شناسهٔ خبر: 70139912 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

همه‌ چیز در مورد جام جهانی باشگاه‌ها؛ قرعه‌کشی انجام شد، اما مسابقات برگزار می شود؟

در اینجا همه‌ چیزهایی که باید در مورد جام باشگاه‌های جهان 2025 بدانید، آورده شده.

صاحب‌خبر -
همه‌ چیز در مورد جام جهانی باشگاه‌ها/ قرعه‌کشی انجام شد، اما مسابقات برگزار می شود؟
کد خبر: 688658
|
۱۴۰۳/۰۹/۱۷ ۱۳:۲۵:۵۹

جام باشگاه‌های جهان 2025 یک تورنمنت 32 تیمی با حضور باشگاه‌های برتر از سراسر جهان است که قرار است از 15 ژوئن 2025 در ایالات متحده آغاز شود. (25 خرداد)

به گزارش روزنامه اعتماد، این یک تورنمنت 32 تیمی است که از جام جهانی واقعی فوتبال الگوبرداری شده است، با یک تفاوت اساسی: باشگاه‌های حرفه‌ای برتر، مانند رئال مادرید به جای تیم‌های ملی، مانند اسپانیا در این مسابقه شرکت می‌کنند.

در تئوری، این یک قهرمانی واقعی جهانی است. اما بحث‌برانگیز هم هست. راه‌اندازی آن با اشتباهات سازمانی، جنگ‌های مالی، نگرانی‌های مربوط به حجم کاری بازیکنان و مقاومت کنفدراسیون فوتبال اروپا همراه بوده است. با این حال، اکنون قطعات پازل در جای خود قرار می‌گیرند. دوازده استادیوم ایالات متحده انتخاب شده است. قرارداد پخش جهانی با DAZN امضا شده است. قرعه‌کشی مرحله گروهی پنجشنبه شب در میامی انجام شد.

 

جام باشگاه‌های جهان 2025 چه زمانی است؟

جام جهانی باشگاه‌ها در 15 ژوئن 2025 در استادیوم هارد راک در میامی گاردنز فلوریدا افتتاح می‌شود و در 13 جولای با برگزاری فینال در استادیوم MetLife در شرق رادرفورد، نیوجرسی به پایان می‌رسد.

 

جام باشگاه‌های جهان 2025 کجاست؟

12 استادیوم در ایالات متحده برای میزبانی بازی‌ها در نظر گرفته شده‌اند.

بیشتر آنها در سواحل شرقی ایالات متحده یا نزدیک آن هستند، زیرا به اروپا که 12 تیم اعزام می‌کند و مخاطبان بیشتری دارد، نزدیک‌تر است. برگزاری بازی‌ها در ساحل شرقی سفر (برای تیم‌ها و هواداران) و تفاوت‌های زمانی (برای بینندگان تلویزیون) را به حداقل می‌رساند.

 

گروه‌بندی جام باشگاه‌های جهان 2025 به چه شکل است؟

قرعه‌کشی جام باشگاه‌های جهان به شکل زیر انجام شد:

گروه A: پالمیراس - پورتو - الاهلی مصر - اینتر میامی/ گروه B: پاری سن ژرمن - اتلتیکومادرید - بوتافوگو - سیاتل ساندر/ گروه C: بایرن مونیخ - بنفیکا - بوکاجونیورز - اوکلند سیتی/ گروه D: فلامینگو - چلسی - لئون مکزیک - اسپرانس تونس/ گروه E: ریورپلاته - اینترمیلان - مونتری - اوراواردز/ گروه F: فلومیننزه - دورتموند - اولسان - ماملودی سانداونز/ گروه G: منچسترسیتی - یوونتوس - وداد کازابلانکا - العین/ گروه H: رئال مادرید - سالزبورگ - الهلال - پاچوکا مکزیک.

 

چرا آن تیم‌ها بله، اما بارسلونا، لیورپول و دیگران نه؟

در سال 2023، فیفا 32 جایگاه در جام جهانی باشگاه‌ها را به اروپا (12)، امریکای جنوبی (6)، کونکاکاف (4)، آفریقا (4)، آسیا (4)، اقیانوسیه (1) و کشور میزبان (1) اختصاص داد. برای به دست آوردن این جایگاه، دو مسیر وجود داشت؛ یکی ساده و دیگری پیچیده.

مسیر ساده از طریق مسابقات قهرمانی قاره‌ای بود. هر باشگاهی که بین سال‌های 2021 تا 2024 قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، کوپا لیبرتادورس، جام قهرمانان کونکاکاف یا معادل‌های آسیایی و آفریقایی شده باشد، به‌طور خودکار واجد شرایط می‌شود.

