شناسهٔ خبر: 70001284 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

امام جمعه ماهدشت:

بی‌ایمانی به آخرت عامل همه انحرافات،در منطق قرآن است/اصل ولایت و امامت عامل انسجام و اقتدار جامعه است/ایران اسلامی برخوردار از مترقی‌ترین قانون اساسی دنیا است/صیانت از پلیس ساختمان در ماهدشت انجام شود

حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر روز مجلس، شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی، روز قانون اساسی ج. ا. ا، روز جهانی معلولان، شهادت حضرت فاطمه (س) و مشکلات شهر ماهدشت بیان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی برشهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس و روز مجلس، شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی، روز قانون اساسی ج. ا. ا، روز جهانی معلولان، شهادت حضرت فاطمه (س) و مشکلات شهر ماهدشت، به شرح زیر است:

در منطق قرآن، بی‌ایمانی به آخرت عامل همه انحرافات است/اصل ولایت و امامت عامل انسجام و اقتدار جامعه است/. ایران اسلامی ما برخوردار از مترقی‌ترین قانون اساسی دنیا است/صیانت از پلیس ساختمان در ماهدشت انجام شود

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در خطبه فدکیه می‌فرمایند: فَجَعَلَ اَللَّهُ... طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ اَلْفُرْقَةِ این‌که حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها اصل ولایت و امامت را، عامل انسجام و اقتدار جامعه اسلامی معرفی می‌فرمایند، یک تعهد و رسالت سنگین بر دوش آحاد افراد جامعه می‌گذارد و آن، ضرورت تلاش برای تحقق ولایة الله در جامعه و نفی ولایت طاغوت است.

به همین جهت، بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام، تمام تلاش ائمه علیهم السلام برای این بوده که ولایت را زنده کنند، جامعه اسلامی را احیا کنند.

مهم‌ترین چیزی که در زندگی ائمه علیهم السلام به‌طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر مبارزه حادّ سیاسی است. این مبارزه بزرگترین هدفش، تشکیل نظام اسلامی و تأسیس حکومتی بر پایه امامت بود.

این تلاش ائمه به قدری منسجم و هماهنگ بوده است که می‌توان یازده امام معصوم را، به تعبیر رهبر معظم انقلاب، یک انسان ۲۵۰ ساله معرفی کرد، جامعه دارای ولایت، تمام استعداد‌های انسانی را رشد می‌دهد و برای کمال و تعالی انسان همه‌چیز‌های خدا دادی را بارور می‌کند؛ انسانیت‌ها را تقویت می‌کند و انسان‌ها را به تکامل می‌رساند.

برای ولایت یک جامعه تلاش کردن، راهش این است که تلاش کنیم، برای قدرت دادن به ولی اسلام.

در این جامعه، ولی، جامعه را از لحاظ مشی عمومی، در راه خدا و دارای ذکر خدا می‌کند. از لحاظ ثروت، تقسیم عادلانه ثروت به‌وجود می‌آورد.

سعی می‌کند نیکی‌ها را اشاعه بدهد، سعی می‌کند بدی‌ها را محو و ریشه سوز کند.

جامعه‌ای که ولایت ندارد، استعداد‌ها یا خنثی می‌شود، یا به هدر می‌رود و نابود می‌شود یا بدتر، به زیان انسان به کار می‌افتد.

همان پیش‌بینی‌هایی که فاطمه زهرا سلام الله علیها کرد و مردم مسلمان غافلِ آن‌روز نتوانستند بفهمند و گوش نکردند. همه آن پیش بینی‌ها تماما انجام گرفت، همان تیغی که اصالت‌ها و فضیلت‌ها را می‌کشت، همان دستی که انسان‌ها و انسانیت را خفه می‌کرد؛ همه اینها را فاطمه زهرا سلام الله علیها گفته بود، امروز هم صدای فاطمه زهرا سلام الله علیها هنوز به گوش می‌رسد باید مراقبت کنیم، غفلت نکنیم، تحت ولایت، الله باشیم.

