به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، آیتالله «سید احمد علمالهدی» نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در سومین آیین بزرگداشت سالروز شهادت آیتالله سید حسن مدرس و روز مجلس باعنوان «فقیه کارگزار» که عصر روز گذشته در تالار همایشهای مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، با بیان اینکه شهید مدرس از نظر فقهی سیره سیاسی مخصوصی در تاریخ معاصر دارد، اظهار داشت: این بحث قابلتوجهی است که بدانیم تکلیف فقیه در زمان ولایت جائر چیست. مرحوم شیخ مفید در کتاب مقنعه فصل مفصلی را به بحث ولایت جائر اختصاص داده است. مرحوم سید مرتضی علمالهدی نیز در رساله خاص خود با عنوان ولایت جائر به همین موضوع پرداخته است. عمده بحثی هم که مورد توجه قرار گرفته، بررسی تکلیف فقیه در زمان ولایت جائر است یعنی زمانی که حاکمیت وقت در اختیار حاکم غیردینی قرار دارد و مدیر جامعه طاغوت است، فقها چه مسئولیتی در حوزه سیاست دارند.
وی افزود: مهم است بدانیم فقیهی که در چنین بستری قرار میگیرد، چه تکلیفی دارد. همین امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی بهجز مملکت خودمان، در عمل حکومتهای لائیک روی کار هستند و اینجا است که فقها باید بدانند که آیا فقط مسئول تفسیر و تحلیل دین هستند یا تکلیف دارند که برای اقامه حکومت دینی اقدام کنند؟
امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه نظریه همه فقهای اسلام ناظر بر ضرورت و وجوب دخالت فقهای جامعالشرایط در اصلاح وضع حکومت جائر است، خاطرنشان کرد: حاکمیت در دین اسلام بهعنوان قویترین ابزار برای اصلاح جامعه محسوب میشود و در این شرایط، شرع مقدس تأکید دارد که باید فرد آشنا با دین، اخلاق، فقه و تجهیزات علمی حکومتداری زمام امور امت را به دست بگیرد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: خدا رحمت کند مرحوم مدرس را که در دوران طاغوت وارد حکومت شد و در برابر رضاخان قلدری ایستاد که اساساً حرفی از کسی نمیشنید و به غایت گردنکش و مستبد بود. در چنین شرایطی ایشان وارد عرصه سیاست شد و به صراحت فریاد برآورد که سیاست ما عین دیانت ما است. زیبایی این بیان نیز زمانی دوچندان میشود که اصلاً جمهوری اسلامی در کار نیست و مرحوم مدرس در میانه حاکمیت محض و پرخفقان طاغوت چنین منطقی را تبیین میکند تا ولایتفقیه، چکیده سیره سیاسی او باشد.
سیاست عین دیانت، نقطه زوال سکولاریسم
آیتالله علمالهدی گفت: سیاست عین دیانت یعنی حاکمیت فقیه، مرز میان این دو را از بین میبرد و اگر فقیه به تکلیف سیاسی خود عمل نکرد، گویا به تکلیف شرعی خود عمل نکرده است. بر این اساس، این حکم حتی در دوران حاکمیت غیرجائر و ولایت فقیه نیز مصداق پیدا میکند یعنی فقها در هر حال تکلیف واجب دارند که در برابر مسائل مختلف جامعه بیمسئولیت نمانند و با همان رویهای که مجتهد باید در دوره حاکمیت جائر به سمت تشکیل حکومت اسلامی حرکت کند، در دوران حاکمیت ولایتفقیه هم باید در گرایش و تقویت حاکمیت دینی باشد.
وی تصریح کرد: اصل و اساس این رویکرد که نماینده مجلس به جای اینکه «ولی» باشد، «وکیل» است و باید خود را پاسخگو به مردم بداند، از مبانی ایدئولوژیک مرحوم مدرس است. ایشان از جمله نخستین سیاستمداران مسلمان و معتقدی بود که در برابر تهاجم روسها بهعنوان نماد استکبار آن زمان ایستادگی کرد و حتی فراتر از این مسائل، راهبرد «نه شرقی نه غربی» را که بعدها سرلوحه سیاست خارجی جمهوری اسلامی و شعار محوری امام راحل شد، بنیانگذاری کرد. به جهت این موارد و بسیاری تصدیقات دیگر تاریخی، بهجرئت باید بگوییم که مرحوم مدرس یک شخصیت جاودانه در تاریخ این کشور است که بزرگداشت او را به یک تکلیف و ضرورت تبدیل میکند.
انتهای پیام/
∎