تاکید محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بر ابلاغ قانون عفاف و حجاب در روز ۲۳ آذرماه واکنش های مختلفی به همراه داشت. چنانچه عده ای مانند ناصر ایمانی به ارائه راهکارهایی در مورد اجرا شدن یا نشدن قانون مذکور کردن و به اختیار رئیس جمهور برای لغو و یا متوقف کردن قانون عفاف و حجاب پرداختند و محمد بطحائی از مدیران وزارت کشور معتقد است دولت با آئین نامه های اجرایی می تواند این قانون را تعدیل کند.
به گزارش خبرآنلاین، همه این راهکارها در شرایطی به پزشکیان پیشنهاد می شود که قالیباف قانون عفاف و حجاب را ابلاغ کند. اما عباس سلیمی نمین نظر دیگری دارد، کما اینکه او پیش بینی می کند قالیباف این قانون را ابلاغ نکند.
در ادامه گفتگو با عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا را می خوانید:
*آقای سلیمی نمین! رئیس جمهور از ابهام در قانون عفاف و حجاب می گوید، به نظر شما پزشکیان از چه طریقی می تواند این قانون را اجرا کند؟ منظور به نحوی است که با انتظارات جامعه از پزشکیان تطبیق داشته باشد؟
جامعه ما بیش از هر زمانی، نیاز به وفاق دارد، یعنی باید سعی کنیم، مسائل را از طریق رسیدن به یک تفاهم عمومی حل کنیم، لذا اشکالی ندارد که ما در مسائلی که بعضاً اختلاف نظر داریم، تأمل بیشتری صورت بگیرد. از فحوای موضع گیری رئیس قوه قضائیه این گونه بر می آید که حتی ریاست قوه قضائیه که مسئول حسن اجرای این قانون است، هم ایراداتی نسبت به آن دارد، البته صراحتاً اعلام کرد که اگر تبدیل به قانون شود آن را اجرا خواهیم کرد اما در عین حال ایراداتی را هم در این زمینه به صراحت اعلام کرد.
وقتی قوه قضاییه و دولت درباره قانون حجاب ابهام دارند چرا تامل بیشتری نکنیم؟
وقتی قوه قضائیه در مورد قانون عفاف و حجاب ابهام دارد، از نظر قوه مجریه هم دارای ابهاماتی است، چرا در این زمینه تأمل بیشتری نکنیم، مجلس با تأمل داشتن در این مسئله مانند برگزاری نشست و سمینار، و لحاظ کردن نظرات مختلف، آخرین جمع بندی خود را درباره این قضیه ارائه کند. همه قطعاً در یک چیز متفق هستیم و آن هم این است که جامعه سالمی داشته باشیم، جامعه ای داشته باشیم که خانواده در آن از برخی تعارضات مصون نگه داشته شود، تضعیف نشود چراکه تضعیف نشدن آن به نفع بانوان کشور است.
به این معنی که اولین قشری که بابت تضعیف خانواده زیان می بیند، قشر بانوان است و بعد هم فرزندان یعنی کودکانی که نیاز به حمایت جدی خانواده دارند، ضربه می خورند. فکر نمی کنم در این بحث اتفاق نظر نداشته باشیم که آنچه به نام حجاب مطرح می شود، منافع خانواده و به ویژه بانوان را در بر دارد. لذا اگر این اتفاق نظر را داریم، بنابراین برخی از ابهامات را حل کنیم، من فکر نمی کنم در ایران کسی ضد خانواده باشد و بخواهد خانواده را با ولنگاری و رفتارهای خودخواهانه تضعیف کند.
فکر می کنم قشر فهیم در قوای قضائیه، مجریه و مقننه و سایر مراکز در این قضیه متفق هستند و قوانین اسلامی را در این زمینه حافظ مصالح می بینند، منتها در اینکه چگونه ما چارچوبی برای رفتار داشته باشیم که حریم خانواده ها را نشکند و آنها را دچار مشکل نکند، بحث و اختلاف داریم.
به نظر من این اختلاف بسیار سازنده است و من هم معتقدم که باید تأمل بیشتری کنیم چون بحثی است که همه اقشار و گرایش ها را در بر می گیرد، از این رو باید و حتماً حتی المقدور تلاش شود که وفاق در این قضیه صورت بگیرد. من نمی گویم صد در صد به وجه مشترک می رسیم اما در عین حال باید تلاش خود را در این وادی انجام دهیم، در نتیجه فکر می کنم خیلی بهتر است که ابلاغ این قانون به تعویق بیافتد.