در قرآن هر ولایتی غیر از ولایت خدا، به‌عنوان ولایت طاغوت معرفی شده است و آن کسی‌که تحت فرمان ولی حقیقی زندگی نمی‌کند، باید بداند تحت فرمان طاغوت زندگی می‌کند، طاغوت از ماده طغیان است.

طغیان یعنی سرکشی و از محدوده فطری زندگی انسان فراتر رفتن.

طاغوت مصادیق مختلفی دارد مثل هوای نفس خودمان، پول و طلا و نقره، زندگی راحت، دوست و همنشین و خویشاوند، نظام اجتماعی، قانون و...، داشته باشد.

انسان برای کامل شدن آفریده شده است، آن کسی‌که انسان را از کامل شدن بیندازد، طاغوت است. انسان‌ها باید با آیین خدا زندگی کنند- این امری فطری و مطابق با سرشت انسان‌ها است. کسی‌که انسان‌ها را جوری بار بیاورد و تصرفی روی آنها انجام بدهد که با غیر آیین خدا زندگی کنند، طاغوت است.

انسان باید دائما تلاش کند، تا وجود خود را به ثمر برساند، هر عاملی که انسان را به عدم جدّیّت و تلاش و به تنبلی و راحت‌طلبی تشویق و ترغیب کند، طاغوت است.

انسان باید سر به فرمان خدا باشد، هر چیزی که انسان را از فرمان خدا خارج کند و موجب عصیان انسان در مقابل خدا بشود، طاغوت است.

وقتی اینگونه شد، آنچه انسان انجام می‌دهد، در آن خط مشی‌ای است که شیطان معین کرده است، آنچه فکر می‌کند، در آن‌راهی است که شیطان مایل است و ترسیم می‌کند؛ مثل کسانی‌که در جریان تند رودخانه‌ای افتاده و این جریان تند و سیلابی آنها را بی اختیار با خود می‌برد و در نهایت قوم خود و مردم تحت امر خود را به دیار نیستی و هلاکت می‌کشاند و به بدترین جای عالم- جهنم- می‌رساند. «الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ کُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ جَهَنَّمَ یصْلَوْنَها وَ بِئْسَ الْقَرارُ.» (ابراهیم: ۲۹ -۲۸) -کسانی‌که نعمت خداوند را به کفر تبدیل کردند و قوم خود را به سرای هلاکت در آوردند، به دوزخ درآیند که چه بد جایگاهی است، اینها اخطار‌هایی است که حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در آن زمان داد و گوش نکردند.

جامعه به خطا رفت تا امروز، ما هم سخن این بزرگ بانو را داشته باشیم و هم آن تجربه را که غافل نشویم و شیطان و دشمنان و منافقین بیخ گوشمان ننشینند تا ما را از ولایت جدا کنند، جدا شدن همانا و افتادن در ولایت طاغوت همانا.

در منطق قرآن، بی‌ایمانی به آخرت، عامل همه انحرافات است.

قرآن در یک بیان کلی اعلام می‌دارد: «کسانى که از راه خدا منحرف مى‌شوند به خاطر آن که روز قیامت را فراموش کردند» (إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ (ص: ۲۶))؛ لذا وقتی بهشتی‌ها از جهنمی‌ها می‌پرسند: «ما سَلَکَکُمْ فی سَقَر؟» (مدثر: ۴۲)، پاسخ می‌دهند: «کُنَّا نُکَذِّبُ بِیوْمِ الدِّینِ» (مدثر: ۴۶). قرآن در هشدار دیگری مطرح می‌کند، دشمنان راه حق (شیاطین انسی و جنی)، طرفداران و جنود خود را از میان کسانی پیدا می‌کنند که به آخرت ایمان ندارند: «وَ کَذلِکَ جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِی عَدُوًّا شَیاطِینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً... برخی با برخی دیگر برای اغفال مؤمنان سخنان آراسته ظاهر فریب اظهار کنند وَ لِتَصْغى إِلَیهِ أَفْئِدَةُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالْآخِرَة» (انعام: ۱۱۲- ۱۱۳) -... تا گوشِ دلِ آنانکه به قیامت ایمان ندارند، به آن سخنان مایل شود-. ایمان نداشتنِ به آخرت، سبب تسخیر و نفوذ شیطان است.

