شناسهٔ خبر: 70009903 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

نهادهای نظارتی به این دستاورد مشکوک دولت ورود کنند/ تأیید گزینش ۵ هزار داوطلب معلمی که در گزینش رد شده بودند!

ما با یک شغل عادی طرف نیستیم. اگر به هر دلیلی در گزینش معلمان، تساهل و تسامح صورت گیرد، دود آن به چشم میلیون ها دانش آموز و آینده کشور می رود. عوارض آن را خانواده و جامعه باید به جان بخرند. این مسأله، به هیچ وجه شوخی بردار نیست و جای تسامح ندارد.

صاحب‌خبر -
نهادهای نظارتی به این دستاورد مشکوک دولت ورود کنند/ تأیید گزینش ۵ هزار داوطلب معلمی که در گزینش رد شده بودند!
گروه سیاسی جهان نیوز: اقدامات عجیب دولت چهاردهم در عرصه های گوناگون هر روز رنگ جدیدی به خود می گیرد. اخیراً فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت بیان کرده است که «براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش ۵۴۶۱ نفر از داوطلبانی که برای شغل شریف معلمی اقدام کرده بودند و درگیر پرونده‌های گزینش شده بودند، پس از بررسی‌های مجدد به نظام آموزشی پیوستند».
 
در همین زمینه، روزنامه اصلاح طلب «هم میهن» نیز یادداشتی با عنوان «25 دستاورد در 100 روز» به قلم محمد رضا جلایی پور منتشر کرده  است. به دلیل کارنامه ضعیف دولت در 100 روز ابتدایی، نویسنده، بعضاً مواردی را جزو دستاوردهای دولت برشمرده است که به نوعی زور برای دستاوردسازی محسوب می شود و به همین دلیل این یادداشت با واکنش های طنز برخی اهالی رسانه همراه بود. همچنین، نویسنده، «تأیید بیش از ۵ هزار داوطلب که در دولت قبل در گزینش معلمی رد شده بودند» را - که یک نقطه تاریک در کارنامه دولت است - به عنوان یکی از دستاوردها ذکر کرده است. عجیب اینکه، ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت نیز این یادداشت را بازنشر داده است!
 
در این راستا چند نکته، قابل بیان است:
 
یک: معلم، معمار آینده کشور است. رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «کاری که معلم بر عهده گرفته - معلم متعهد - به نظر من مهم‌ترین کار در کشور است». بنابراین ما با یک شغل عادی طرف نیستیم. اگر به هر دلیلی در گزینش معلمان، تساهل و تسامح صورت گیرد، دود آن به چشم میلیون ها دانش آموز و آینده کشور می رود. عوارض آن را خانواده و جامعه باید به جان بخرند. این مسأله، به هیچ وجه شوخی بردار نیست و جای تسامح ندارد.
 
دو: رهبر معظم انقلاب به طور صریح فرموده اند: «شایستگی‌های حرفه‌ای معلم و شایستگی‌های عمومی معلم هم در طول خدمت بایستی رصد بشود؛ یعنی صرفاً [رصدِ] اولِ کار اهمیت ندارد؛ اولِ کار اهمیت دارد، لکن ادامه هم اهمیت دارد. و راهش این است که ضوابط گزینش کم‌رنگ نشود؛ خب یک مقداری سختی‌هایی دارد، گزینش‌های در چهارچوب ضوابط یک مقدار سخت است، [اما] نگذارند این سختی موجب بشود که این ضوابط کم‌رنگ بشود».
 
سه: موضوع گزینش معلمان و صلاحیت های آنها، موضوعی نیست که با آمدن این دولت و آن دولت، تحت تأثیر قرار گیرد.معیارها مشخص است. رهبر معظم انقلاب در مورد جذب و گزینش معلمان فرموده اند: «خود این دو دانشگاه {دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی} در جذب، صلاحیت ها را رعایت کنند؛ صلاحیت دینی را، صلاحیت اخلاقی را، صلاحیت سیاسی را تا آنجایی که ممکن است، توجه کنند. جذب کنند و به معنای صحیح کلمه گزینش کنند افراد را و وارد کنند».

البته ممکن است در هر دوره ای برخی افراد صلاحیت حضور در آموزش و پرورش و شغل شریف معلمی را داشته باشند، اما شرایط به گونه ای پیش رود که به هر دلیلی به ناحق، در گزینش، رد شوند. طبیعی است که باید در مورد این افراد بازنگری صورت گیرد تا حق کسی ضایع نشود. اما اینکه بلافاصله با روی کارآمدن دولت جدید بیش از 5 هزار نفر به صورت ناگهانی تأیید شوند، چنین چیزی غیر قابل قبول است و حتماً یک جای کار می لنگد.

همچنین، در راستای سیاست سطحی نگری دولت، برخی اساتید و دانشجویان مسأله دار که اخراج شده بودند دوباره به فضای دانشگاه برگشته اند! این درحالی است که برخی از این افراد به هیچ وجه پشیمان نبوده و حتی به کارهای قبلی خود افتخار هم می کنند و خود را در حد قهرمان نشان می‌دهند!

نظام تعلیم و تربیت یک جایگاه بسیار حساس است. دولت حق ندارد که با اقدامات نسنجیده و خطرناک خود در این عرصه، به کشور و نسل آینده ضربه بزند. در این راستا، ضروری است که هم نهادهای نظارتی و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت جدی ورود پیدا کنند و جلوی برخی اقدامات فله ای دولت را بگیرند.