شرق: تورم روی اقبال مردم به خرید انواع بیمهنامه تأثیر گذاشته است و بیشترین رویگردانی مردم از بیمهنامههای عمر بوده است. لیلی نیاکان، سرپرست پژوهشکده بیمه مرکزی، با اعلام این خبر به «شرق» گفت تورم بالا سبب کاهش تمایل مردم به خرید بیمهنامه شده است، اما پژوهشکده بیمه به دنبال آن است که برنامهریزیهایی انجام دهد تا تأثیر تورم را بر خرید انواع بیمهنامه و از جمله بیمهنامه عمر کاهش دهد. او در نشستی خبری که دیروز برگزار شده بود، همچنین توضیح داد: «ضریب نفوذ بیمه درحالحاضر بین ٢.٢ تا ٢.۴ درصد است. در برنامه ششم توسعه افزایش ضریب نفوذ بیمه را از ٢.٢ درصد تا هفت درصد پیشبینی کرده بودند، اما به دلایل متعددی از جمله وضعیت اقتصادی کشور و تورم، این برنامه محقق نشد. موضوع این است که برنامهها باید واقعبینانه باشند و وقتی شرایط اقتصادی مطلوب کشور نیست قاعدتا رشد مورد انتظار هم محقق نخواهد شد. نیاکانی افزود: عدهای بر این باورند که برای تحقق این برنامه شرکتهای بیمهای باید به هر قیمتی شده پرتفو جمع کنند؛ اما این سیاست درستی نیست. رویکرد و سیاست درست این است که شرکتها خسارت خوبی بپردازند و خدمات مناسبی ارائه دهند، نه اینکه به هر قیمتی که شده پرتفو جمع کنند و از سوی دیگر باید توجه داشت در هر کشوری هم این جهشها در بازه زمانی ٣، ۴ سال اتفاق نمیافتد و زمانبر است. سرپرست پژوهشکده بیمه همچنین درباره تعیینتکلیف بیمه تکافل گفت: درباره بیمه تکافل قرار بر این شد که این خدمات یکی از محصولات شرکتهای بیمهای باشد و تمام مستندات مورد نیاز آن را تدوین کردیم و آن را در اختیار بیمه مرکزی قرار دادیم و برای بهرهبرداری در اختیار بیمه مرکزی قرار گرفته و پرونده بیمه تکافل در بیمه مرکزی بسته شده است. همچنین دستورالعمل جدید پرداخت افت خسارت خودرو با حضور مدیران بیمه در این پژوهشکده مورد بررسی قرار گرفت.
نیاکان درباره دلایل نارضایتی مردم از خدمات بیمه گفت: یکی از دلایل این است که انتظار از خسارتی که افراد دریافت میکنند با آن چیزی که دریافت میکنند، فاصله دارد و در این موضوع لزوما نمیتوان گفت که بیمهگذار مقصر است؛ چراکه با محدودیتهایی از بیرون از صنعت هم مواجه هستند و موضوعاتی به آنها تحمیل میشود، از جمله اینکه هرچند سقف پوشش بیمهای اضافه میشود، حق بیمه افزایش پیدا نمیکند و صنعت موظف است از این اجبارها تبعیت کند. اما درنهایت در همین وضعیت هم همه موافق این هستند که بودن خدمات بیمهای بهتر از نبودن آن در جامعه و سبد خانوار است. یکی دیگر از مشکلات شناسایینشدن درست نیاز واقعی مردم به خدمات بیمهای است و محصولاتی که مورد نیاز مردم است، معرفی نمیشود یا محصولاتی که ایجادشده به مردم بهخوبی معرفی نمیشوند. سرپرست پژوهشکده بیمه همچنین از بررسی لایحه جدید بیمهای برای بازنشستگان در دولت خبر داد و گفت: طبق این لایحه در کنار بیمه پایه، از بیمههای بازرگانی هم برای بیمه تکمیلی بازنشستگان استفاده میکنیم. طبق این لایحه که هماکنون در دولت است، بیمههای بازرگانی در کنار بیمه پایه کمک قابل توجهی به بیمههای بازنشستگی میکنند. او افزود: لایحه دولت هم همین است که بخشی از ذخیره بازخرید کارمندان دولت، با یک سازوکاری در کنار بیمه پایه به عنوان بیمه تکمیلی بازنشستگی در پایان دوره خدمت پرداخت شود. این بیمه جدا از بیمه تکمیلی درمانی است که الان بازنشستگان دارند. سرپرست پژوهشکده بیمه مرکزی گفت: اگر کشورهای دیگر را بررسی کرده باشید، سهم بیمه بازنشستگی تکمیلی در سبد آنها خیلی زیاد است. لایحه دولت هم بر این مبناست که شرکتهای بیمه در این زمینه ورود کنند. شرکتهای بیمه هم این موارد را بررسی کردند. برخی از شرکتهای بیمه ادعا میکنند محصولاتی در این زمینه فروختهاند. به عبارتی لایحه دولت هم همین است که بخشی از ذخیره بازخرید کارمندان دولت، با یک سازوکار در کنار بیمه پایه به عنوان بیمه تکمیلی بازنشستگی در پایان دوره خدمت پرداخت شود. این بیمه جدا از بیمه تکمیلی درمانی است که الان بازنشستگان دارند و موارد لازم آن باید بررسی شود.
مسئولیت گفتمانی رئیسجمهور
- گفتمان روشن درباره وفاق، معنا و کاربرد خود را در سیاستهای فرهنگی در تولیدات رسانهای در سینما و نشر کتاب و... نشان میدهد و ابعاد گوناگون، منیهات و الزامات آن را فراروی ما قرار میهد.
- گفتمان مانع آشفتگی فکری دولت میشود و به معنای سخنرانیهای هرازگاهی رئیسجمهور نیست بلکه یک منظومه فکری و راهنمای عمل دولت است.
- گفتمان جنبه ترویجی نیز دارد و به مثابه ابزاری برای اقناع افکار عمومی، همبستگی اجتماعی و تسهیل اجرای سیاستهای دولتی به کار گرفته میشود.
رئیسجمهور مسئولیت دارد زمینههای انسجام گفتمانی را در خود و دولتش فراهم کند تا بتواند از تزاحم نظری و تشتت گفتاری و هرجومرج عملیاتی اجتناب ورزد.
همایش وفاق ملی با این هدف توسط معاونت راهبردی رئیسجمهور در دیماه سال جاری برگزار خواهد شد.
مردم، دولت و فیلترشکنفروشها
دفاع غیرکارشناسانه مدافعان فیلترینگ از نظرشان، علاوه بر تحمیل هزینه هنگفت به کشور، به ترویج نوعی بیاعتمادی بین شهروندان و حاکمان نیز منجر شده است. شهروندانی که هزینه مضاعف خرید فیلترشکن را از سر ناچاری میپردازند، هر روز بیشتر و بیشتر به باورمندان این نظر میگروند که انگیزه برخی حامیان سیاست فیلترینگ ارتباط نزدیک با سهم آنان از تجارت پرسود اما پرناله و نفرین فیلترشکن دارد. از سوی دیگر به نظر میرسد دستاندرکاران تجارت فیلترشکن هدفی فراتر از دست در جیب مردم کردن نیز دارند: اگر دولت چهاردهم نتواند به وعده خود درباره حذف فیلترینگ عمل کند، حمایت مردمی را از دست خواهد داد و شهروندان بیشازپیش با صندوقهای آرا قهر خواهند کرد. ازاینرو نگارنده بهشدت به دولت توصیه میکند با ارائه گزارشهای صریح از وضعیت پیشرفت پرونده و با جلب حمایت بیدریغ مردم کار را پیش ببرد و سوداگران فیلترشکن را وادار کند که دست خود را از جیب مردم دربیاورند و به فکر کسبوکار دیگری با ناله و نفرین کمتر باشند.