شناسهٔ خبر: 69994412 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در نظام اسلامی، حاکمیت در تبلیغ دین وظایف جدی دارد

نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن اختصاص به طرح موضوعی با عنوان «وظایف مجموعه ­های ذی­ربط، در تبلیغ دین با بهره ­گیری از هنر قرائت قرآن » داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مقاله سوم روز دوم نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن اختصاص به موضوعی با عنوان «وظایف مجموعه‌های ذی‌ربط، در تبلیغ دین با بهره گیری از هنر قرائت قرآن» داشت که ولی یاراحمدی، مجتبی ایزدی، علی اصغر شعاعی از کارشناسان و استادان علوم و فنون قرآنی با بیان سرفصل‌هایی به توضیح آن پرداختند.

در ابتدای ولی یار احمدی؛ پیشکسوت قرآنی درباره بررسی موضوع در نهادهای دولتی و مردمی در تبلیغ دین با بهره گیری از هنر قرائت قرآن مطالبی را ارائه داد و گفت: قرآن سند هدایت و هدیه خداوند به بشریت برای بهره‌مندی از مفاهیم هدایت‌گر آن که در سیره و رفتار ائمه اطهار تجسم یافته و به عنوان الگوی عملی برای حیات طیّبه بشر در این دنیا و سعادتمندی او در آخرت است.

وی ادامه داد: قاریان قرآن با به‌کارگیری هنر مقدس تلاوت قرآن (اگر شرایط لازم را مراعات کنند)، می‌توانند مبلّغی اثرگذار در مسیر تبلیغ دین اسلام باشند. در نظام اسلامی، حاکمیت در تبلیغ دین وظایف جدی در جهت زمینه‌سازی برای گسترش آن دارد، لذا مجموعه دستگاه‌ها و مراکز قرآنی در بخش دولتی و مؤسسات، اساتید و فعّالان قرآنی در بخش مردمی، در مسیر تربیت مبلّغان قرآنیِ جامع الشرایط و نیز بسترسازی جهت به‌کارگیری آن‌ها، نقش جدی در بهره‌گیری از ظرفیت هنر مقدس تلاوت در تبلیغ دین دارند.

یاراحمدی در پایان گفت: در این مجال، با تقسیم بندی دستگاه‌های قرآنی براساس وظایف و نقشی که در این زمینه دارند، ضمن پرداختن به چالش‌های موجود در حوزه عملکردی آن‌ها، پیشنهادات راهبردی و اجرایی جهت برون رفت از این چالش‌ها و بهبود عملکرد و اثر بخشی نهادهای قرآنی و مردمی می‌تواند راهگشا باشد.

نقش محوری جدول پخش تلاوت قرآن در شبکه‌های صدا و سیما مهم است

در ادامه این نشست مجتبی ایزدی به بررسی «وظایف مجموعه‌های ذی‌ربط، در تبلیغ دین با بهره گیری از هنر قرائت قرآن» معطوف به بررسی موضوع در رسانه ملّی صدا و سیما و فضای مجازی پرداخت و گفت: از گذشته های دور، قرائت قرآن به عنوان دریچه انس با قرآن کریم و زمینه‌ساز ارتقا رفتار و گفتار مردم، مورد تأکید دین مبین اسلام بوده است. اما باید توجه کرد که قرائت قرآن، سه گروه از مخاطبان غیر مسلمانان، مسلمانان و مؤمنان را می‌تواند هدف قرار دهد.

وی با بیان اینکه هر کدام دارای نقش‌ها و کارکردهای خاص خود بوده و جداگانه، سزاوار مداقّه و بررسی هستند، اظهار داشت: برای پرداختن به وظایف مجموعه‌های ذی‌ربط در تبلیغ دین با بهره‌گیری از هنر قرائت قرآن و البته با محوریت صدا و سیما و فضای مجازی توجه به چند امر ضروری است. نخست با تفاوت نقش قرائت قرآن در شبکه‌های عمومی و تخصصی با شبکه‌های قرآنی سازمان صدا و سیما مشخص شود.دوم توجه به نوع طبقه‌بندی در انواع تلاوت و سوم توجه به نقش محوری جدول پخش تلاوت قرآن در شبکه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

ایزدی ادامه داد: به طور کلی می‌توان گفت مجموعه‌های رسانه‌ای، به ویژه صدا و سیما و فضای مجازی، در تبلیغ دین با بهره‌گیری از هنر قرائت قرآن، سه نقش و وظیفه کلی که شامل موتور محرک رشد و پیشرفت امر تلاوت قرآن در کشور؛ ارتقا عشق و علاقه آحاد مردم به ساحت مقدس قرآن کریم؛ قرآنی شدن گفتار و رفتار مردم را عهده دار هستند.

مدیر سابق رادیو قرآن اضافه کرد: برخی از متغیرهای مؤثر برای تشخیص این وظایف، شامل نوع شبکه یا رسانه، نوع تلاوت، تنوع مخاطب و سلایق و زمینه‌های بینشی و نگرشی او هستند. بر این مبنا، وظایف مجموعه‌های ذی‌ربط رسانه‌ای کشور را می‌توان در سه سرفصل: هدایت، حمایت و نظارت خلاصه نمود.این وظایف با مأموریت‌های نهادهای قرآنی کشور، رابطه دوسویه دارد. صدا و سیما برای تحقق وظایف و نقش‌های سه گانه خود، نیازمند مشارکت جدی و البته مسئولانه نهادهای مرتبط به‌ویژه شورای عالی قرآن، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواهد بود.

آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها نقش مهمی در تبلیغ دین دارند

در ادامه این نشست علی اصغر شعاعی به بررسی «وظایف مجموعه‌های ذی‌ربط، در تبلیغ دین با بهره گیری از هنر قرائت قرآن» معطوف به بررسی موضوع در دانشگاه ها، حوزه های علمیه و مدارس پرداخت و گفت: قرآن، پیام روشن الهی است که همه انسان‌ها را به فلاح و رستگاری دعوت می‌کند. از صدر اسلام تاکنون، قرائت این کتاب الهی، به عنوان یکی از مراتب انس با قرآن کریم، مورد توجه مسلمانان و از عوامل مهم تبلیغ دین بوده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نهادهای علمی کشور، نظیر وزارت آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها نقش مهمی در تبلیغ دین دارند. در این تحقیق، سعی بر این است که پس از بررسی اهداف، سیاست‌ها و شرح وظایف و نیز اسناد بالا دستی نهادهای یاد شده و نیز بهره‌گیری از نقطه نظرات کارشناسان و صاحب نظران هر حوزه، میزان اهتمام و بهره‌گیری از قرائت قرآن کریم، جهت تبلیغ دین در این نهادها، مورد بررسی قرار گیرد و پس از تبیین عوامل تأثیرگذار، نظیر: اولویت داشتن برنامه‌های قرآنی، توجه کافی به بحث فرهنگ‌سازی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های قرآنی هر نهاد، راهکارهایی از قبیل: کیفیت بخشی برنامه‌ها و محتواهای آموزشی، انتخاب مدیران و مدرّسان شایسته قرآنی، به‌کارگیری شیوه‌های نوین و آسان آموزشی و نیز تعامل هر چه بیشتر با سایر نهادهای قرآنی با هدف ارتقا نقش نهادها در تبلیغ دین با استفاده از قرائت قرآن کریم ارائه شود.