شناسهٔ خبر: 70132246 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

چالش آینده دونالد ترامپ: آفریقا محل رقابت جدید آمریکا و چین خواهد بود/ گزارش بلومبرگ

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- شبکه خبری بلومبرگ در مطلبی با عنوان «چالش‌های آینده ترامپ در آفریقا» به قلم متیو هیل پیش‌بینی کرده که رقابت آمریکا و چین در آفریقا وارد یک دور جدید خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از شبکه خبری بلومبرگ؛ سفر جو بایدن به آفریقا و دیدار او از آنگولا را اولین سفر یکی از روسای جمهور آمریکا در ده سال گذشته به کشورهای جنوب صحرای آفریقا می‌توان ارزیابی کرد.

هدف بایدن از این سفر- و به عبارت بهتر کاری که دلیل این سفر بوده، حتی از این هم [منظور: بی‌سابقه بودن سفر روسای جمهور آمریکا به آفریقا در ده سال اخیر] تاریخی‌تر است: احیای یک خط آهن 120 ساله! در حقیقت او برای احیای یک راه‌آهن به آنگولا رفته که قدمتش به بیش از 120 سال پیش بازمی‌گردد.

این پروژه‌ای است که قرار است سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آینده آمریکا در قبال چین را به چالش بکشد.

راه‌آهن یا خط‌آهن آتلانتیک لوبیتو [که از وسط آنگولا گذشته و منطقه لوبیتوی جمهوری دموکراتیک کنگو در منتهی‌الیه شرق آنگولا را- که سرشار از معادن غنی مس است- با اقیانوس اطلس یا همان آتلانتیک در مرزهای غربی آنگولا متصل می‌کند] نیازمند یک بودجه احیای 866 میلیون دلاری شده است که البته بخش عمده آن را ایالات متحده آمریکا تامین مالی خواهد کرد.

این منطقه برای واشنگتن ناآشنا است. [در حقیقت] ایالات متحده تجربه کمی در تامین مالی پروژه‌های زیربنایی بزرگ در آفریقا دارد؛ و در این میان دولت‌های آفریقایی از جمله آنگولا به این منظور (تامین مالی پروژه‌های زیرساختی) بیشتر به پکن چشم دوخته‌اند- که حاصل این هم میلیاردها دلار بدهی است که در حال حاضر برخی از کشورهای آفریقایی در تلاش برای بازپرداخت آن‌ها هستند.

دولت بایدن تاکید می‌کند آن‌چه که به عنوان کریدور لوبیتو شناخته می‌شود، تنها برای تضمین دسترسی به مواد معدنی حیاتی- برای عبور از سوخت‌های فسیلی- ایجاد نشده است، بلکه به دنبال اهدافی مانند توسعه انرژی خورشیدی، کشاورزی و اتصال بخش‌های مختلف این منطقه نیز هست. کمپانی‌ها در این بین متعهد به سرمایه‌گذاری نزدیک به 5 میلیارد دلاری در این بخش‌ها شده‌اند.

جاه‌طلبی‌های ایالات متحده آمریکا در قاره آفریقا منحصر به این خط ریلی 1100 مایلی نمی‌شود. دولت بایدن هم‌چنین از یک مسیر ارتباطی جدید 500 مایلی حمایت می‌کند که چنین برنامه‌ریزی شده که زامبیا را به کمک یک خط آهن ساخته‌شده توسط چین به سواحل شرقی آفریقا در تانزانیا مرتبط کند- و تخمین زده می‌شود حدود 1.6 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

با این حال ایالات متحده دیر وارد این بازی شده است. چین در حال حاضر در کشورهایی مانند آنگولا و کنگو- با تسلط شرکت‌هایش بر معادن مختلف- پروژه‌های بزرگی را در اختیار گرفته است.

[این روزها- بعد از انتخابات ایالات متحده آمریکا] سوالات زیادی در مورد این‌که ریاست‌جمهوری ترامپ چه معنایی برای پروژه لوبیتو یا پروژه‌هایی از این دست خواهد داشت، بر سر زبان‌ها افتاده است. خیلی‌ها انتظار دارند که حمایت هر دو حزب در کنگره باعث شود اقدام علیه اقدامات چین به یک سیاست مستمر و مداوم تبدیل شود.

[این یعنی] ترامپ که در دوره اول ریاست‌جمهوری خود نسبت به حضور پررنگ در آفریقا ابراز تمایلی نکرده بود؛ ممکن است مجبور شود در این دوره توجه بیشتری به این قاره نشان دهد.

متن کامل این خبر را در بلومبرگ بخوانید