شناسهٔ خبر: 70080867 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

خیز قیمت این محصولات برای صعود/ ایران خودرو بدقولی کرد

اقتصادنیوز : براساس بررسی اقتصادنیوز، صورت‌هالی مالی تلفیقی آبی‌های جاده مخصوص مربوط به سه ماهه دوم ۱۴۰۳ نشان می‌دهد ایران خودرویی‌ها در نیمه اول سال جاری حدود ۸۹ هزار دستگاه انواع پژو را در خطوط تولید تکمیل کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، تولید گروه پژو در پایان آبان ۱۴۰۳ به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افت نزدیک به 39 درصدی روبرو شد تا زنگ خطر برای بازار پژو به صدا درآید.

بررسی‌های اقتصادنیوز نشان می‌دهد آبی‌های جاده مخصوص در پایان دومین ماه از فصل پاییز سال جاری حدود ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع محصولات حاضر در سبد محصولاتی گروه پژو را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. این تیراژ تولید در حالی رقم خورد که خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در پایان آبان ۱۴۰۲ حول و حوش ۱۸۵ هزار دستگاه پژو تولید کرده بود. افت تیراژ گروه پژو به زبان تیراژ نزدیک به ۷۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه است.

این کاهش تیراژ می‌تواند روی قیمت بازاری گروه پژو نیز اثر گذار باشد و نمودار قیمتی را صعودی کند. تهدید به افزایش قیمت بازاری محصولات ایران خودرو با برند پژو در شرایطی است که این خودروساز در صورت‌های مالی تلفیقی خود (حسابرسی نشده) مربوط به شهریور ۱۴۰۳ وعده‌های دلگرم کننده برای بازار پژو ارسال کرده بود.

براساس بررسی اقتصادنیوز، صورت‌هالی مالی تلفیقی آبی‌های جاده مخصوص مربوط به سه ماهه دوم ۱۴۰۳ نشان می‌دهد ایران خودرویی‌ها در نیمه اول سال جاری حدود ۸۹ هزار دستگاه انواع پژو را در خطوط تولید تکمیل کردند. این خودروساز در همین صورت مالی وعده داده تولید حول و حوش ۹۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع محصولات خود با برند پژو را نهایی کند.

این خبر وقتی به بازار رسید خیال متقاضیان تا حدی راحت شد زیرا آبی‌های جاده مخصوص به دنبال این بودند تا نه تنها تیراژ تولید گروه پژو را پایین نیاورند، بلکه آن را نیز افزایش دهند. مقایسه آنچه در نیمه اول بر تولید خانواده پژو گذشته بود با آنچه پیش بینی شد در نیمه دوم اتفاق بیفتد، نشان می‌دهد آبی‌های جاده مخصوص قصد دارند تا تولید این گروه خودرویی محبوب را نزدیک به ۱۰ درصد افزایش دهند. این درصد افزایشی به زبان تیراژ به آن معناست که ایران خودرویی‌ها می‌خواهند تولید گروه پژو را بیش از هشت هزار و ۶۰۰ دستگاه بالا ببرند.

اما با گذشت دو ماه از نیمه دوم سال به نظر می‌رسد ایران خودرویی‌ها آن طورها هم که وعده دادند نتوانستند حرکت کنند.

خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ می‌خواهد در نیمه دوم سال ماهانه به طور متوسط تولید حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع پژو را نهایی کند. بنابراین باید برای دو ماهه مهر و آبان سال جاری بیش از ۳۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه پژو تولید می‌کرد. اما انچه در عمل اتفاق افتاده تولید نزدیک به ۲۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه پژو در خطوط تولید این خودروساز است. در واقع تولید گروه پژو تا پایان آبان ۱۴۰۳ حول و حوش ۲۵ درصد از برنامه پیش بینی شده ایران خودرو برای تولید در نیمه دوم سال جاری عقب افتاده است.

ایران خودرویی‌ها حدود هشت هزار و ۲۰۰ دستگاه پژو کمتر از برنامه اعلامی خود در صورت‌های مالی تلفیقی تولید کردند.

مقایسه اقتصادنیوز از آمارهای تفکیک تولید گروه پژو در مهر و آبان امسال نشان می‌دهد این خودروسازی در مهر سال جاری حدود ۱۳ هزار و ۸۵۰ دستگاه انواع پژو تولید کرده است، اما این آمار در آبان سال جاری با افت همراه بود و تیراژ تولید گروه پژو تا حوالی ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاهی سقوط کرد. با توجه به وضعیت تولید گروه پژو در مهر و آبان شاهد هستیم که در مهر امسال افت تولید این گروه خودرویی به نسبت متوسط تیراژ هدف گذاری شده توسط ایران خودرویی‌ها برای تولید با کاهشی نزدیک به ۱۵ درصدی مواجه شده است.

این ریزش تیراژ در آبان ۱۴۰۳ با سرعت بیشتری اتفاق افتاده است ایران خودرویی‌ها با تولید حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع پژو در دومین ماه از فصل پاییز سال جاری تنها حول و حوش ۶۵ درصد تیراژ تولید هدف گذاری شده را محقق کردند.

این وضعیت نشان می‌دهد ایران خودرو در آبان امسال برای دومین بار نتوانستند به هدف گذاری خود پایبند بمانند و این خبر خوبی برای بازار خودرو نیست.

باید منتظر ماند و دید ایران خودرویی در ادامه با گروه پژو چه می‌کند و آیا می‌تواند عقب افتادگی به وجود آمده در تولید این گروه خودرویی را جبران کند یا خیر؟