شناسهٔ خبر: 70088956 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

بررسی ابعاد معنوی و الهی سیره سرور زنان عالم در گفت‌وگو با آیت‌الله گنجی اشتهاردی

مشکات نور خدا در هستی

ایام فاطمیه، هنگامی که قلب‌های مؤمنان در سوگ بزرگ‌ترین بانوی عالم، حضرت فاطمه زهرا(س) می‌تپد، فرصتی طلایی است تا ابعاد مختلف شخصیت معنوی، علمی و الهی ایشان در قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) مورد بازخوانی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

حضرت فاطمه زهرا(س) نه تنها در زیارت‌نامه‌ها به‌عنوان نماد طهارت، علم لدنی و کمال الهی شناخته می‌شود، بلکه در آیات قرآن نیز به‌عنوان مصداقی از کامل‌ترین انسان‌ها و تجلی نور الهی مطرح است. در گفت‌وگو با آیت‌الله حسین گنجی اشتهاردی، استاد برجسته حوزه علمیه به تبیین جایگاه والای حضرت فاطمه(س) در قرآن و منابع روایی پرداخته و در کنار آموزه‌های قرآنی، به ابعاد مختلف شخصیت ایشان که امروز همچنان الگوی تمام‌عیار برای مسلمانان است، نگاهی عمیق و دینی خواهیم داشت.

حضرت فاطمه زهرا(س) نخستین الگوی «ممتحنه» در قرآن
یکی از مهم‌ترین اصطلاحات به‌کار رفته در زیارت‌نامه‌های حضرت فاطمه(س) واژه «ممتحنه» است که در زیارت‌نامه‌هایی مانند «زیارت جامعه کبیره» و زیارت‌نامه امام جواد(ع) نیز آمده است. در این زیارت‌ها، حضرت فاطمه(س) به‌عنوان «ممتحنه» معرفی می‌شود. در فرازی از زیارت حضرت فاطمه زهرا(س) در بقیع آمده است هنگامی که بر سر مزار آن ‌حضرت قرار گرفتی این‌گونه خطاب کن: «السَّلامُ عَلَیْکِ یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ بِهِ صَابِرَة» یعنی ای امتحان شده؛ آن کسی که تو را آفرید، تو را امتحان کرد پیش از اینکه تو را بیافریند. پس تو را در مقابل آنچه به آن امتحان کرد، صبور یافت.آیت‌الله گنجی در این باره توضیح می‌دهد: خداوند در آیه10 سوره احزاب می‌فرماید «وَمَنْ يَشْتَرِكْ فِي تَعْبِيرِ رَؤْيَتِهِ، فَأُولَئِكَ الَّذِينَ كَانُوا فِي أَمَانِ الله». این آیه به‌طور مستقیم به حضرت فاطمه(س) مربوط نیست اما در تفاسیر بزرگ چون تفسیر المیزان علامه طباطبایی، واژه «ممتحنه» به افرادی اطلاق می‌شود که در برابر امتحان الهی به کمال رسیده‌اند و حضرت فاطمه(س) نخستین کسی است که این ویژگی را در سطحی تمام‌عیار دارد. این مفهوم از «خالص‌شدگی» به‌واسطه آزمون الهی، نشان‌دهنده جایگاه ویژه حضرت فاطمه(س) نزد خداوند است که از لحاظ معنوی، در بالاترین درجات کمال قرار دارد.

عظمت حضرت فاطمه زهرا(س) در قرآن و روایات اهل‌بیت(ع)
ایشان با اشاره به آیه 33 سوره احزاب ادامه می‌دهد: در این آیه آمده است «إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا». آیه تطهیر به‌طور مشخص درباره اهل بیت پیامبر(ص) نازل شده است و بر طهارت و پاکیزگی این خاندان تأکید دارد. حضرت فاطمه(س) در این آیه به‌عنوان مصداق بارز اهل بیت(ع)، از هر گونه آلایش و ناپاکی دور است. حضرت زهرا(س) در حقیقت نماد تمامیت طهارت انسانی و الهی است. این بانوی بزرگ اسلام همان‌طور که از این آیه شریفه برمی‌آید، در درجه‌ای از تطهیر الهی قرار دارد که از تمامی ضلالت‌های بشری دور بوده و در پیشگاه خداوند پاک و مبراست.

