شناسهٔ خبر: 70082014 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

انسان غیرتمند از خاک و دین خود دفاع می‌کند

حوزه/ استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: هر کسی که غیرت در وجودش باشد، دست به سلاح می‌برد و از خاک و دین خود دفاع می‌کند که شهید سنوار این ویژگی بارز را داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه از مازندران، آقای محسن ردادی، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در نشست علمی پژوهشی با محوریت بررسی کتاب "خار و میخک" نوشته شهید یحیی سنوار، در جمع مجازی کادر، اساتید و طلاب مدرسه علمیه امام حسین(علیه السلام) چالوس، بیان کرد: تمام دوران کودکی شهید سنوار، به سختی و مبارزه گذشت و همه مسلمانان جهان اعم از شیعه و سنی نسبت به شهادت ایشان سر تعظیم فرود آوردند؛ چنین فردی شایسته این شهادت بود و بعد از مجروحیت با ابزاری مانند سنگ و یک تکه چوب در برابر دشمن مقاومت کرد و تا آخرین قطره خون، پای آرمان خود ایستاد.

وی با بیان رمز ایستادگی شهید سنوار و خشم در وجودش در برابر دشمن با توجه به گفته‌های شهید در کتاب خار و میخک خاطرنشان کرد: دوران کودکی اش در اردوگاه فلسطین گذشت، طبیعی است هر کسی که غیرت در وجودش باشد، دست به سلاح می‌برد و از خاک و دین خود دفاع می‌کند که شهید سنوار این ویژگی بارز را داشت.

ردادی با اشاره به نوع مبارزه شهید سنوار در کتابش تصریح کرد: طراحی عملیات و مبارزه کردن از نکات قابل بحث در این کتاب است، مبارزه شهید مبارزه‌ای آگاهانه و کاملا بر اساس بصیرت، ایمان بالا و یاد خدا بود که در مقابل دشمن ایستاد و تا آخرین نفس مبارزه کرد، این کتاب از نظر ادبیاتی، کتابی ارزشمند و غنی است که گویی یک نویسنده متبحر آن را نوشته است .

وی در ادامه با اشاره به قدمت سرزمین فلسطین اذعان کرد: کشور فلسطین از هزاران سال قبل محل سکونت مردمانی بوده که در کتاب مقدس تورات به آن اشاره شده، آن‌ها دارای حکومت بودند، بعد از فروپاشی امپراطوری عثمانی، کشورهای عربی؛ فلسطین، لبنان، عراق، عربستان و... به صورت مستقل شکل گرفتند ولی فلسطین با ورود یهودیان به این سرزمین اشغال شد.

استادیار دانشگاه در ادامه با اشاره به تشکیل جنبش صهیونیسم و برهم زدن ترکیب جمعیتی فلسطین تصریح کرد: این جنبش؛ دینی و یهودی نیست بلکه یک جنبش سیاسی ـ قومیتی است که هدف آن به عنوان یک نگاه، یک ایدئولوژی و یک سبک بود که حکومتی مختص به یهودیان تشکیل دهند و در جهت عملی شدن این اهداف، زمینه‌هایی را برای مهاجرت یهودیان مناطق دیگر جهان فراهم نمودند از جمله تامین هزینه‌های مهاجرت جهت افزایش جمعیت، خرید زمین و همچنین ساخت خانه تا امکان برقراری حکومت زمینه آن فراهم شود که هدف از خریداری زمین‌ها، غصب فلسطین بود، علمای فلسطین فتوا دادند هر فلسطینی که زمینش را به اسرائیلی‌ها بفروشد از اسلام خارج می‌شود و در قبرستان مسلمین دفن نمی‌شوند و به دنبال این فتوا مسلمانان هم به سرعت از فروختن زمین‌ها امتناع کردند.

ردادی با توجه به تاریخچه اشغال فلسطین و بررسی روش‌های تجاوز و تصرف خاک این سرزمین اذعان کرد: درسال ۱۹۴۷ پیش از تشکیل اسرائیل قطعنامه‌ای توسط شورای امنیت صادر شد و سرزمین فلسطین به دو بخش مسلمان نشین و یهودی نشین تقسیم شد، ۴۳ درصد به فلسطین و ۵۷ درصد به دولت یهود تعلق داشت، در صورتی‌که سازمان این اجازه را ندارد در امور کشورها دخالت کند ولی برخلاف منشور عمل کرد؛ در سال ۱۹۴۸ به یکی از روش‌های مهم اشغال که قتل عام است، به کشتار جمعی پرداخت، اسرائیلی‌ها با حمله به روستاهای مسلمان نشین به فجیع‌ترین شکل ممکن مردم را کشتند که مردم از ترس فرار می‌کردند که می‌توان به قتل عام دیریاسین اشاره کرد.

وی با توجه به جنگ‌های ۱۹۴۸ ـ ۱۹۷۳ ـ ۱۹۷۶ که در کتاب خار و میخک به آن اشاره شده بیان کرد: کشورهای عربی جنگ‌هایی را علیه اسرائیل برپا کردند که منجر به شکست این کشورها شد، در این جنگ‌ها، ایمان و تجهیزات اسرائیلی‌ها بیشتر بود و اسرائیل انگیزه جدی داشت، ولی عرب‌ها انگیزه‌ای برای جنگیدن نداشتند به همین دلیل در سال ۱۹۴۸ شکست سختی خوردند.

دکتر ردادی با اشاره به نگاه قومیتی یهود افزود: آن‌ها غیر یهودیان را حیوان تلقی می‌کنند و به خاطر این نوع نگاه، یونسکو حکومت اسرائیل را نژادپرست محکوم کرد و در اعتراف به این موضوع اسرائیل از یونسکو خارج شد، اما مذهبی‌های یهودی از اسرائیل بیزار هستند و دل خوشی ندارند.

ردادی در انتها طبق سخن با ارزش شهید سنوار تصریح کرد: ما باید کربلای دیگری برپا کنیم، باید اشغالگران را از کشور اخراج کرد، این نگاه و رویکرد می‌تواند آزادی فلسطین را رقم بزند .

انتهی خبر: ۳۱۳/۴۸