شناسهٔ خبر: 70311801 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خودروهای وارداتی با تصمیم جدید وزارت صمت، ارزان می‌شوند؟

یک کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: با تصمیم جدید وزارت صمت یک رقابتی بین شرکت‌های واردکننده خودرو بر سر این که خودرو با مشخصات فنی یکسان، اما ارزان‌تر و با تخفیف بیشتری وارد شود، شکل می‌گیرد، اما به دلیل افزایش قیمت دلار باید منتظر افزایش قیمت خودروهای وارداتی باشیم.  

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت به تازگی گفته است که خودروهای وارداتی ارزان تمام می‌شود. او با اشاره به تخفیفی که بعضی از شرکت‌های واردکننده خودرو توانسته‌اند از شرکت‌های عرضه کننده دریافت کنند، از کاهش قیمت خودروهای وارداتی برند تویوتا خبر داده است. 

او تاکید کرده است که از این پس فقط به شرکت‌هایی که بتوانند با قیمت پایین‌تر خودرو وارد کنند ارز اختصاص داده می‌شود.

ضیغمی گفته است که «نکته مهم بعدی راهبرد کشور و دولت است که در آینده بسیار نزدیک صرفاً شرکت‌هایی می‌توانند نسبت برای واردات خودرو اقدام کنند که بتوانند از منابعی خودروی خود را وارد کنند که قیمت ارزی آن خودرو به نسبت سایر تأمین کننده‌ها قیمت پایین‌تری باشد. این اقدام به آن‌ها کمک می‌کند تا در بازار رقابت کنند و همچنین به تنظیم بازار کشور نیز کمک قابل توجهی خواهد کرد و این تصمیم به زودی اجرایی خواهد شد.»

در شرایطی که تعداد شرکت‌های واردکننده خودرو روز به روز بیشتر می‌شود و نگرانی‌هایی نیز بابت نداشتن نمایندگی در سطح کشور و عدم ارائه خدمات پس از فروش از سوی آن‌ها مطرح است، آیا سخت‌گیری در این زمینه و اختصاص ارز به واردکننده‌هایی که توانایی واردات خودرو ارزان‌تر را دارند، می‌تواند به این وضعیت سر و سامان دهد؟ آیا اصلا امکان واردات خودروی ارزان‌تر وجود دارد یا شرکت‌های واردکننده از مردم دریغ می‌کنند؟

ابراهیم شجاعت، کارشناس حوزه خودرو درخصوص وعده جدید وزارت صمت به خبرنگار اقتصادآنلاین می‌گوید: در برخی موارد مشخصا این اتفاق می‌افتد. برای نمونه شرکت‌های مختلفی مشغول واردات خودروی تویوتا کرولا بودند، اما اخیرا شرکت سایپا به دلیل این که برند مطرح‌تری است و امکان عقد قرارداد و قدرت چانه‌زنی بیشتری دارد توانسته است سفارش‌گذاری بیشتری انجام دهد و با قیمت بسیار پایین‌تری تویوتا کرولا را سفارش بدهد.

شجاعت توضیح داد: منطقی است که وزارت صمت به عنوان تنظیم‌گر بخشی حوزه خودرو که مجوز واردات خودرو را هم خودش صادر می‌کند، به دلیل اعتراض برخی مشتری‌ها که خودروی گران‌تری به آن‌ها تحویل داده‌اند و به منظور کاهش مصرف ارز، مداخله کند.

وی افزود: در چنین شرایطی خودرو با کیفیت یکسان و قیمت پایین‌تر وارد می‌شود و شرکت‌هایی که توان خدماتی کمتری دارند کم کم از دور حذف می‌شوند و یا این که به سمت گزینه‌های دیگر برای واردات می‌روند. 

این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: با این اتفاق یک رقابتی بین شرکت‌های واردکننده خودرو بر سر این که خودرو با مشخصات فنی یکسان، اما ارزان‌تر و با تخفیف بیشتری وارد شود، شکل می‌گیرد.  

شجاعت تصریح کرد: این وضعیت اثر کمی در قیمت تمام شده خودرو وارداتی می‌گذارد و تفاوت قیمت برای مشتری محسوس نخواهد بود و یک مقدار سرعت افزایش قیمت را کاهش می‌دهد. احتمال کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی وجود دارد که که این موضوع هم با توجه به تغییرات نرخ دلار بعید است که محقق شود و باید منتظر افزایش قیمت خودروهای وارداتی باشیم. 

این کارشناس حوزه خودرو گفت: بیشتر بحث کلان ماجرا مطرح است که ارز کمتری هزینه شود و خودرو بیشتری وارد شود و شکایت‌ها کمتر شود.