علم لدنی حضرت فاطمه زهرا(س)؛ درک اسرار الهی
استاد سطوح عالی حوزه علمیه یادآور می‌شود: یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته حضرت فاطمه(س)، علم ویژه‌ای است که از منابع الهی به ایشان عطا شده است. در زیارت‌نامه‌های حضرت فاطمه(س) از ایشان به عنوان «عارفه» و «عالمه» یاد شده است. همین‌طور در بخشی از زیارت‌نامه حضرت(س) می‌خوانیم: «السَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِیمَةُ؛ سلام بر تو ای محدثه دانا». علم حضرت(س) نه تنها علم به مسائل دنیوی، بلکه علمی است لدنی و خاص که از طریق ارتباط مستقیم با خداوند به ایشان منتقل شده است. حضرت فاطمه(س) عالمه‌ای است که علم خود را در مکتب و کلاسی نیاموخت، چرا که او پرورش‌یافته در دامان پیامبر اکرم(ص) و حامل وحی بود. مبانی اصیل و سخنان ژرفی که از حضرت فاطمه(س) به جا مانده است مانند خطبه‌ها، دعاها و برخی از روایات از علم الهی ایشان حکایت می‌کند. نقش تربیتی و سیره عملی حضرت(س) درزمینه تربیت فرزندان‌، همسرداری، هدایت و الگو بودن برای امت به‌ویژه زنان مسلمان و... نیز دلیلی بر درجه والای دانش و علم آن حضرت است.

نور حضرت فاطمه زهرا(س)؛ نور ولایت و حقیقت وجودی
در متون روایی اسلامی، به‌ویژه در روایات اهل‌بیت(ع) به نورانی بودن حضرت فاطمه(س) و نسبت ایشان با نور الهی تأکید فراوانی شده است.
این استاد اخلاق در توضیح این نکته به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرده و توضیح می‌دهد: نور دخترم فاطمه(س) از نور خداست و دخترم فاطمه(س) برتر از آسمان‌ها و زمین است. این روایت نشان از آن دارد حضرت فاطمه(س) خود تجلی نور الهی است و در حقیقت، در مراتب نور و ولایت اهل‌بیت(ع) قرار دارد. وقتی می‌خوانیم خداوند نور فاطمه(س) را از نور خود آفرید، به آیه35 سوره نور می‌توانیم اشاره کنیم. در این آیه می‌خوانیم «اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ...» یعنی خدا نور آسمان‌ها و زمین است؛ وصف نورش مانند چراغدانی است که در آن چراغ پر فروغی قرار دارد و آن چراغ در میان قندیل بلورینی است که آن قندیل گویی ستاره تابانی است. امام صادق(ع) ذیل این آیه فرمود «مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ، فَاطِمَةَ(ع‏) ... کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ فَاطِمَةُ کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ بَیْنَ نِسَاءِ أَهْلِ الدُّنْیَا» یعنی مشکات، فاطمه(س) است، او کوکب دُرّی و میان زنان دنیا مانند ستاره‌‏اى درخشان است‏.
ایشان با بیان روایت دیگری از امام صادق(ع) نقل شده در جلد 43 بحارالانوار، درباره علت نامیده شدن حضرت فاطمه(س) به زهرا(س) نیز می‌گوید: حضرت در این روایت فرموده است «خداوند او را از نور عظمت خودش آفرید و هنگامى که نور وجود فاطمه(س) درخشید، آسمان‌ها و زمین به نورش روشن و دیدگان فرشتگان از شدت نورش بسته شد و تمام ملائکه، حق تبارک و تعالى را سجده و عرض کردند: اله و معبود ما! سرور و مولاى ما! این نور چه خصوصیتى دارد که این‌قدر تابان و روشن است؟ خداوند متعال به آن‌ها فرمود: این نور از نور من است». این سخنان دلیل انتساب نور حضرت زهرا(س) به نور خداست، بنابراین آن بانوی بزرگوار هرچه دارد از خدا دارد و خداست که به ایشان خاصیت بخشیده و تمام آسمان‌ها را متأثر از نور آن وجود مقدس کرده است.

حضرت فاطمه زهرا(س) الگوی حقیقی انسانیت
آیت‌الله گنجی در پایان تأکید می‌کند: حضرت فاطمه زهرا(س) نه‌تنها به‌عنوان مادر امامان معصوم(ع) و همسر امام علی(ع)، بلکه به‌عنوان یک انسان کامل و الگوی تمام‌عیار برای مسلمانان در تمام زمان‌ها مطرح است. ایشان نه تنها در زندگی فردی بلکه در زندگی اجتماعی و سیاسی نیز نقش‌آفرینی کرد و پیامی از کمال انسانی، طهارت و اخلاق به بشریت انتقال داد. ما باید از حضرت فاطمه(س) درس‌های بزرگی بگیریم؛ درس‌هایی از صبر، ایمان، علم و ایثار که برای جامعه بشری همیشه مفید و کاربردی خواهد بود.

خبرنگار: نسرین نقدی