قرآن تصریح می‌کند کسانی در راه مبارزه برای جبهه حق و استقرار توحید، ثابت‌قدم می‌مانند که آخرت‌باور باشند.

این آخرت‌باوری است که انسان را اهل مبارزه و مقاومت می‌کند.

چون وقتی منافقین به مؤمنین برای اینکه آنها را منع کنند از جهاد در کنار پیامبر (ص) می‌گفتند: شما در این هوای سوزان از وطن خود بیرون نروید! «وَ قَالُوا لَا تَنْفِرُوا فِی الْحَرِّ»، مؤمنین حقیقی جوابشان را بر محور همین آخرت‌باوری دادند: «قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَوْ کَانُوا یفْقَهُونَ» (توبه: ۸۱).

آتش دوزخ بسیار سوزان‌تر است، اگر می‌فهمیدند. همین تعلیم حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در آن زمان و تربیت یافتگان این مکتب نورانی در این زمان، این مقاومت شگفت انگیز را در دوران ما ایجاد کرده است، این تربیت بدست با کفایت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب رقم خورده و الان برکاتش را در برابر طاغوتیان عصر حاضر می‌بینیم، در دورانی میزرا کوچک خان جنگلی این فهم درست را داشت و این فهم را منتقل کرد به مجموعه اطرافیان خودش و آن مقاومت جانانه را رقم زد و در دوره‌ای هم شهید عزیز آیت الله مدرس این فهم مقاومت را دریافت و آنگونه با افتخار حرکت کرد که الان بعنوان الگو معرفی می‌شود در میان مردم و مسئولین، اگر فراموش کردیم توصیه راهبردی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را همه را به خطر خواهیم انداخت، حالا من چه مسئول باشم و چه نباشم بالاخره یک عضوی از این جامعه هستم، این عنصر اگر آخرت باور شد و ماند، دوام و قوام دارد و الا با دارا بودن همه‌ی ارزش‌ها و خوبی‌ها از بین خواهد رفت، خوش بینانه‌ترین وضعیت ضعیف خواهد شد و وام دار این و آن.

سید حسن نصر الله و سنوار‌ها و سلیمانی‌ها تربیت یافتگان همین مکتب هستند، مکتبی که آخرت باوری یکی از ارکان اصلی آن هست، این آخرت باوری ساختمان جامعه را آنقدر مستجکم می‌کند به خاطر ایجاد روحیه مقاومت و ایستادگی که اگر افرادی و عناصر مهم خود را از دست بدهد، ساختمان فرو نمی‌ریزد، دیدیم در جریان حزب الله و غزه و قبلا هم خودمان تجربه کردیم در حوادث دهه ۶۰، ساختمان ماند و محکم و مستحکم‌تر شد و دشمنان خیال خامی دارند که می‌توانند ضربه اساسی بزنند، دشمن وقتی می‌تواند ضربه بزند که من دست از اعتقاداتم بردارم، و این زنگ هشداری است که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در آن سال‌ها به صدا در آورده است.

