جهان صنعت نیوز، حسین خانلری بهعنوان سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) منصوب می شود.
وی جایگزین شمسالدین فرزادیپور میشود که اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ طی حکمی از سوی رستم قاسمی وزیر وقت راه و شهرسازی، بهعنوان سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران منصوب شده بود.
خانلری نیمه دهه ۸۰ رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بود. وی سال ۱۴۰۱ بهعنوان مشاور راهبردی مدیرعامل هواپیمایی قشم منصوب شده بود. وی سابقه فعالیت در شهرداری تهران را نیز در کارنامه کاری خود دارد.
بهطور معمول چند ماه پس از حکم سرپرستی، هیئت وزیران با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی برای انتصاب مدیرعامل ایران ایر موافقت میکند.
ایرانایربه عنوان ایرلاین حامی پرچم کشورمان، سالهاست با مشکلات عدیدهای دست و پنجه نرم میکند. با وجود تغییرات مداوم مدیریت در این شرکت، در این سالها اتفاق خاصی در رفع چالشهای هما رخ نداد و این شرکت همچنین زیانده است. دلایل مختلفی درباره زیاندهی هما عنوان شده است، از صندوق بازنشستگی تا نرخ و مسیرهای تکلیفی و غیره.
تشدید تحریمها علیه هما از ابتدای سال ۱۴۰۳، ناترازی اقتصادی در شرکتهای دولتی-عمومی، آسیبهای افزایش نامتناسب و ناهمگون، تعـدد و تکـثر شرکتهای هواپیمایی ایرانی، پرداخت ناعادلانه یارانه سوخت به پروازهای خارجی، نرخ غیرمنصفانه هزینه سفرهای هوایی و نایاب بودن بلیت بخشی از چالشهای رسوبکرده در صنعت هوانوردی است که بهرهگیری و تسلط رقبای منطقهای نظیر کشورهای امارات، ترکیه و قطر بر بازار سفرهای هوائی ایران را نیز می بایست به چالشهای مذکور افزود.
به نظر میرسد واگذاری مدیریت این شرکت هواپیمایی پرظرفیت به فردی از درون صنعت، بتواند گامی به سوی رفع مشکلات این ایرلاین باشد.
تسنیم
∎