شناسهٔ خبر: 70276029 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

صنعت پولساز تبلیغات و برندینگ؛ هوش مصنوعی و داده‌پردازی در مقابل چاپ سررسید و سامانه پیامکی

نمایشگاه تبلیغات و برندینگ، با تأکید بر فاصله ایران از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و داده‌پردازی در مقابل روش‌های سنتی، چالش‌ها و فرصت‌های این صنعت پرسود را به نمایش گذاشت.

صاحب‌خبر -

هما میرزائی – جهان صنعت نیوز : بیستمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، برندسازی، بازاریابی، زنجیره صادرات و صنایع وابسته با حضور ۱۵۰ شرکت داخلی و خارجی با محوریت تبلیغات و برندینگ، بازاریابی، تبلیغات دیجیتال، محیطی، و تعاملی، بازاریابی محتوایی، شبکه های اجتماعی، و با هدف آشنایی با تکنیک‌های روز بازاریابی و فروش، برقراری ارتباط با ارائه دهندگان خدمات و متقاضیان این حوزه، و انتقال دانش و تخصص در تهران آغاز به کار کرده است. معصومه آقاپور، مشاور رئیس‌جمهور در امور اقتصادی، دهقان دهنوی، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشتند.

مهم‌ترین هدف برگزاری این رویداد، ایجاد بستری برای آشنایی شرکت‌های داخلی با روش‌های نوین بازاریابی و تبلیغات و عقد قراردادهای بین‌المللی در این حوزه است. با وجود پیشرفت چشمگیر صنعت تبلیغات در سال‌های اخیر، شرکت‌های تبلیغاتی در داخل کشور همچنان از روش‌های سنتی که هزینه کم‌تری دارند، استفاده می‌کنند. یکی از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه می‌گوید: اهمیت برندینگ در فرهنگ تجاری ما جا نیفتاده است و مشکلات مالی شرکت‌ها هم به این موضوع دامن زده است. اگر سالن‌های نمایشگاه را بگردید، می‌بینید که عمده تبلیغات ارائه شده توسط شرکت‌ها به چاپ سررسید و چند قلم کالای بی ارزش مانند خودکار و لیوان محدود می‌شود. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته هر روز روش جدیدی برای تبلیغات کشف می‌شود. استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای تحلیل داده به این صنعت پولساز کمک بزرگی کرده‌اند، و ما هنوز نتوانسته‌ایم از آن‌ها استفاده کنیم.

امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت اوایل سال جاری درباره لزوم محاسبه ارزش‌گذاری برندها گفته بود: به‌زودی کل موضوع تبلیغات و برندینگ در بهای تمام‌شده کالا قرار می‌گیرد. وی همچنین درباره ارتباط برندها با بانک‌ها نیز اینگونه اظهارنظر کرده بود: “باید بستری فراهم شود تا برند جزو وثیقه‌‌‌ها در نظر گرفته شود. بنابراین مبانی ارزش‌گذاری برند به‌زودی اجرا می‌شود تا بانک هم آن را به عنوان وثیقه قبول کند.” یکی از صاحبان غرفه در نمایشگاه در خصوص ارزش‌گذاری برندها اینگونه می‌گوید: ارزش‌گذاری برندها پیچیدگی‌های زیادی دارد که باعث می‌شود قبول کردن آن‌ها به عنوان وثیقه توسط بانک‌ها تا حدودی نامعمول باشد. برندها وابستگی شدیدی به تبلیغات و بازاریابی دارند، و در صورت هرگونه صدمه به شهرتشان با امکان کاهش یکباره ارزش نقدی روبه‌رو هستند. به همین دلیل بانک‌ها تمایل چندانی به پذیرش برندهای تجاری به عنوان وثیقه ندارند. نکته مهم اینکه، این ریسک برای برندهای بزرگ در کشورهای پیشرفته که تمامی قوانین مالکیت و کپی رایت در آن‌ها رعایت می‌شود، صدق می‌کند؛ چه برسد به ایران که بدندها از پشتوانه قوی برخوردار نبوده و هر آن با انواع ریسک‌های مالی و مالکیتی مواجه هستند.

کشورهای توسعه‌یافته برای تبلیغات و برندینگ از دانش و فناوری روز مانند هوش مصنوعی (AI)، تحلیل داده‌های بزرگ (Big Data Analyzing)، واقعیت افزوده و مجازی (AR VR) و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌کنند تا با به‌کارگیری ابزاری هوشمند و هدفمند نیازهای مشتریان برند خود را پیدا کرده و آن‌ها را به خود وفادار کنند. در ایران به دلیل محدودیت‌های زیرساختی و دسترسی به فناوری، ابزارهای ساده‌تری مانند شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام (آن هم با عبور از سد فیلترینگ)، سامانه‌های پیامکی، تلویزیون، و پلتفرم‌های تبلیغاتی رایج هستند. در حقیقت، با وجود زیرساخت‌های ضعیف حوزه فناوری و ارتباطات چشم‌انداز روشنی برای تبدیل پلتفرم‌های سنتی به پلتفرم‌های مدرن و داده محور و در نتیجه توسعه صنعت پر سود تبلیغات و برندینگ وجود ندارد.

پیش‌بینی می‌شود ارزش صنعت تبلیغات در سال ۲۰۲۵ در کل دنیا به ۱.۱ تریلیون دلار برسد. ۷۵ درصد از این رقم مربوط به تبلیغات دیجیتال با تکیه بر فناوری‌های روز است. بر اساس آمارهای نیمه‌رسمی در ایران ارزش صنعت تبلیغات به ۲ میلیارد دلار می‌رسد که حدود ۲۶۰ میلیون دلار آن مربوط به تبلیغات دیجیتال می‌شود. بخش بزرگی از این عدد مربوط به تبلیغات در فضای مجازی است که با وجود فیلترینگ گسترده جایگاه بسیار محبوبی میان مصرف‌کنندگان به خصوص نسل جوان دارد.