شناسهٔ خبر: 70245407 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحول نظام تعلیم و تربیت با باز مهندسی برنامه درسی

وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی معاونین آموزش متوسطه در مشهد گفت: ارزیابی برنامه درسی در مدرسه یک ارزیابی دانش محور است، باز مهندسی برنامه درسی اساسی‌ترین کاری است که در تحول نظام تعلیم و تربیت باید انجام دهیم.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، علیرضا کاظمی امروز در گردهمایی معاونین آموزش متوسطه استان‌های سراسر کشور در مشهد، اظهار داشت: از بخش‌های حیاتی و راهبران اصلی سیاست‌های نظام تعلیم و تربیت در استان‌ها، حوزه آموزش متوسطه اول و دوم هستند که تقریبا بیش از 50 درصد دانش‌آموزان را  پوشش می‌دهند.

وی افزود: لازمه رسیدن به موفقیت، رسیدن به درک مشترک مسائل آموزش و پرورش است که بتوانیم آن را در فضای عمومی کشور ایجاد کنیم و این امر با نگاهی کلان و برنامه‌ریزی شده با یک تفکر راهبردی، دانش راهبردی و یک برنامه عملیاتی راهبردی باید در کشور قالب شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حجم و محتوای کتاب‌های درسی که همه آن در دانش خلاصه شده است، گفت: یکی از بخش‌های مهم تعلیم و تربیت صبحگاه مدارس است، میدان برنامه درسی را باید از کلاس درس خارج کنیم و به محیط مدرسه، محیط پیرامونی مدرسه و شهر هدایت کنیم.

کاظمی تصریح کرد: ارزیابی برنامه درسی ما در مدرسه یک ارزیابی دانش محور است، بازمهندسی برنامه درسی اساسی‌ترین کاری است که در تحول نظام تعلیم و تربیت باید انجام دهیم.

وی ادامه داد: مهمترین ریل‌گذاری بعدی، معماری نظام تعلیم و تربیت است که ساختار مقاطع آموزشی را باید مطابق با نیازهای عمومی جامعه طراحی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در نگاه کلان راهبردی، نظام مسائل آموزش و پرورش را در سه بخش اولویت‌های آنی، فوری و اساسی در نظر گرفته‌ایم و در همین راستا تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم و انجام خواهیم داد تا جایگاه آموزش و پرورش ارتقا پیدا کند.

کاظمی افزود: چهارده برنامه کلان مسئله آموزش و پرورش از هوش مصنوعی، ارتقاء کیفیت آموزشی، عدالت آموزشی، تحول در برنامه درسی، تقویت دانشگاه فرهنگیان، توسعه فعالیت های پرورشی و فرهنگی تا توسعه مهارت‌آموزی و افزایش ضریب پوشش پیش‌دبستانی‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی افزود: در برنامه درسی نیز دغدغه و پیگیری ما تقویت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وزیر آموزش و پرورش تغییر الگو در نظام مسائل آموزش و پرورش را مهم دانست و افزود: امروز ما دو برنامه را با ریاست جمهوری پیگیری می‌کنیم؛ یک تحول در نظام یاددهی و یادگیری با هدف ارتقای کیفیت آموزشی مدارس دولتی کشور و دوم توسعه عدالت با نگاه محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی است.

انتهای پیام/282/