اما اگر اعتقاد باشد دشمن از هر مسیر بخواهد حرکت کند، نمیتواند کاری از پیش ببرد، یک وقت جبهه فلسطین را فعال می‌کند و یک بار جبهه لبنان، الان هم دوباره جبهه سوریه را با فعال کردن دوباره داعش، ضربه اساسی خورده دشمن صهیونیستی و نتوانسته ضربه‌ای بر اقتدار جبهه مقاومت بزند که بلافاصله بعد اعلام آتس بس لبنان، داعش را در سوریه فعال کرد که از این طریق باز ضربه بزند، نمیتواند، و نخواهد توانست، مقاومت یک فرهنگ شده، یک گفتمان الهی است، از بین نمی‌رود، گفتمان برای جامعه، مثل هوا برای تنفس است؛ جامعه نمی‌تواند بدون گفتمان باقی بماند و بالاخره فکر و باور مردم یک شکل و رنگی به خود خواهد گرفت.

این شکل و رنگ افکار عمومی جامعه همان گفتمان است که قدرت‌ها برای مدیریت جوامع، به دنبال گفتمان‌سازی و القاء گفتمان خود بر افکار مردم هستند. گفتمان‌ها باید دارای دو مؤلفه کلیدی باشند؛ اول جامعیت و دربرگیرنده ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه، دوم قابلیت پذیرش عامه و توانا در جذب و درک عمومی مردم؛ و گفتمان امام خمینی (ره) به خوبی این خصوصیات را داشت. به بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی: «مکتب سیاسی امام میدانی را باز می‌کند که گستره‌ی آن حتّی از تشکیل نظام اسلامی هم وسیع‌تر است و برای بشریت و دنیا حرف تازه دارد و راه تازه پیشنهاد می‌کند. چیز‌هایی در این مکتب وجود دارد که بشریت تشنه‌ی آنهاست؛ لذا کهنه نمی‌شود».

نمونه بارز و برجسته این هنر بزرگ امام خمینی (ره)، گفتمان و منطق مقاومت است که نظام سلطه اعم از استکبار جهانی و صهیونیزم جهانی را به چالش کشیده و روزبه‌روز جرثومه فساد رژیم صهیونی را به سرنوشت محتوم و نحسش نزدیک می‌کند.

چند نکته پایانی:

۱. ایران اسلامی ما برخوردار از مترقی‌ترین قانون اساسی دنیا است، لذا توصیه من به همه عزیزان و خصوصا جوانان عزیز است است، جلسات خوانش قانون اساسی را براه بیندازند، وقتی ما مطلع از محتوای آن شدیم خیلی از شبهات و تهاجمات جلویش گرفته خواهد شد.

۲. در دوهفته گذشته بحث درآمد شهرداری را مطرح کردیم عده آمدند و گله کردند، از پلیس ساختمان که شما وقتی از پرداخت حق و حقوق شهرداری می‌گویید و اینکه ساختمان‌های غیر مجاز عامل عقب افتادگی است، از پلیس ساختمان هم بگید که البته بنده هم در جلسات استانی و هم در جلساتی شهری نسبت به این موضوع نکاتی را عرض کردم ولی الان هم دوباره عرض می‌کنم که شهرداری محترم مسائل حول این تشکیلات را رصد کنند، بالاخره باید صیانت کرد از سلامت مجموعه‌ها و ضریب آن را بالا برد.

۳. گزارشی دادند، از حضور استاندار محترم در شهر ماهدشت در چند هفته اخیر که نسبت به پروژه‌های فعلی و پرژه‌های زیر ساختی و تاثیر گزار در آینده شهر تصمیمات و دستوراتی دادند که جا دارد از حضورشان و تدبیر خوبشان و دستورات موثرشان تشکر کنیم، بالاخره خدمات دیده می‌شود و وظیفه ما هم قدرشناسی است.

۴. مراسم دسته عزاداری فاطمی شهر ماهدشت روز پنج شنبه ۱۵ آذر خواهد بود که از همه‌ی هیئات مذهبی و مساجد و مردم عزیز میخواهیم که مانند سال گذشته حضور پر رنگ و پر ثمری داشته باشند، تا مراسم در شأنی در روز شهادت برگزار شود تا امام زمان علیه السلام هم راضی باشند.