عصر ایران؛ مهرداد خدیر- رییس مجلس شورای اسلامی ظهر دیروز -همان جمعهای که گفته بود قانون حجاب و عفاف را به جای رییس جمهوری ابلاغ میکند- به جای آن که به این کار پرهزینه و عبث مبادرت ورزد یا به نماز جمعه تهران برود و پای خطبه های آقای احمد خاتمی بنشیند و تحلیل او درباره فروپاشی 11 روزه رژیم اسد را بشنود شال و کلاه کرد و به شهرک سینمایی غزالی رفت تا از دو سریال درحال ساخت "سلمان فارسی" به کارگردانی داوودمیر باقری و "موسی کلیم الله" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا بازدید کند.
هر دوسریال بسار پرهزینه و در اصطلاح صدا و سیما فاخرند و تولید اولی به این بهانه است که بستری است برای معرفی شخصیتی که در طول عمر طولانی خود از دین زرتشت به اسلام گرویده و طی آن می توانند به تاریخ ایران هم اشاره کنند و پیوندهای آن با اسلام.
با توجه به کارهای قبلی آقای میرباقری میتوان حدس زد در این هم موفق خواهد بود و اساسا برای چنین پروژه هایی دیگری متصور نیست.
کارگردان دومی اما هر قدر در تولید سینمایی موفق بوده در سریال این گونه نبوده خاصه این که بعد از درگذشت کارگردان قبلی رشته کار را در دست گرفته و از ابتدا در اختیار او نبوده است.
جدای بحث هایی که در فضای مجازی بر سر ضرورت پرداختن به داستان حضرت موسی درگرفته و این که مانند فیلم مجید مجیدی (محمد رسولالله) می شود در نهایت که با «الرساله» مصطفی عقاد مقایسه شد این هم با فیلم 10 فرمان قیاس خواهد شد و در مقابل استدلال می شود در قرآن کریم بیش از هر پیامبری به موسی اشاره شده حتی گاه به تکرار تا جایی که 136 بار نام حضرت موسی علیهالسلام آمده و گویا آقای میرباقری میخواهد موسای قرآن را معرفی کند نه موسای تورات را چندان که پیامبرانی چون ابراهیم و موسی و عیسی در قرآن در نسبت با الله توصیف میشوند و با تعابیر خلیل الله و کلیم الله و روح الله.
در تمثیلی دیگر اگر محمد مایلیکهن را محمود احمدینژادِ فوتبال میدانند ابراهیم حاتمیکیا هم از حیث سیاسی و در چرخشهای سیاسی و هماهنگی کامل و به افتضای زمانه رفتار کردن باقر قالیبافِ سینماست چندان که میرباقری به علی لاریجانی نزدیک است.
مکث بر این عکس یک دلیل دیگر هم دارد. آقای قالیباف در این بازدید عصای حضرت موسی را در دست گرفته و رو به دوربینها میخندد و برخی رسانه ها تیتر زدند: "عصای موسی در دست قالیباف!"
عصای موسی البته معجزه میکرد و اژدها میشد و مارهای فرعون را میبلعید و به مدد آن قوم بنی اسراییل را از مصر به کنعان رساند وقتی نیل را گشود تا راهی برای عبور باز شود و عصایی که آقای قالیباف در دست گرفته عصای بازیگر است و در مجلس هم با قوانین خود و رفقا به جای آن که عصای دولت و مردم شود با یک قانون (راهبردی) احیای برجام را ناممکن میکند و با قانونی دیگر (حجاب و عفاف) دست دولت را در پوست گردو میگذارد تا اگر اجرا نکند متهم به تمرد شود و اگر اجرا کند شهامت اصلاح ناترازی ها را از دست بدهد چون نمی توان هم برای میلیون ها دختر و زن ایرانی پرونده قضایی درست کرد و دست در جیب آنها کرد و جریمه برداشت و هم قانعشان کرد که بهای بیشتری برای سوخت بپردازند.