فراتر از آن قهرمانان، جایگاه‌های دیگر با یک سیستم رنکینگ مبتنی بر نتایج پر ‌شد، اما با یک هشدار: فقط دو باشگاه برتر از هر کشوری می‌توانند از طریق رتبه‌بندی واجد شرایط شوند.

 

آیا باشگاه‌های اروپایی بهترین بازیکنان خود را می‌فرستند؟

احتمالا، در واقع مقررات جام جهانی باشگاه‌های فیفا منتشر شده است که تمام باشگاه‌های شرکت‌کننده باید «قوی‌ترین تیم خود را در طول مسابقات به میدان ببرند».

اما سوالاتی در مورد چگونگی تعریف «قوی‌ترین تیم» و نحوه اجرای این قانون وجود دارد. برخی از بزرگ‌ترین باشگاه‌ها، مانند رئال مادرید، آنقدرها مشتاق شرکت نیستند. آنها باید تشویق شوند تا بیایند و برای پیروزی تلاش کنند. چگونه؟ با ده‌ها میلیون دلار جایزه و هزینه‌های ظاهری.

 

آیا در جام جهانی باشگاه‌ها همه ‌چیز به خاطر پول است؟

به نوعی! تا حدی که تمام ورزش مدرن به پول مربوط می‌شود. جام جهانی باشگاه‌ها تلاش فیفا برای کسب درآمد از بزرگ‌ترین باشگاه‌ها و بازیکنان فوتبال است. در حال حاضر، اکثریت قریب به اتفاق درآمدها به جیب لیگ‌های داخلی یا کنفدراسیون‌ها نظیر یوفا که لیگ قهرمانان اروپا را دارد، واریز می‌شود.

در همین حال، فیفا میلیاردها دلار از جام جهانی به دست می‌آورد، یک نمایش چهارساله برای تیم‌های ملی. اما از آنجایی که لیگ قهرمانان اروپا یک سود سالانه است، درآمد یوفا بسیار بیشتر است. این درآمدها به باشگاه‌های اروپایی و فدراسیون‌های ملی فوتبال سرازیر می‌شود که از این پول برای جذب یا تولید بازیکن استفاده و برتری خود را تثبیت می‌کنند.

بنابراین، فیفا جام جهانی باشگاه‌ها را ایجاد کرد که برای اولین‌بار به هیات حاکمه جهانی اجازه داد از همان باشگاه‌ها سود ببرد و درصد کمی از غنایم را با بیش از 200 فدراسیون ملی فوتبال در سراسر جهان تقسیم کند.

فیفا استدلال می‌کند که این یک توزیع مجدد نجیبانه ثروت است. منتقدان استدلال می‌کنند که این یک «چاپ پول نقد» است. بخشی از نبرد شخصی بین اینفانتینو و الکساندر چفرین، رییس یوفا و ترفندی برای تقویت قدرت سیاسی اینفانتینو است، زیرا تعداد روسای بیش از 200 فدراسیون ملی فوتبال که غنایم را با آنها به اشتراک گذاشته می‌شود، دو برابر رای‌دهندگان فیفا هستند.

در همین حال، یوفا و لیگ‌های برتر اروپایی، طرح اینفانتینو را مورد انتقاد قرار داده و در برابر آن مقاومت کرده‌اند، زیرا آنها می‌خواهند تمام درآمدهای مربوط به تیم‌های بزرگ را برای خود نگه دارند.

 

نگرانی برای بازیکنان درست است؟

FIFPRO اروپا، اتحادیه بازیکنان جام جهانی باشگاه‌ها را یک «نقطه عطف» در زمینه گسترده‌تر شدن تقویم همیشه شلوغ فوتبال خوانده است. آنها یک شکایت حقوقی علیه فیفا به راه انداخته‌اند که «به‌طور یک‌جانبه» تقویم را تنظیم می‌کند. آنها استدلال می‌کنند که با این شرایط از بدن و مغز بازیکنان بیش از حد کار کشیده می‌شود.

از سوی دیگر، لیگ‌های داخلی می‌گویند که نگران حجم کاری هستند. اما در واقع، آنها می‌خواهند از سهم بازار خود محافظت کنند. آنها در حال حاضر ده‌ها بازی برای هر باشگاه در نظر می‌گیرند. جام جهانی باشگاه‌ها فقط هر چهار سال یک بار چند بازی اندک برای تعداد کمی از تیم‌ها اضافه می‌کند.

