شناسهٔ خبر: 70018172 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش:

در فضای فناوری‌های جدید باید به سوالات دانش‌آموزان پاسخ داد

وزیر آموزش و پرورش گفت: در فضای فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی باید به تمام سوالات دانش‌آموزان پاسخ دهیم و به سمت بازی‌های قرآنی برویم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در جلسه برخط با کارشناسان قرآن عترت و نماز اظهار کرد: خوشحالیم که در محفل قرآنی به وسعت ۳۲ استان حضور داریم، توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز از مهمترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است و از ابتدای سال دو جلسه شورای عالی نماز برگزار شد، مطالبات و انتظارت جدی در این حوزه داریم که نسبت به قبل انتظارات بیشتر شده و مهمترین مأموریت و مسئله این است که باید در این حوزه دستاورد داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز در سه مسیر کار می‌کنیم، نقشه کلانی برای آموزش و پرورش در این راه طراحی کردیم و در بعد کلان، بخشی به حوزه اقامه نماز و قرائت قرآن بازمی‌گردد، افزود: اگر دانش آموزی نمی‌تواند قرآن بخواند، قابل قبول نیست یا مدرسه‌ای نماز برپا نمی‌کند، قابل پذیرش نیست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه معارف نماز باید بسیار جدی کار شود، ادامه داد: به پاسخگویی به شبهات ذهن دانش آموزان نیاز داریم، همچنین باید در فضای فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی به تمام سوالات دانش آموزان پاسخ دهیم و به سمت بازی‌های قرآنی برویم، نرم افزار «ای لیگ» آیه‌هایی که به درد زندگی می‌خورد را در اختیار قرار و افراد را در مسیر هدایت قرار می‌دهد.

کاظمی با بیان اینکه دو رویکرد در حوزه قرآنی مهم است، گفت: ابتدا مسابقات بسیار مهم است و سپس مسیری برای شناسایی و انس و الفت با قرآن اهمیت دارد، اما مهمترین برنامه، رویکرد انس روزانه با قرآن است.

وی با بیان اینکه خواندن یک آیه در کلاس، یک دقیقه زمان می‌برد، افزود: کلاس درس باید با قرآن آغاز و از اثرات انس با قرآن برای دانش آموزان صحبت شود، زیرا از ساده‌ترین و مؤثرترین برنامه‌ها است و هزینه‌ای ندارد و باعث پرورش استعدادهای قرآنی و تحویل چهره‌های بین‌المللی به جامعه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تقویت محافل قرآنی و استفاده از نقش و جایگاه دانش آموزان در تفسیر قرآن گفت: دانش آموزان خود باید تفسیر کنند، این برنامه زمان کمی می‌برد، اما اثرات آن بسیار زیاد است، همچنین پایش و رصد فعالیت‌های کلاسی و خانوادگی قرآنی از دیگر برنامه‌هایی است که باید مد نظر قرار داد.

کاظمی با بیان اینکه قرآن سعادت و سلامت جامعه را تضمین می‌کند، اضافه کرد: باید کاری کنیم ارزش‌ها و خصوصیات قرآنی در زندگی و فرزندان ما متجلی شود، میوه انس با قرآن صداقت، ایثار و مهربانی است، وقتی ارزش قرآنی به شعار تبدیل می‌شود، باید در رفتار دانش‌آموز هم متجلی شود و باید مسیر نهادینه‌سازی تا رسیدن به فرهنگ قرآنی را طی کنیم.

وی با بیان اینکه محور حفظ قرآن برای بچه‌های ابتدایی تا ۳۰ جز را مدنظر قرار دهیم، افزود: باید برای دانش آموزان ابتدایی حفظ سوره‌های کوچک را برنامه‌ریزی کنیم؛ در دوره‌های بعدی تحصیلی نیز نگاه به آیات باید کاربردی باشد و دانش‌آموز بداند این آیات در کجای زندگی آنها به درد می‌خورد، هنوز نقش جامع و کامل استعدادیابی و برنامه درسی برای قرآن تدوین نشده و لازم است تدوین شود تا بگوییم در این فرایند به حفظ کامل قرآن دانش آموزان می‌رسیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید برنامه پیوسته ریخته شود تا بگوییم از ابتدا تا انتها، دانش‌آموز را مفسر و حافظ قرآن کرده‌ایم، اظهار کرد: از تمام افرادی که هر نوع فکر و ایده جدید برای کمک به توسعه فرهنگ و عترت قرآن دارند استقبال می‌کنیم و این افراد در هیئت اندیشه‌ورز برنامه‌های خود را مطرح کنند.