شناسهٔ خبر: 70292429 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

فرمول عادلانه عوارض تردد آزادراهی

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه در راستای برقراری عدالت قرار بر این است که پرداخت عوارض از پنج آزادراه به اندازه پیمایش خودروها باشد، گفت: از این پس مردم می‌توانند با ارائه شماره‌حساب بانکی این اجازه و اختیار را بدهند که مبلغ عوارضی به‌صورت خودکار از حساب آنها برداشت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «ایلنا» محمود ملازینل درباره تصویب امکان برداشت هزینه عوارضی آزادراه‌ها از حساب بانکی ترددکنندگان و مسافران از سوی نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه‌۱۴۰۴ اظهار کرد: این موضوع در لایحه بودجه‌۱۴۰۴ دیده‌شده بود و در مجلس هم با کلیات آن موافقت شد اما نکته مهم این است که آیین‌نامه اجرایی آن توسط بانک‌مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌برنامه و بودجه‌اعلام شود و در هر صورت اجرای برداشت خودکار از حساب بانکی افراد نیاز به اجازه هر فردی نیاز دارد و بدون اجازه مسافران نرخ عوارض از حساب آنها برداشت نخواهد شد. وی ادامه‌داد: این افراد با ارائه شماره‌حساب بانکی این اجازه و اختیار را می‌دهند که مبلغ عوارض از حساب آنها برداشت شود.

وی درباره عدم‌پرداخت عوارض‌ها در آزادراه‌هایی که گیت عوارضی آنها الکترونیکی‌شده، گفت: طبق آخرین آمار ۸۴‌درصد مسافران عوارض آزادراه‌ها را پرداخت کرده‌ و تقریبا حدود ۱۵ تا ۲۰‌درصد مسافران عوارض را پرداخت نکرده‌اند. البته امکان پرداخت عوارض آزادراه‌ها از چند طریق ممکن است و مسافران در همان لحظه عبور از گیت امکان پرداخت آنلاین عوارض آزادراه‌ها را دارند. ملازینل افزود: تمام آزادراه‌های کشور به غیر‌از چهار آزادراه غدیر، آزاد راه قم- گرمسار، قطعه اول و چهارم تهران- شمال و آزادراه ملک- خرم‌آباد که هنوز به گیت الکترونیکی پرداخت عوارض مجهز نشده‌اند، مجهز به گیت الکترونیکی هستند. وی همچنین درباره علت عدم‌اجرای افزایش نرخ عوارض در ۵ آزادراه دولتی که اخیر مشمول اعمال افزایش نرخ عوارض شدند، تاکید کرد: افزایش نرخ عوارض ۵آزادراه تهران- قم، تهران-ساوه، کرج- قزوین، بندرعباس-بندر شهیدرجایی و قزوین- زنجان با قیمت‌های جدید ابلاغ شده‌ اما برای برقراری عدالت قرار بر این است که پرداخت عوارض از این مسیرها به اندازه پیمایش خودروها باشد؛ چراکه برخی از خودروها از تمام طول مسیر این آزادراه‌ها عبور نمی‌کنند، بنابراین نیازی نیست که تمام مبلغ عوارض را بپردازند.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ادامه‌داد: برای اجرای پرداخت پیمایشی عوارض‌ها در راستای رعایت عدالت، باید مقدمات سخت‌افزاری آن فراهم شود به همین‌دلیل فعلا افزایش نرخ عوارض در این ۵ آزادراه به اجرا نرسیده‌است و احتمالا پس از ۲۰ روز دیگر با فراهم‌شدن مقدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این افزایش قیمت‌ها با سازوکار جدید اعمال می‌شوند.

ملازینل درباره نحوه محاسبه پیمایش گفت: دوربین‌های مختلف در طول مسیر نصف شده و براساس دیتای این دوربین‌ها مشخص می‌شود که هر خودرو چه مسافتی در این آزادراه‌ها طی کرده‌است و بابت همان میزان پیمایش هزینه عوارض را می‌پردازد. اگر کل دوربین‌ها در طول آزادراه پلاک خودرو را ثبت کرده‌باشند، آن خودرو باید هزینه عوارض را به‌صورت کامل بپردازد.