فصل مشترک کلی اظهارات دیروز اعضای هیاتمدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، بهبود نسبی چالشهایی مانند تخصیص ارز و ترخیص مواد اولیه و قطعات از گمرک به علاوه وعده خودروسازان مبنی بر پرداخت بخشی اندک از مطالبات شرکتهای قطعهساز بود.
پیشتر، دیگر نهاد صنفی قطعهسازی یعنی انجمن نیرومحرکه و صنایع همگن قطعهسازی نیز موضع مشابهی را اتخاذ کردند و نه تنها گلایهای از مطالبات عقب افتاده و تشدید واردات قطعات چینی نکردند، بلکه از رفتار خودروسازان ابراز رضایت نیز کردند.
همه این اتفاقات طی چند هفته گذشته که بحث بر سر تغییرات مدیریتی در خودروسازان بزرگ داغ شد و قطعهسازان نامهای انتقادی علیه خودروسازان و سیاستگذاران خودرو، به رئیسجمهور نوشتند و البته جلسهای که با رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار کردند، رخ داد. از همین رو بعید نیست بین این مسائل و صلح اخیر قطعهسازان و خودروسازان، ارتباط وجود داشته باشد.
جدا از علت و ریشه این صلح، این پرسش مطرح است که قرار گرفتن خودروسازان به عنوان شرکتهای وابسته به دولت و قطعهسازان در قامت بخش خصوصی، منفعت مشتریان را نیز در بردارد یا تنها منافع طرفین را تامین میکند؟
اما در نشست خبری دیروز قطعهسازان، نایبرئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو به نامه این انجمن خطاب به رئیسجمهور و برداشتن گامهای رو به جلو در حل چالشها اشاره کرد و گفت: با این حال هنوز اقدامات برای برداشتن بار سنگین از روی دوش خودروسازی و قطعهسازی کافی نیست.
در نامهای که قطعهسازان ماه گذشته به رئیسجمهور نوشتند، عنوان شده بود صنعت قطعه به دلیل اتخاذ سیاستهای نادرست در خودروسازی، به روزهای پایانی عمر خود نزدیک میشود.
در این نامه که به امضای ۱۱۰ قطعهساز رسیده، ضمن بیان برخی چالشها از جمله تشدید واردات قطعات چینی و عدمپرداخت مطالبات قطعهسازان، گفته شده بود در صورت حل مشکلات، امکان رسیدن تولید روزانه خودروسازان به ۶هزار دستگاه وجود دارد.
حسین اخوان، نایبرئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در مورد پشت صحنه این نامه گفت: چالشهای صنایع خودرو و قطعه، به گردهمایی بالغ بر ٢٠٠ قطعهساز و در نهایت تنظیم نامهای خطاب به رئیسجمهور منجر شد تا وی را در جریان مشکلات قرار دهیم. به گفته وی، طی چند وقت گذشته تصمیمهای خوبی برای صنعت خودرو گرفته شده که از جمله آنها، حل مساله تمرکز تخصیص ارز در وزارت صمت است. وی تاکید کرد: خودروسازان قول دادهاند تا پایان ماه جاری، بخشی از تعهدات سررسید شده قطعهسازان را پرداخت کنند.
در بخش دیگری از نشست خبری دیروز، مازیار بیگلو سخنگوی انجمن قطعهسازان با انتقاد از افزایش قیمت مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم و...، گفت: در دور باطل قیمتگذاری افتادهایم و مصرفکننده مجبور است هزینه آن را بدهد.
وی افزود: در حال حاضر ما مواد اولیه مانند فولاد و مس را ۲۵درصد بالاتر از قیمت جهانی میخریم؛ از طرفی ارز مورد استفاده ما گرانتر از ارز مربوط به واردات قطعات چینی است، به همین دلیل، قیمت تمام شده قطعات وارداتی کمتر از تولید داخل از آب در میآید.
اما فرهاد بهنیا دیگر عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان نیز در این نشست خبری گفت: سیستم بانکی با بهره بالای ۳۷درصد به صنعت قطعه تسهیلات میدهد که این موضوع، قطعهسازان را گرفتار کرده است.
وی با بیان اینکه ۸۲ همت به بانکها بدهکارند، افزود: خودروسازان قول پرداخت بخشی از مطالبات قطعهسازان را دادهاند، اما زمان و چگونگی پرداخت مشخص نیست.