به گزارش خبرگزاری تسنیم، بررسی عملکرد شش ماه ابتدای سال جاری محصولات گروه خودروسازی سایپا در بازار نشان میدهد، قیمت محصولات این گروه کاهشی بوده است و سفته بازان و دلالان این امکان و فرصت را نداشتند که باعث التهاب و تنش بازار خودرو شوند.
گروه خودروسازی سایپا از19 اسفندماه سال 1402 که جواد توسلی مهر مدیرعامل این گروه شد، شاهد تحولاتی بود که یکی از مهمترین آن افزایش تولید خودرو بوده است. این افزایش تولید، نتیجه عوامل مختلفی از جمله توجه به افزایش بهرهوری بوده است. با بهبود فرآیندهای تولید و کاهش توقفات خطوط تولید، توان تولید خودرو افزایش یافت و با تزریق بیشتر خودرو به بازار، قیمت ها در نیمه اول سال روند نزولی به خود گرفت. همچنین با وجود مشکلاتی که در تامین ارز وجود داشته قطعات مورد نیاز تولید خودرو تامین شد؛ از اینرو با برنامهریزی و مدیریت بهتر زنجیره تامین، تامین قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو بهبود قابل توجهی پیدا کرد.
سایپا در این دوره علاوه بر افزایش تولید، تحویل خودروها بر اساس قراردادهای تنظیم شده با مشتریان و تحویل خودروهای معوق شده، به بهبود سودآوری شرکت، کاهش زیانهای انباشته، ارایه محصولات جدید و با کیفیت هم دست یافته است.
طبق ارزیابیهای انجام شده (در شش ماهه اول سال جاری) با در نظر گرفتن 7 خودروی شاخص گروه سایپا که شامل کوییک، ساینا، شاهین، اطلس، نیسان دو گانه سوز، نیسان تک سوز و وانت 151 است قیمت این خودروها در بازار به طور متوسط 7 درصد کاهش یافته است.
در فروردین ماه هر سال به جهت تعطیلات نوروز، تولید خودرو کاهشی می شود و بواسطه تقاضای واقعی و کاذبی که وجود دارد، قیمت انواع خودروها در بازار افزایش پیدا می کند ولی از اردیبهشت ماه عملکرد واقعی گروه سایپا در بازار نمایان شده است.
به عنوان مثال خودروی کوییک که در رده خودروهای اقتصادی بازار محسوب میشود، در بازه زمانی یاد شده (در شش ماهه اول سال جاری) کاهش 1/8 درصدی را تجربه کرده؛ قیمت این خودرو در فروردین ماه سال جاری 448 میلیون تومان بود و شهریورماه به 412 میلیون تومان تقلیل یافته است.
خودروی دیگر سایپا، ساینا است؛ این خودروی پرتقاضا هم فروردین ماه در بازار 455 میلیون تومان خرید و فروش میشد و شهریورماه با بالاترین عدد 410 میلیون تومان فروخته شده است که این امر به منزله کاهش 10 درصدی قیمت خودروی ساینا است.
شاهین که در زمره خودروهای مقاوم بازار قرار گرفته در مدت زمان یاد شده کاهش 9 درصد را ثبت کرده است؛ این خودرو در فروردین ماه در بازار 789 میلیون تومان بوده و با افزایش عرضه و ثبت نام های متعددی که شرکت سایپا انجام داد به حداکثر 717 میلیون تومان رسید.
خودرو دیگر سایپا که کاهش قیمت خوبی را در بازار تجربه کرد، اطلس است. این خودرو فروردین ماه سال جاری 595 میلیون تومان بود و با ریزش معقول، شهریورماه با قیمت حدود 520 میلیون تومان به فروش رسید لذا در دوره طی شده خریداران کاهش 13 را تجربه کردند.
در خودروهای کار سایپا هم شاهد اتفاقهای خوبی بودیم؛ روند قیمت بازار خودروی وانت 151 از فروردین ماه تا شهریورماه کاهش 5/3 درصدی را نشان می دهد. فروردین ماه سال جاری این خودرو 345 میلیون تومان بود و شهریورماه به 333 میلیون تومان رسید. در مورد نیسان تک سوز هم خریداران خودرو کاهش 1/3 درصدی را تجربه کردند؛ این خودرو فروردین ماه 607 میلیون تومان بود و با ریزش مستمر و ماهانه که نشان دهنده عرضه متناوب خودرو است، قیمت این خودرو 588 میلیون تومان شد.
قیمت بازار خودروی نیسان دوگانه سوز هم ایجاد ثبات و عدم افزایش را نشان می دهد. این خودرو در هفتههای اول سال جاری 635 میلیون تومان بوده و در ماه ششم در حدود قیمتی 644 میلیون تومان به فروش رسیده است.
این گزارش نشان میدهد که قیمت خودرو در بازار در نیمه اول سال روند کاهشی داشته است و در برخی از خودروها ثبات خوبی را خریداران خودرو تجربه کردند. پیش بینیها بر این است که در نیمه دوم سال جاری و با اصلاح قیمتهای صورت گرفته، روند ریزش قیمتها در بازار بیشتر خواهد شد.
همچنین با توجه به موفقیتهای حاصل شده در تولید خودرو و پاسخ به تقاضاهای مردمی، انتظار میرود که سایپا در آینده به رشد تولید خود ادامه دهد. البته، این شرکت همچنان با چالشهایی مانند تحریمها و نوسانات اقتصادی مواجه است. با این حال، با اتخاذ تدابیر مناسب و بهرهگیری از فرصتهای موجود، میتوان انتظار داشت که عملکرد گروه سایپا بهتر از قبل شود.
انتهای پیام/