عباس حلواییزاده در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: یکی از وظایف دائمی و ذاتی شهرداری بهسازی و روسازی معابر سطح شهر است.
وی افزود: PMS یعنی سیستم مدیریت روسازی راهها بهصورت چراغ خاموش در سه سال گذشته انجام شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: با استفاده از این سیستم تمام معابر سطح شهر با دستگاهی بهصورت دقیق اسکن و خرابیها اعلام میشود و طبق آن برآورد ریالی توسط همین سیستم انجام میگیرد.
حلواییزاده تصریح کرد: این سامانه با بررسیهای مکانیزه بهصورت دقیق اعلام میکند که این معبر به ترمیم و روکش برای اصلاح نیاز دارد.
وی ادامه داد: این اقدام برای یک مدیر شهری شاخص وضعیت روسازی را مشخص میکند تا اولویتبندی توزیع آسفالت معابر بهصورت علمی پیش برود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم عنوان کرد: سال اول اجرای این سیستم، معابر بالای ۳۰ متر عرض و سال دوم مقاطع بالای ۲۴ متر برداشت شد و در سال جاری مقاطع زیر ۲۰ متر برداشت میشود، سال آینده هر معبر و کوچهای که خودروی مینیبوس حملکننده این سامانه بتواند عبور کند، هدف این فرایند قرار میگیرد.
حلواییزاده با تاکید بر اینکه این دستگاه مشخص میکند کدام معبر در منطقه سبز، زرد، قرمز، سیاه و به سمت خرابی کامل میرود و خطای انسانی را به شدت کاهش میدهد، تاکید کرد: رفتارهای این دستگاه طی این سه سال تجزیه، تحلیل و عیبیابی شد و همکاران با استفاده از آن به همه بخشهای مناطق هشتگانه به خوبی دسترسی پیدا کردند.
وی گفت: بر اساس عملکرد سیستم PMS در سال جاری، تاکنون ۱۷۲ هزار تن آسفالت برای معابر سطح شهر توزیع شده است و تا پایان سال با تأمین قیر همه معابر تحت پوشش قرار میگیرد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ادامه داد: شاخصهای این دستگاه در سطح مقطع بر اساس ۱۷ استاندارد تعریف و موارد مختلفی از جمله جنس ترکها در آن در نظر گرفته میشود.
حلواییزاده با بیان اینکه ترکهای انقباضی و انبساطی وجود دارد که نیاز به درزگیری دارد، گفت: در بعضی مکانها ترکها موزاییکی است یا بهدلیل بار ترافیکی سنگین روسازی مقاومتش را از دست میدهد و گاهی بستر آسفالت خمیری میشود که باید بررسی و مشخص شود که معایب آسفالتهای معابر چیست.