شناسهٔ خبر: 70053828 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

کارشکنی غربی‌ها برای ایجاد کریدور مشترک ایران و عراق

عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم استان خوزستان با اشاره به مزایای راه‌آهن شلمچه-بصره تاکید کرد: یکی از مواهب خوب این مسیر ریلی ارتباط ظرفیتی و بازی برد- برد برای ایران و عراق است. در این میان کشور‌های غربی نمی‌گذارند این وحدت بین کشور‌های منطقه اتفاق بیفتد چراکه به خوبی می‌دانند که این پروژه‌ها امنیت پایدار منطقه را افزایش می‌دهند و ارتباط موثر غیر قابل تحریم را به وجود می‌آورد.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین- به گزارش ایلنا، مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم استان خوزستان درباره اهمیت راه‌اندازی هر چه سریع‌تر راه‌آهن شلمچه-بصره اظهار داشت: در ماده ۵۴ برنامه هفتم توسعه به موضوع ترانزیت توجه شده‌است. باید بپذیریم که یکی از منابع درآمد پایدار در کشور‌ها بحث ترانزیت و لجستیک است و در این شرایط فعلی که انرژی و سوخت یکی از نیاز‌های اصلی و اثرگذار در حمل و نقل خواهد بود، هر کشوری که از این ظرفیت بیشتر بهره ببرد، درآمد بیشتری خواهد داشت و این بخش غیر قابل تحریم شدن است. 
وی ادامه داد: کشور‌های اروپایی ذخایر طبیعی و انرژی ندارند، اما ۵٠ درصد GDP این کشور‌ها به ترانزیت و کریدور‌ها گره خورده است و همین نگاه در ایران باید به اقتصاد به اجرا برسد. از این رو در ماده ۵۴ برنامه هفتم برای اولین بار ستاد ملی ترانزیت را با ریاست رییس جمهور و دبیری وزیر راه و شهرسازی برای هم‌افزایی و تمرکز در تصمیم سازی و تصمیم گیری و جلوگیری از تعدد تصمیمات که باعث موازی کاری و تداخل امور تشکیل شد. انتظار ما از رییس جمهور این است که اقدامات و پروژه‌های زمین بر مانده را در این ستاد حل و فصل شود و باید شورا‌ها درباره موضوعات متعدد حمل و نقل تشکیل شوند.
عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم خوزستان با بیان اینکه اگر مسیر‌های ترانزیتی کشور فعال شوند و رونق پیدا کنند، هم امنیت پایدار و هم درآمد پایدار غیر قابل غیر تحریم ایجاد می‌شود، گفت: در چند سال اخیر شاهد سرمایه گذاری چین در توسعه بندر گوادر بوده‌ایم و بندری با ظرفیت بیش از ١٢٠ میلیون تن در پاکستان در حال توسعه است که بتوانند به آب‌های آزاد دسترسی داشته باشند.
وی افزود: حال باید توجه داشت که مسافت بین بندر چابهار تا بندر لاذقیه که محل ورود به اروپا و دریای مدیترانه محسوب می‌شود در مسیر زمینی کمتر از ۶ روز است و می‌توان حتی در ٣ روز این مسافت را طی کرد، اما همین مسیر را اگر پاکستان بخواهد از دریا دور بزند ١٢ روزه به لاذقیه می‌رسد.
یوسفی افزود: درحالی که گوادر برای اتصال به لاذقیه از مسیر ایران ۴ روز زمان نیاز دارد همین مسافت را در مسیر دریایی بدون ایران باید ١٢ روزه طی کند و به طور قطع هزینه‌های حمل و نقل این کشور به شدت افزایش پیدا می‌کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم استان خوزستان با اشاره به مزایای راه‌آهن شلمچه-بصره تاکید کرد: یکی از مواهب خوب این مسیر ریلی ارتباط ظرفیتی و بازی برد- برد برای ایران و عراق است. در این میان کشور‌های غربی نمی‌گذارند این وحدت بین کشور‌های منطقه اتفاق بیفتد چراکه به خوبی می‌دانند که این پروژه‌ها امنیت پایدار منطقه را افزایش می‌دهند و ارتباط موثر غیر قابل تحریم را به وجود می‌آورد.
یوسفی گفت: در حال حاضر پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره که در دولت گذشته آغاز شد، به مرحله اجرایی رسیده و هم در بخش بار و هم بخش مسافر در حال انجام است.
وی در پاسخ به این سوال که عراقی‌ها در قرارداد با ایران برای اجرای این پروژه تنها بخش مسافر را مطرح کرده‌اند و این موضوع آیا اهداف ترانزیتی ایران را تحت شعاع قرار نمی‌دهد، اظهار داشت: شروع این پروژه با بخش مسافر است، اما بخش باری تکمیل کننده آن خواهد بود. بخش بار باید برای دو طرف صرفه اقتصادی داشته باشد از این جهت انتظار ما از دولت این است که علی‌رغم کارشکنی‌هایی که از سوی برخی از کشورهای غربی برای عدم اجرای پروژه‌های مشترک ایران و عراق و سایر کشور‌های منطقه انجام می‌شود، سرعت اجرای این پروژه‌ها را بالا ببرد و در حال حاضر اجرای این مسیر ریلی با کُندی پیش می‌رود و باید شخص رییس جمهور به این پروژه ورود کند.
یوسفی درباره اینکه گفته می‌شود علت کُند شدن اجرا مواضع عراق در این پروژه است، ادامه داد: مواضع عراق به این دلیل است که برخی از کشور‌های غربی نمی‌خواهند این پروژه‌های مشترک بین ایران و عراق از جمله راه‌آهن شلمچه-بصره به اجرا برسد. دلیل اصلی عدم راه اندازی کریدور‌های انرژی و حمل و نقلی در منطقه همین موضوع کارشکنی‌های کشور‌های غربی است، اما ایجاد این مسیر ریلی منافعی برای عراق و ایران ایجاد می‌کند.
وی همچنین درباره کاهش تردد کامیون‌های تجاری بین ایران و عراق تاکید کرد: برای رسیدگی به تمام این مشکلات باید کارگروه ویژه ترانزیت و لجستیک در وزارت امور خارجه تشکیل شود و درباره این موضوعات کارویژه برای وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی پیش بینی کنیم. تاجر و سرمایه‌گذاران ایرانی بدون این مشکلات ترانزیتی با سختی در حال فعالیت هستند و نباید مشکلات ترانزیت بر این مشکلات افزوده شود و دولت باید حامی سرمایه‌گذاران باشد و باید در وزارت امور خارجه برای تاجران و فعالان اقتصادی یک VIP ایجاد شود.