شناسهٔ خبر: 70030731 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال وارد ناوگان می شود | گیرهای بنی اسرائیلی مانع ورود اتوبوس ها شد

وضعیت حمل و نقل شهر تهران با حضور معاون حمل و نقل شهردار تهران بررسی شد و پس از برگزاری مجمع، با حداکثر آراء موافق اعضای شورای شهر تهران سرمایه شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران به ۶ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان رسید.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران و در جریان بررسی برگزاری مجمع فوق العاده شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: با توجه به اینکه طبق بررسی‌های انجام شده میزان زیان انباشته شرکت واحد، بیش از نیمی از سرمایه شرکت است باید به استناد قانون تجارت یا افزایش سرمایه یا انحلال شرکت رخ دهد.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های لازم انجام شده و برای آنکه بتوانیم از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شویم پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت واحد ارائه شده است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه سرمایه شرکت واحد بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است اظهار کرد: ۵۰ درصد سرمایه شرکت ۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان می‌شود و از آنجایی که زیان انباشته شرکت ۲۷۳۷ میلیارد تومان است به این ترتیب مطالبات عمرانی به عنوان افزایش سرمایه قلمداد می‌شود و با افزایش ۱۸ هزار میلیارد ریالی سرمایه شرکت از ۴۳ هزار میلیارد ریال به ۶۲ هزار میلیارد ریال برسد.

ورود اتوبوس های جدید به پایتخت

مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از شهرداری طلبکاریم که سرمایه ای است که ما را از زیان انباشته خارج می کند، گفت: شرکت عقاب ۵۰۰ دستگاه تحویل داده و تا پایان سال ۵۰۰ دستگاه دیگر تحویل خواهد داد. شرکت اسنا تاکنون ۱۶۷ دستگاه تحویل داده و طبق الحاقیه قرارداد تا پایان خردادماه سال آینده تأمین ۵۰۰ دستگاه را تکمیل خواهد کرد.

وی افزود: شرکت کاوه برای تأمین ون جانبازان موضوعات گمرکی دارد و باید وزارت کشور در این زمینه همکاری کند. جلساتی در این زمینه در هفته جاری داریم که مشکل حل شود. متأسفانه از ۴۰ دستگاه ون ۶ دستگاه دریافت شده است.

علیزاده با بیان اینکه ۷۰ خط بخش خصوصی به خودرو سرویس شهر احاله شده و ۷۰ دستگاه اتوبوس نیز بازسازی شده است، خاطرنشان کرد: عمده این خطوط تعطیل یا نیمه تعطیل بوده که پوشش داده ایم. در یک سال گذشته نزدیک به هزار میلیارد تومان صرفه جویی برای شهرداری تهران رقم خورده است. هر اتوبوسی که خودمان اداره کنیم برای ما ۲۵۰ میلیون تومان هزینه دارد و وقتی به شرکت خودرو سرویس شهر واگذار می شود این رقم به ۱۱۰ میلیون تومان می رسد. امروز یا فردا ۴۰۰ دستگاه دیگر نیز به خودرو سرویس واگذار می شود که با احتساب واگذاری های قبل به ۸۰۰ دستگاه می رسد و دیگر خطوط نیز از این مسیر فعالتر خواهند شد.

وی اعلام کرد: هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی شده و برچسب های «این اتوبوس از محل عوارض پرداختی شما تهیه شده است» روی این اتوبوس ها نصب شده است.

علیزاده با بیان اینکه امسال ۶۰۰ نفر از کارکنان شرکت بازنشسته می شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کمبود راننده پایه یک داریم و جذب رانندگان بازنشسته ممنوع است، با همکاری شورای تأمین، جذب رانندگان از شرکت حامیان انجام شد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی توان خرید اتوبوس ۱۲ میلیارد تومانی را ندارد. هر خط به ۲۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد و ما نمی توانیم معطل بمانیم که شرکت های خصوصی این تعداد اتوبوس را تأمین کنند.

علیزاده با بیان اینکه ۱۰ دستگاه اتوبوس نزدیک به یک ماه است که وارد شده و در فرایند اداری گرفتار شده است، یادآور شد: ایرادهای بنی اسرائیلی گرفته اند .یک ایراد گرفته بودند که چرا اتوبوس ها آیینه ندارند؟ آیینه ها در کشتی باز شده و مجدداً نصب خواهد شد. طبق آخرین قولی که سازمان استاندارد داده، بناست که تا ۱۰ روز دیگر این اتوبوس ها به تهران برسد و برای مابقی اتوبوس ها نیز اقدامات لازم انجام خواهد شد. برای ایستگاه های شارژ نیز مشکلی وجود ندارد. شروع کار ورود اتوبوس های برقی همراه با جمع آوری اتوبوس های فرسوده خواهد بود و در آینده از طریق مهندسی های پیش بینی شده، خطوط سبز ایجاد خواهد شد.

اتوبوس های را شهرداری می خرد

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اعلام اینکه تمام اتوبوس ها را شهرداری می خرد و وزارت کشور تنها ۱۶۷ دستگاه اتوبوس خریده است، گفت: اگر وزارت کشور اتوبوس های خود را تحویل دهد، می توان به بخش خصوصی واگذار کرد و این بخش می تواند ۲۰ درصد قیمت اتوبوس ها را بپردازد اما هنوز مشکل تأمین هزینه اتوبوس ها از سوی بخش خصوصی وجود دارد.

وی افزود: این عدم تأمین اتوبوس ها از سوی وزارت کشور تنها مربوط به تهران نیست و دیگر شهرها نیز درگیر آن هستند. به ما ۱۶۷ اتوبوس تحویل دادند و به دیگر شهرها یک یا دو اتوبوس.

گفتنی است، با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، مهدی چمران به عنوان رئیس، جعفر بندی شربیانی به عنوان منشی، سید احمد علوی و حبیب کاشانی به عنوان ناظران مجمع انتخاب شدند.

پس از برگزاری مجمع، با حداکثر آراء موافق اعضای شورای شهر تهران سرمایه شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران به ۶ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان رسید.