شناسهٔ خبر: 70014442 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد

لزوم پاسخگویی به شبهات دانش‌آموزان/ حفظ سوره‌های کوچک توسط دانش‌آموزان ابتدایی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در فضای فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی، به تمام سوالات دانش آموزان پاسخ دهیم و به سمت بازی‌های قرآنی برویم گفت: نرم افزار «ای لیگ»، آیه‌هایی را که به درد زندگی می خورد را نشان می‌دهد و ما در مسیر هدایت قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در جلسه برخط با کارشناسان قرآن عترت و نماز گفت: خوشحالیم در محفل قرآنی به وسعت ۳۲ استان حضور داریم، توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز از مهمترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است و از ابتدای سال دو جلسه شورای عالی نماز برگزار شد و مطالبات و انتظارت جدی در این حوزه داریم که نسبت به قبل انتظارات بیشتر شده است، مهمترین ماموریت و مسئله این است که باید در این حوزه دستاورد داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز در سه مسیر کار می کنیم و نقشه کلانی برای آموزش و پرورش در این راه طراحی کردیم، در بعد کلان بخشی به حوزه اقامه نماز و قرائت قرآن برمی گردد افزود: اگر دانش آموزی نمی‌تواند قرآن بخواند قابل قبول نیست و یا مدرسه‌ای نماز برپا نمی کند قابل پذیرش نیست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه معارف نماز باید بسیار جدی کار شود ادامه داد: به پاسخگویی به شبهات در اذهان دانش آموزان نیاز داریم، همچنین باید کاملا در فضای فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی به تمام سوالات دانش آموزان پاسخ دهیم و به سمت بازی‌های قرآنی برویم. نرم افزار «ای لیگ» آیه‌هایی که به درد زندگی می خورد را نشان می دهد و ما را در مسیر هدایت قرار می دهد.

کاظمی با بیان اینکه دو رویکرد در حوزه قرآنی مهم است گفت: ابتدا مسابقات بسیار مهم است و سپس مسیری برای شناسایی و انس و الفت با قرآن اهمیت دارد اما مهمترین برنامه، رویکرد انس روزانه با قرآن است.

وی با بیان اینکه خواندن یک آیه در کلاس، یک دقیقه زمان می‌برد افزود: کلاس فیزیک و .. با قرآن آغاز شود، از اثرات انس با قرآن برای دانش آموزان صحبت شود زیرا از ساده ترین و موثرترین برنامه‌ها است و هزینه‌ای ندارد و باعث پرورش استعدادهای قرآنی و تحویل چهره‌های بین المللی به جامعه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش به تقویت محافل قرآنی و استفاده از نقش و جایگاه دانش آموزان در تفسیر قرآن اشاره کرد و گفت: دانش آموزان خودشان برای خودشان تفسیر کنند، این برنامه زمان کمی می برد اما اثرات آن بسیار زیاد است. همچنین پایش و رصد فعالیت‌های کلاسی و خانوادگی قرآنی از دیگر برنامه هایی است که باید مد نظر قرار داد.

کاظمی با بیان اینکه قرآن سعادت و سلامت جامعه را تضمین می کند گفت: باید کاری کنیم ارزش‌ها و خصوصیات قرآنی در زندگی و فرزندان ما متجلی شود. میوه انس با قرآن صداقت، ایثار و مهربانی است. وقتی ارزش قرآنی به شعار تبدیل می شود باید در رفتار دانش آموز هم متجلی شود و باید مسیر نهادینه سازی تا رسیدن به فرهنگ قرآنی را طی کنیم.

وی با بیان اینکه محور حفظ قرآن برای بچه‌های ابتدایی تا ۳۰ جز را مدنظر قرار دهیم افزود: برای دانش آموزان ابتدایی حفظ سوره‌های کوچک را برنامه ریزی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوره‌های بعدی تحصیلی نگاه به آیات کاربردی باشد و دانش آموز بداند این آیات در کجای زندگی آنها به درد می خورد ادامه داد: هنوز نقش جامع و کامل استعداد یابی و برنامه درسی برای قرآن تدوین نشده و لازم است تدوین شود تا بگوییم در این پروسه به حفظ کامل قرآن دانش آموزان می‌رسیم.

کاظمی با بیان اینکه باید برنامه پیوسته ریخته شود تا بگوییم ما از ابتدا تا انتها، این دانش آموز را مفسر و حافظ قرآن کرده‌ایم اظهار کرد: از تمام افرادی که هر نوع فکر و ایده جدید برای کمک به توسعه فرهنگ و عترت قرآن دارند استقبال می کنیم و این همکاران در هیأت اندیشه ورز برنامه‌های خود را مطرح کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها: