به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما شبکه تلویزیونی سی جی تی ان به بررسی چالشهای ساخت یک بزرگراه ۸۰۰ کیلومتری، با ۶۷۰ کیلومتر پل و تونل در چین پرداخت.
عملیات ساخت پل بزرگراهی موسوم به جی ۴۲۱۶ به طول ۸۰۰ کیلومتر در استان سیچوان در چین ادامه دارد. این طرح به صورت آهسته، اما پیوسته در حال اجرا است. یکی از بزرگترین چالشها برای اجرای این طرح، فعالیتهای مکرر لرزهای در این منطقه است. در نتیجه لازم است سازههایی برای محافظت از تپهها و معبرهایی ایجاد شود که در طول مسیر این پل قرار دارد تا از سقوط صخرهها جلوگیری شود.
مدیر پروژه، یانک چیون گفت: من هرگز تا قبل از این با چنین شرایط ساخت، مواجه نشده بودم. احتمال سقوط صخرهها و رانش زمین همه جا وجود دارد.
این پل در مسیر ساخت خود از چند گذرگاه رودخانهای و گسل میگذرد. این پل نخستین پل معلق چین روی یک خط گسل فعال است. مدیر پروژه بر لزوم احتیاط شدید در طول فرآیند ساخت و ساز تاکید میکند.
یانک چیون گفت: بررسیهای لرزهای ما، این منطقه را از نظر شدت تکانههای لرزهای در سطح ۸ قرار میدهد. در این طبقه بندی، سطح ۹ به معنای اتخاذ اقداماتی برای مقاومت سازه در برابر زلزله است.
مهندسان برای غلبه بر چالشهای منحصر به فرد این منطقه، به راه حلهای خلاقانهای دست یافته اند. در این پل، دستگاههای لرزه گیر یا دمپرهایی برای جذب انرژی زلزله نصب شده است. اتصالات انبساطی با طول دو متر نیز نصب شده است که پل بتواند در هنگام جابجاییهای بزرگ، خودش را منطبق کند. یک سازه مرکزی به شکل سگک انعطاف پذیر نیز برای محدود کردن حرکت کابل و یک سازه شبیه زین به صورت کابلهای قابل تنظیم برای تنظیم مجدد وضعیت پل پس از زلزله، نیز در ساخت این پل در نظر گرفته شده است. این پل یکی از پرچالشترین پروژهها در زمینه احداث بزرگراه است. این پل سرپا شده است و ساخت آن ادامه دارد.
هی یوچوان مدیر ایمنی پروژه گفت: ما به نقش آفرینی در ساخت چنین پل عظیمی، افتخار میکنیم. جادهها باعث پیشرفت مناطق میشوند و اقتصاد محلی را تقویت میکنند.
عملیات ساخت این بزرگراه، شامل احداث ۲۱۹ پل و ۹۳ تونل است که این سازهها در مجموع، ۸۴ درصد از کل مسیر این بزرگراه را تشکیل میدهند. قرار است این بزرگراه در سال ۲۰۲۵ افتتاح شود. این بزرگراه، جادههای کوهستانی دلهرهآور این استان را متحول خواهد کرد و توسعه محلی را تقویت خواهد کرد و رشد را برای ابتکار کمربند و جاده و طرح کمربند اقتصادی رودخانه یانگو افزایش خواهد داد.