شناسهٔ خبر: 70011142 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ارائه بیش از ۳۰ خدمت ثبتی در سامانه کاتب

سرپرست معاونت توسعه  فناوری و خدمات الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از اواخر سال گذشته تا به امروز بیش از ۳۰ خدمت ثبتی را در پلتفرم کاتب ارائه کردیم.

صاحب‌خبر -

محسن طاهریان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با خدمات دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از جمله سامانه کاتب گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نقش اساسی در تثبیت و حمایت از حقوق مالکیت افراد و نهادها به عنوان ارکان اصلی دولت الکترونیک و پیشران ایران دیجیتالی دارد. در همین راستا تحول دیجیتال در سازمان ثبت اسناد یک ضرورت است.

وی افزود: تحول دیجیتال در اصل به معنای ادغام فناوری‌های نوین در تمام بخش‌های سازمان ثبت اسناد است که به طور بنیادین نحوه ارائه خدمات را دگرگون می‌کند.

طاهریان گفت: با توجه به تغییر ذائقه شهروندان در دریافت خدمات دیجیتال و تمایل به استفاده مردم از اپلیکیشن‌های موبایل به جای استفاده از وب و خدمات ارائه شده در بستر اینترنت و با توجه به تنوع و تعداد بالای خدمات سازمان ثبت اسناد، وجود یک درگاه واحد برای ارائه همه خدمات دیجیتال ثبتی ضروری به نظر می‌رسید؛ به همین منظور طراحی و توسعه سکوی خدمات دیجیتال ثبتی موسوم به کاتب که شامل اپلیکیشن موبایل کاتب، وب سایت جامع کاتب، پرتال‌های کارگزاران، درگاه‌های پیامک و کد دستوری و دستیار هوشمند خدمات ثبتی انجام شده است.

طاهریان ادامه داد: از اواخر سال گذشته تا به امروز بیش از ۳۰ خدمت را در این بستر (کاتب) ارائه کردیم و امیدواریم به تدریج در یک‌سال آینده همه خدمات ثبتی را بتوانیم از طریق کاتب ارائه دهیم.

طاهریان تصریح کرد: در حقیقت سکوی کاتب، نقش محوری در ارتباط با بخش غیرحاکمیتی ایفا می‌کند و تمامی سامانه‌های ثبتی سازمان ثبت اسناد از جمله سامانه ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، سامانه اجرای اسناد رسمی و سامانه جامع املاک کاداستر بر اساس معماری جدید طراحی و پیاده سازی شدند و خدمات دیجیتال به ذی‌نفعان غیرحاکمیتی از طریق سکوی کاتب به مردم ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تحول دیجیتال در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نقطه عطفی در مسیر نوآوری و بهینه‌سازی خدمات عمومی به شمار می‌آید، گفت: این طرح جامع و پیشرو با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا، افق‌های جدیدی را در ارائه خدمات ثبتی گشوده است و بستری مناسب برای تسهیل دسترسی آحاد مردم جامعه به این خدمات ایجاد کرده است و فرآیندهای پیچیده و زمان‌بر سنتی را به راهکارهای هوشمند و کارآمدی تبدیل کرده که نه تنها بهره‌وری سازمانی را به طرز چشم‌گیری ارتقا می‌دهد، بلکه امکان دسترسی سریع و آسان شهروندان به خدمات مورد نیاز را بدون الزام به حضور فیزیکی فراهم می‌کند.  

طاهریان در پایان گفت: تحول دیجیتال در سازمان ثبت اسناد آغازی بر مسیر پویا و مستمر به سوی بهبود و تعالی است. این حرکت نوآورانه ضمن ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی، نقش کلیدی در شکل‌دهی به آینده هوشمند و کارآمد برای کشور ایفا می‌کند. بی‌شک تداوم این مسیر و بهره‌گیری هوشمندانه از فرصت‌های پیش رو، ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در عصر دیجیتال خواهد بود.

انتهای پیام