شناسهٔ خبر: 70018309 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

دولت چه مدیرانی را برای رسانه های خود انتخاب کند؟

صاحب‌خبر -

شفقنا رسانه- مدیرمسئول انصاف نیوز می گوید: شرایط بحرانی کشور می طلبد که دولت همانند شرایط عادی عمل نکند و برای رسانه های خود بهترین مدیران را انتخاب کند تا ضمن پایبندی به رویکرد دولت، از توانایی حرفه ای (حوزه روزنامه نگاری)، هوش و جسارت بسیار بالایی برخوردار باشند.

علی اصغر شفیعیان، مدیرمسئول انصاف نیوز با اشاره به فضای رسانه ای کشور به بیان مهمترین ویژگی مدیران رسانه، بخصوص رسانه های دولتی و حاکمیتی می پردازد و به شفقنا رسانه می گوید: وضعیت فضای رسانه ای ما شرایط مطلوبی ندارد، بخش قابل توجهی از مرجعیت رسانه ای کشورمان در اختیار رسانه های رسمی و قانونی اعم از خصوصی و دولتی نیست. بنابراین کشور با شرایط طبیعی مواجه نیست و در یک شرایط بحرانی قرار گرفته است. این شرایط می طلبد که دولت همانند شرایط عادی عمل نکند و برای رسانه های خود بهترین انتخاب ها را داشته باشد تا ضمن پایبندی به رویکرد دولت، از توانایی حرفه ای (حوزه روزنامه نگاری)، هوش و جسارت بسیار بالایی برخوردار باشند.

او ادامه می دهد: در این وضعیت الان جامعه و دولت، اگر مدیران رسانه ای دولت از تجربه بسیار پایینی برخودار باشند، جسور نباشند، ایده نداشته باشند، خلاق نباشند و… بهتر است که همین امروز تعطیل شوند. چون در چنین شرایطی نمی توانند هیچ کمکی به دولت و فضای رسانه ای کشور کنند و حتی می توانند به این فضا ضربه هم بزنند.

با این اوصاف آیا انتصاب های صورت گرفته در سال ها و دوران اخیر توانسته است که این رسانه ها را ارتقا دهد؟ مدیر مسئول انصاف نیوز پاسخ می دهد: اینکه یک مدیر رسانه ای چهره باشد، فاکتوری منفی تلقی نمی شود ولی باید ویژگی های یک روزنامه نگار حرفه ای و باتجربه در او پررنگتر باشد. متاسفانه برخی از مدیرانی که در رسانه های دولتی منصوب شده اند و یا قبلاً منصوب می شدند بیشتر چهره سیاسی هستند تا اینکه دارای تجربه بالای روزنامه نگاری باشند. به همین دلیل در طول این دوران ها نتوانستند از موقیت رسانه های دولتی برای تقویت فضای رسانه ای کشور استفاده کنند.

او ادامه می دهد: می توان برخی از رسانه های دولتی را نام برد که در این سال ها وضعیتشان ضعیفتر شده و تعداد قابل توجهی از آن ها هم به اداره های معمولی تبدیل شده اند که از هیچ خلاقیتی برخوردار نیستند و در واقع تبدیل به روابط عمومی شده اند که صرفاً با پول می توانند خیلی از ادعاها را به صورت ساده و غیرحرفه ای منتشر کنند و حتی برخی از موج های رسانه ای را با پول در فضای رسانه ای می چرخانند.

با این اوصاف آینده رسانه های دولتی و حاکمیتی به چه سمتی می رود؟ شفیعیان پاسخ می دهد: اگر دولت تصمیم بگیرد که رسانه های خود را به نفع فضای رسانه ای کشور کاهش دهد و در عین حال کیفیت را بالا ببرد، که آینده رسانه ها روبه سمت بهبودی می رود.  ولی در عمل اتفاقی که افتاده؛ حوزه رسانه ای دولت بسیار حجیم و ناکارآمد شده است و هربار بدتر هم می شود. بنابراین اگر تمایلی برای اصلاح این حوزه وجود داشته باشد باید از مدیران کارآمد و توانا استفاده کنند، مدیرانی که جسارت خروج از این وضعیت فعلی را داشته باشند در غیر این صورت این رسانه ها هیچ خیری برای دولت، نظام و فضای رسانه ای کشور نخواهند داشت.

انتهای پیام