امید محمدی؛ بازار: تولیدکنندگان بین المللی خودرو با چالش های جدی در بازار چین روبهرو شدند. رقابت شدید با تولیدکنندگان داخلی چینی و تغییر جهت صنعت به سمت خودروهای برقی و هوشمند، موجب کاهش سود سالانه این شرکت ها تا ۲۰ میلیارد دلار شده است. پیش تر، برندهای خودروی خارجی و سرمایه گذاری های مشترک آن ها بهطور متوسط سالانه حدود ۱۵۰ میلیارد یوان (معادل ۲۰ میلیارد دلار) درآمد داشتند. اما این میزان در سال گذشته یک سوم کاهش و در نیمه نخست سال میلادی جاری تقریبا به نصف رسید.
براساس اعلام «اتوآپدیت»، شرکت های خارجی فعال در چین با مشکل تولید مازاد نیز مواجه شدند. در حال حاضر، با وجود ۱۰ میلیون خودروی اضافی، نیاز به کاهش تولید احساس می شود. نرخ بهره برداری از ظرفیت تولید این شرکت ها از ۷۳ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۵۶ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. در مقابل، برندهای داخلی چین موفق شدند این نرخ را از ۶۵ درصد به ۸۴ درصد افزایش دهند. این تغییر عمدتا به دلیل افزایش تسلط برندهای چینی است که سهم بازار را از شرکت های چندملیتی ربودند.
در ماه گذشته، خودروهای سواری تولید چین برای نخستین بار بیش از ۷۰ درصد سهم بازار داخلی شان را به خود اختصاص دادند
در گذشته خودروسازان خارجی از طریق سرمایه گذاری های مشترک بر بازار چین تسلط داشتند. اما وابستگی آن ها به خودروهای سوخت فسیلی و حرکت کند تر به سمت برقیسازی، موقعیت رقابتی شان را تضعیف کرده است. برای مصرف کنندگان چینی، برندهای غربی دیگر مانند گذشته نماد برتری نیستند. در ماه گذشته، خودروهای سواری تولید چین برای نخستین بار بیش از ۷۰ درصد سهم بازار داخلی شان را به خود اختصاص دادند که نسبت به ۵۹.۷ درصد سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.
خروج از بازار چین برای خودروسازان غربی می تواند به معنای از دست دادن دسترسی به فناوری های پیشرفته باشد که ممکن است روند توسعه آن ها را مختل کند
راهکارهای حفظ رقابت پذیری
برای حفظ رقابتپذیری، خودروسازان جهانی باید با واقعیت های جدید بازار چین سازگار شوند. تمرکز بر محصولات هوشمندتر و ممتاز، بازسازی سازمانی و بازتعریف نقش چین در عملیات جهانی، از جمله راهکارهایی است که می تواند به جذب مشتریان چینی کمک کند. با بهره گیری از فناوری های پیشرفته و کاهش هزینه های تولید در چین، این شرکت ها می توانند محصولات خود را ارتقا دهند. به زبان ساده، خودروسازان غربی باید بپذیرند که دیگر پیشرو فناوری نیستند و از رشد فناوری چینی برای بهبود محصولات خود بهره ببرند.
چین به عنوان قطب جهانی پیشرو تحقیق و توسعه در زمینه فناوری های پیشرفته برقی سازی و هوشمند ظاهر شده است. این کشور هر ساله دو برابر آمریکا و اروپا فارغ التحصیلان رشته های مهندسی و علوم تولید و منبع قابل توجهی از استعدادهای نوآورانه برای صنعت خودرو فراهم آورده است.
خروج از بازار چین برای خودروسازان غربی می تواند به معنای از دست دادن دسترسی به فناوری های پیشرفته باشد که ممکن است روند توسعه آن ها را مختل کند. برخی برندهای خارجی، مانند شرکت های آلمانی، تصمیم گرفتند با شرکت های محلی همکاری تا قابلیت های فناوری خود را تقویت کنند، حتی اگر به طور فعال خودروها را در چین نفروشند.
خودروهای تولید چین می تواند تاثیرات ویرانگری بر خودروسازان خارجی به صورت ناگهانی و تدریجی داشته باشد
نفوذ جهانی شرکتهای چینی
بازار چین نه تنها برای نفوذ خارجی ها دشوار شده، بلکه شرکت های چینی با سرعتی چشمگیر در حال گسترش نفوذ جهانی خود هستند و پتانسیل سرمایهگذاری بلندمدت قابلتوجهی ارائه می دهند. برندهای داخلی چین حدود یک پنجم تولید جهانی خودرو و ۶۰ درصد تولید خودروهای برقی را تشکیل می دهند، اما تنها ۱۰ درصد از ارزش بازار خودروسازان جهانی را نمایندگی می کنند. برای شرکت هایی که قادر به نوآوری و رقابت با چینی ها در حوزه فناوری و قیمت هستند، چشم انداز سرمایه گذاری بلند مدت روشن به نظر می رسد. اما برای دیگران، این آغاز فروپاشی اقتصادی آن ها است.
خودروهای تولید چین می تواند تاثیرات ویرانگری بر خودروسازان خارجی به صورت ناگهانی و تدریجی داشته باشد. برای مثال، زمانی که چین توانست در عرض دو سال خودروسازی آلمان را مجبور به عقب نشینی کند، این توانایی را نیز دارد که صنایع کشورهای دیگر را اگر به نفعش باشد، به سرعت تحت کنترل درآورد یا حتی به طور کامل از بین ببرد.