شناسهٔ خبر: 70037708 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

لزوم استفاده از هوش مصنوعی و تجهیزات نوین در آموزش به کودکان استثنایی

رئیس آموزش و پرورش استثنایی گفت: تکنولوژی‌های جدید متناسب با نیازها و شرایط دانش آموزان استثنایی باید برای آموزش بهتر این دسته از دانش آموزان در اختیار معلمان و خانواده‌هایشان قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز مراسمی به مناسبت روز جهانی معلولان در برج میلاد برگزار شده بود تا بر اهمیت آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان دارای معلولیت تاکید شود.

در این مراسم سالار قاسمی رئیس آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه جامعه باید بیش از گذشته به آموزش کودکان استثنایی توجه کند؛ گفت: آموزش و پرورش استثنایی در دوره جدید در صدر مسائل آموزش و پرورش قرار گرفته و حتی ساخت مدارس استثنایی هم نسبت به ساخت مدارس عادی اولویت پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه جامعه خیرین بیش از پیش در زمینه ساخت مدارس دانش آموزان استثنایی توجه دارند گفت: وزارت آموزش و پرورش توجه به دانش آموزان دارای نیازهای ویژه را در صدر و اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

قاسمی با اشاره به نامگذاری یک روز برای افراد دارای معلولیت در کشور گفت: البته دانش آموزان استثنایی مانند دیگر افراد دارای معلولیت نیاز به ترحم ندارند، اگر دستگاه‌های مسئول وظایف خود را به درستی انجام دهند و پای کار دانش آموزان استثنایی باشند؛ این دسته از افراد مشکلی نخواهند داشت. به عنوان مثال شهرداری‌ها باید اعتباری را برای رایگان شدن ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی به این امر اختصاص دهند حقیقتاً اگر این بودجه اختصاص یابد تعداد دانش آموزان استثنایی بازمانده از تحصیل کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه نباید کاری کنیم که مانع از شکوفایی دانش آموزان استثنایی شویم گفت: محدودیت‌های جسمانی و معلولیت‌ها مانع از شکوفایی استعداد در این کودکان نمی‌شود بلکه این موانع اجتماعی هستند که مانع شکوفایی استعدادها در این کودکان می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت مدرسه برای دانش آموزان اوتیسم توجه به مسائل خاصی را می‌طلبد گفت: ساخت مدارس برای کودکان دارای شرایط خاص مانند ساخت مدارس عادی نیست؛ امروز در نظر آباد کرج خیری برای دانش آموزان اوتیسم مدرسه می‌سازد؛ از این گونه اقدامات در ساخت مدارس باید بیش از پیش رخ دهد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر اینکه مشارکت خانواده‌ها و جامعه نقش مهمی در آموزش کودکان استثنایی دارد؛ گفت: آموزش مهارت محور به خانواده‌های کودکان دارای معلولیت از سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی است.

وی به موضوع آموزش به کمک هوش مصنوعی هم اشاره کرد و گفت: تکنولوژی‌های جدید متناسب با نیازها و شرایط دانش آموزان استثنایی باید برای آموزش بهتر این دسته از دانش آموزان در اختیار معلمان و خانواده‌هایشان قرار گیرد، البته تکنولوژی‌های نوین آموزشی به هر حال نمی‌تواند جای معلم را بگیرد اما در آموزش مؤثر خواهد بود.