتن، مریلند و ویرجینیا تجزیهوتحلیل شدند.
مسافران میامی بهطور متوسط با ۵۲ دقیقه معادل یک سال و پنج ماه سپریشده برای سواری در طول عمر، طولانیترین رفتوآمدها را دارند و ساکنان سانفرانسیسکو و فیلادلفیا بهطور متوسط با ۴۳ دقیقه برابر با یک سال و دو ماه در طول زندگی کوتاهترین مسیرهای رفتوآمد را دارند.
مردم میامی بیشترین زمان انتظار را با ۲۱ دقیقه و ۱۹ درصد متحمل میشوند و ساکنان سیاتل بهطور متوسط با ۱۲ دقیقه کوتاهترین زمان انتظار را دارند.
مسافران در مناطق نیویورک-نیوجرسی، بوستون، شیکاگو و فیلادلفیا بهطور متوسط با ۱۴ دقیقه زمان انتظار یکسانی دارند.
بوستون دارای بیشترین تعداد سواران ترانزیت با ۲۵ درصد بود که برای تردد در هر سفر از سه لاین یا بیشتر در آن استفاده میشود و در سانفرانسیسکو، ۴۰ درصد مسافران با استفاده از یک خط به مقصد خود میرسند.