شناسهٔ خبر: 69997292 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

تأثیر فرهنگ ایران‌زمین بر ژاپن باستان قسمت دوم....

صاحب‌خبر -

دو) اشیاي سنگی آسوکا
در دهکده آسوکا، مجسمه‌هاي سنگی شگفت‌انگیز بسیارند: از مجسـمه‌هـاي سـنگی
شومیسـن، کـه ذکـر آن در بـالا رفـت تـا تنـدیس‌هـاي سـنگی پیرمـردان و پیرزنـان،
ساکابونه‌ایشی ـ کشتی سنگی ـ وسیله‌اي کشف شده در آسوکا کـه شـاید ابـزار سـاخت
مشروبات یا دارو باشد ـ میمون سنگی، لاكپشت سـنگی و شوسّـوي سـاکابونه‌ایشـی ـ
کشتی سنگی دیگري که به اولی شباهت دارد ـ وجود دارند. گفته می‌شود کشتی سنگی
وسیله ساخت ساکه (نوشیدنی الکلی) یا روغن چراغ و یـا شـاید بـه قـولی دیگـر داروي
سرّي هوم (نوشیدنی مخدري که از شیره گیاهان می‌ساختند) باشد. هوم را پیروان دیـن
زردشت مقدس می‌شمردند. هوم مراکز عصبی را تحریک میکرد، به بدن نشاط مـی‌داد،
خستگی را می‌زدود، خاصیت انرژي‌بخشی داشت و نماد خرد و حیات جاودان بود.
براي ساخت نوشیدنی هوم، شیر بز را با آب مخلوط می‌کردنـد، شـاخه‌هـاي کوچـک
بریده شده گیاه هوم را در آن می‌ریختند، سیزده ماه و سیزده روز می‌خواباندند تا تخمیر
شود. هوم داروي عمر جاودان، محرك عصبی و نشاط‌آور جسمانی بود.
اخیراً در پاي کوهی نزدیک کشتی سنگی، حوضی سنگی به شکل لاك پشت کشـف
شده است. در اطراف آن پله‌هاي سنگی، پایه سـنگی و راه‌آب طبیعـی سـنگی زردرنـگ
وجود دارد که نشان از ارتباط این محل با آب دارد. اشیائی به شـکل لاك‌پشـت در ایـن
محل بسیارند و با میمون‌هاي کنده شده در سنگ شباهت دارند. آخرین مورد آن شـکل
لاك‌پشت در نقاشی موسوم به تن‌جوکوکومان‌داراشوچو واقع در معبد چوکوجی است.

گفته می‌شود که وقتی در سال سی‌ام دوره سويکو، شـوتوکوتاي‌شـی از دنیـا رفـت،
همسرش دستور داد تا وضعیت احتضار و فوت او را به رسم پیکرنگاري‌هـاي بـودایی بـه
تصویر کشند. اعتقاد بر این است که این نقاشی می‌تواند اثر هنرمندانی باشد که از ایران
آمده بودند. کندهکاري‌ها شاید براي تزئین باغ‌ها هنگام پذیرایی از میهمان‌هاي خـارجی
به کار می‌رفته‌اند و نیز چند برکه تزئینی مربوط به کیوتوي دوره آسوکا کشف شده‌اند.

کشتی سنگی شوسّـوي هـم یکـی از آن‌هاسـت. ایـن محـل بـه شـمال غربـی قصـر
کیومی‌هاي از آثار به جـا مانـده دوره آسـوکا نزدیـک اسـت و اگـر از بالادسـت رود بـه
پایین‌دست آن بنگریم، در ساحل سمت راست رودخانه آسوکا قـرار دارد و محلـی اسـت
که در سال پنجم دوره تاي شو (1916 میلادي) آلات سنگی مخصـوص هـدایت آب در
آن کشف شد. اخیراً در حفاري‌هاي پژوهشـگاه باسـتان‌شناسـی کاشـی‌هـارا، برکـه‌هـاي
تزئینــی دوره آســوکا کشــف شـده اسـت کــه گمـان مـی‌رود همــان بــاقیمانـده بــاغ
شیراکی‌شی‌نومی باشد که در کتاب نیهون شوکی در بخش مربوط بـه مـاه نـوامبر سـال
چهاردهم حکومت امپراطـور تـن مـو از آن یـاد شـده اسـت. از ایـن محـل، کانـال‌هـا و
حوضچه‌هاي سنگی نیز کشف شده است.
در حوض حیاط کاخ چهل ستون اصفهان، مربوط بـه عصـر صـفوي (قـرن هفـدهم )،
فواره‌هایی به شکل پیکر زن وجود دارند.
همچنین آثار یک کانال حفر شده براي حمل و نقل آبی نیز کشف شده اسـت کـه گفتـه
می‌شود همان تابوره‌گوکورونومی‌زو است. این کانال از سمت شرقی معبد آسوکا درا میگـذرد
و تا سمت شرقی کشتی سنگی امتداد می‌یابد. عرض آن 10 متر و عمق آن 1.3 متر است.
از تابوره‌گوکورونومی‌زو در بخش مربوط به سال دوم حکومت امپراطور ساي‌مِی (656
میلادي) یاد شده است و گفته می‌شود که از غرب کاگویاما در آسوکا این کانال را حفـر
کردند و با 200 کشتی، سنگ‌هایی از ایشی‌گامی‌یاما براي سـاخت نمـاي قصـر آوردنـد.
اعتقاد بر این است که کاره یا کاآسو همان قنات اسـت. در ایـران و افغانسـتان بـا حفـر
کانال‌هایی در زیر بیابان آب را بدون آنکه بخار شود به نقاط دوردست انتقال می‌دادند.

 

تأثیر فرهنگ ایران‌زمین بر ژاپن باستان قسمت اول....