مشکل آنها این است که فیفا هم جام باشگاه‌های جهان و هم تقویم را کنترل می‌کند. بنابراین آنها نیز به دادگاه رفته‌اند و به «تضاد منافع فیفا» حمله کرده‌اند. آنها به کمیسیون اروپا استدلال کرده‌اند که فیفا از موقعیت خود سوءاستفاده می‌کند.

 

آیا باشگاه‌ها می‌خواهند در جام باشگاه‌های جهان شرکت کنند؟

اکثریت قریب به اتفاق 32 نفر این کار را انجام می‌دهند و صدها نفر دیگر در سراسر جهان دوست دارند. (رسانه‌های اصلی اروپایی تا حد زیادی دیدگاه‌های غیراروپایی را نادیده گرفته‌اند.) با این حال، یک اقلیت پر سر و صدا فقط در صورتی دوست دارند شرکت کنند که به خوبی این حضور از لحاظ مالی جبران شود.

کارلو آنچلوتی، سرمربی رئال مادرید در ژوئن گذشته در مصاحبه‌ای توضیح داد: «یک بازی رئال مادرید 20 میلیون یورو ارزش دارد و فیفا می‌خواهد این مبلغ را برای کل مسابقات به ما بدهد. مانند ما، باشگاه‌های دیگر دعوت را رد خواهند کرد.» او البته بعدا اظهارات خود را اصلاح کرد.

رئال مادرید و بقیه باشگاه‌ها از آن زمان گفته‌اند که به مسابقات متعهد هستند. اما در پشت صحنه آنها مبالغ هنگفتی پول نقد می‌خواهند. نیویورک‌تایمز ماه گذشته گزارش داد که برخی خواستار «هزینه‌های هشت رقمی قابل توجه علاوه بر جایزه هستند».

 

سوال از فیفا؛ این پول از کجا می‌آید؟

فیفا، پیش‌بینی می‌کرد علاقه زیاد به جام جهانی باشگاه‌ها میلیاردها دلار درآمد به وجود می‌آورد. اما پخش‌کننده‌ها و حامیان مالی دو منبع اصلی درآمد بالقوه خیلی هیجان‌زده نبودند. مذاکرات با اپل شکست خورد. در آغاز دسامبر، هیچ شریک تلویزیونی در کار نبود و اسپانسرها تازه داشتند بررسی می‌کردند.

فیفا اعلام کرد DAZN، یک پلتفرم استریم ورزشی تمام 63 بازی جام جهانی باشگاه‌ها را به صورت رایگان برای بینندگان در سراسر جهان پخش خواهد کرد، اما می‌تواند حق پخش را به هر کس می‌خواهد بفروشد.

اما مسائل مالی این قرارداد و به‌طور کلی جام جهانی باشگاه‌ها همچنان مبهم است. DAZN یک میلیارد دلار برای این مسابقات پرداخت می‌کند، اما سوال این است آیا عربستان سعودی در این معامله مشارکت دارد یا خیر؟

فیفا و DAZN در بیانیه‌های مطبوعاتی خود در مورد حق پخش جام جهانی باشگاه‌های 2025 را «شروع یک همکاری گسترده‌تر» نامیدند. مشخص نیست که چه بخشی از تقریبا یک میلیارد دلار برای جام جهانی باشگاه‌هاست و چه بخشی ممکن است برای سایر درآمدها ناشی از یک همکاری گسترده‌تر.

 

آیا جام باشگاه‌های جهان 2025 از تلویزیون پخش می‌شود؟

در حال حاضر، در ایالات متحده، پاسخ منفی است. DAZN، پلتفرمی است که تعداد کمی از طرفداران ورزش در ایالات متحده از آن استفاده می‌کنند. اما این پخش‌کننده انحصاری تنها مکان برای تماشای بازی‌ها خواهد بود. با این حال، فیفا در خبر خود به «امکان اعطای مجوز فرعی به شبکه‌های پخش خطی رایگان محلی» اشاره کرد. این بدان معناست که برای مثال، فاکس می‌تواند به فیفا و/یا DAZN برای پخش برخی از 63 بازی پول بدهد و بازی‌ها را پخش کند. اگر چنین مجوز فرعی وجود نداشته باشد، معامله DAZN برای دیده شدن مسابقات در ایالات متحده فاجعه‌بار خواهد بود.

 

آیا بلیت‌فروشی مسابقات شروع شده؟

نه! مانند جام جهانی 2026، می‌توانید برای بلیت‌ها «علاقه خود را ثبت کنید»، اما فیفا نگفته است که چه زمانی و چگونه می‌توانید آنها را بخرید.