*به نظر شما قالیباف ابلاغ قانون عفاف و حجاب را به تعویق می اندازد؟
به نظرم به تعویق می اندازد.
*با چه علتی؟
بعد از اظهارنظر او، محسنی اژه ای به عنوان رئیس قوه قضائیه صحبت کرده و گفته این قانون اگر ابلاغ شود، اجرا می کنیم اما در عین حال این ایرادات را دارد، این بحث اژه ای بعد از صحبت های قالیباف انجام شده و از این نظر فکر می کنم، قالیباف باید این مورد را رعایت کند مخصوصاً اینکه قوه قضائیه مهمترین حلقه اجرایی شدن قانون عفاف و حجاب است و اگر مهمترین حلقه نسبت به این مسئله ایراداتی داشته باشد، طبیعی است که باید حتماً تأملی درباره آن صورت بگیرد.
*فکر می کنید خود مجلس قانون عفاف و حجاب را اصلاح می کند و یا منتظر لایحه دولت در این زمینه می ماند؟
در این مورد نمی توانم بگویم چه اتفاقی خواهد افتاد منتها حتماً در هیئت رئیسه مجلس این مطلب مورد توجه قرار خواهد گرفت.
قطعاً در بین ائمه جمعه هم در مورد قانون عفاف و حجاب اختلاف وجود دارد
*با وجود اختلاف نظرهایی که درباره قانون عفاف و حجاب وجود دارد، به نظر شما چرا حامیان اصلی این قانون بر اجرای زودهنگام آن تأکید می کنند؟ کما اینکه ائمه جمعه و از جمله علم الهدی درباره اجرای سریع تر قانون عفاف و حجاب دولت را مورد عتاب و خطاب قرار داد.
قطعاً در بین ائمه جمعه هم در مورد قانون عفاف و حجاب اختلاف وجود دارد، تردیدی نیست امکان دارد که برخی از ائمه جمعه نظرات دیگری هم داشته باشند که اشکالی ندارد. در حقیقت تأکید بر روی این است که اگر مورد قانونی شد باید اجرا شود که من هم این نکته را قبول دارم، اژه ای هم قبول دارد و می گوید اگر تبدیل به قانون و ابلاغ شد، همگی موظف به رعایت آن هستیم ولو اینکه شبهاتی داشته باشیم.
*از یک طرف انتقادات ائمه جمعه نسبت به دولت برای اجرای قانون عفاف و حجاب را داریم و از طرف دیگر شاهد آشفتگی در برخی از کشورها از جمله سوریه، لبنان و عراق هستیم، در این شرایط چقدر لازم است که انسجام داخلی را حفظ کنیم؟
ما در همه موارد باید از سیاسی کردن مسائل پرهیز کنیم. سیاسی کردن مسائل خیلی در کشور اتلاف انرژی ایجاد می کند و ما را دچار مسائل زیادی خواهد کرد. برخی از آقایان در محیط خیلی بسته ای هستند که باید حتماً از آن محیط بسته ای که در آن قرار گرفتند خارج شوند، نظرات مختلف و متفاوت را مدنظر قرار دهند. در حال حاضر برخی ائمه جمعه داریم که نشان می دهد ارتباط آنها با اقشار مختلف جامعه خیلی خوب است و می توانند جمع بندی درستی از مسائل جامعه داشتند، از آن طرف برخی ائمه جمعه متأسفانه این ارتباطات فراگیر را ندارند و این موردی نیست که از علت وجودی ائمه جمعه انتظار داریم.
علم الهدی براساس اطرافیان خودش در مودر جامعه قضاوت می کند
یکی از وظایف ائمه جمعه این است که چتری برای همه گرایش های فکری باشند، یعنی همه گرایش های فکری را پوشش دهند، اما متاسفانه تعدادی از ائمه جمعه به ویژه آقای علم الهدی خودشان را در محیط های خیلی بسته ای قرار دادند و براساس اطرافیان خودشان، قضاوت می کنند که به نظر من خیلی جمع بندی درستی عاید آنها نمی شود. البته این مطلب در مورد سایر بخش های جامعه هم صادق است به این معنی که باید سعی کنیم در همه بخش های جامعه ارتباط فعالی برای درک و فهم نظریات داشته باشیم.