جمهوریت –مسعود پزشکیان پیرو وعده اعلام شده در پایان اولین نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی، به پرسش پایگاه خبری آخرین خبر مبنی بر اینکه تولید روزانه بنزین تا پایان برنامه هفتم توسعه باید به ۱۲۹ میلیون لیتر برسد که در صورت تحقق باز هم ایران در طول ۵ سال آینده با بحران ناترازی بنزینی مواجه خواهد شد. مشخصا برنامه دولت جنابعالی در زمینه آزادسازی بنزین چیست؟ پاسخ داد: برخی گلایه میکنند که چرا مسئولان دولت درباره ناترازی بنزین سخن میگویند و مردم را نگران میکنند. من از روز اول، به مردم تعهد دادهام که با آنها صادق باشم. مسئله بنزین امروز یک چالش جدی برای کشور ماست. ما با واقعیتهای سختی در این زمینه روبرو هستیم. از یک طرف، مصرف بنزین در حال افزایش است و از طرف دیگر، ظرفیت تولید ما محدودیتهایی دارد. بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی کشور نیز در این شرایط دشوار تحریمی، صرف واردات بنزین میشود. در عین حال مشکلات مزمن دیگری مثل کیفیت خودروها و مصرف بالای سوخت نسبت به میانگین جهانی را نیز داریم که نکته بسیار مهمی است.
وی افزود: با تمام این تفاسیر، طرح این دغدغهها در حوزه عمومی، به این معنا نیست که دولت اراده کرده با گرانسازی بنزین فشار مضاعفی را روی دوش مردم و معیشت آنها وارد کند. در دولت وفاق ملی، عهد کردهایم که هیچ تصمیمی را بدون همراهی جامعه و رضایت آنها نگیریم. سیاست دولت در قبال بنزین، موضوع حساسی است که نیاز به بررسیهای دقیق و کارشناسی دارد.
پزشکیان گفت: شخصا معتقدم، تصمیمگیری در این زمینه نیازمند توجه به زوایای مختلفی است که باید به آن فکر کنیم. در درجه اول باید به دنبال راههایی باشیم که بتوانیم ظرفیت تولید بنزین در کشور را بیشتر کند. این کار میتواند شامل نوسازی پالایشگاههای موجود، افزایش ظرفیت آنها یا حتی احداث پالایشگاههای جدید باشد. در درجه دوم، باید به دنبال کاهش مصرف بنزین از طریق بهینهسازی مصرف سوخت در خودروها و توسعه حمل و نقل عمومی باشیم. در گام سوم نیز باید به دنبال مطالعه طرحهایی برای اصلاح نظام یارانهای بنزین باشیم. اصلاح نظام یارانهدهی لزوما به معنای آزادسازی نیست. میتوان به دنبال طرحهای آلترناتیو مثل سهمیهبندی هوشمند یا سیاستهای دیگری رفت که کمک کند ما به این ناترازی که واقعا در حال اتلاف منابع ملت ایران است، غلبه کنیم.
رئیسجمهور گفت: اما نکته مهم این است که هر تصمیمی در این زمینه باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم و توام با رضایتمندی آنها باشد. ما به هیچ عنوان نمیخواهیم فشار مضاعفی به مردم، خصوصا اقشار متوسط و کمدرآمد وارد شود. اولویت کشور مدیریت مصرف، افزایش تولید و حفاظت از منافع مصرفکنندگان است. این مسیر پیچیدهای است که حتما باید با دقت و حساسیت آن را طی کرد.
بیشتر بخوانید:
- یک لیتر بنزین ما از یک لیتر آب ارزانتر است
- بنزین معمولی تهران همان سوپر است
- اظهارات مهم بنزینی وزیر اقتصاد؛ توقف پیشنهاد «بنزین برای همه»
- عدم توسعه پالایشگاه ها در دولت روحانی عامل ناترازی فعلی بنزین
- تولید و مصرف بنزین سربهسر شد/افزایش عرضه بنزین سوپر
- اوجی: بنزین سوپر داریم ولی کم است
- آغاز به کارنمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
- برترین شرکت های گاز طبیعی در دنیا از نظر تولید
- خبر مهم نماینده مجلس از تغییر مدل یارانه بنزین
- اختلال در برخی پمپ بنزینهای کشور
- مشکل پمپ بنزینها تا پایان امروز برطرف میشود/سوخترسانی آفلاین در برخی جایگاهها/ مردم به جایگاهها مراجعه نکنند
- تکذیب شایعه منشأ شناسایی اختلال در پمپ بنزینها
- بنزین خواری ۹ میلیارد دلاری پرمصرفهای تولید داخل
- اظهارات متفاوت زنگنه درباره قیمت خوردو و بنزین
- خبر مهم وزارت نفت درباره سهمیه جدید بنزین
- آیا آزادسازی غیرمعقول قیمت بنزین راهکار حل معضل مصرف بالای بنزین است؟
- گران شدن بنزین در شرایط کنونی از اوجب واجبات است!
- بنزین وارداتی هر لیتر ۳۸ هزار تومان
- پسلرزه اعتراض پزشکیان به قیمت بنزین
- عارف: در سیستم توزیع بنزین غفلت شده است
- خودرویی که پول آینه بغلش ۵۰میلیون است چرا باید هزینه بنزینش درسال به یک میلیون هم نرسد؟
- واکنش خودروسازی به سیگنال اصلاح قیمت بنزین
- افزایش ناگهانی قیمت بنزین ضربه مهلکی به دولت میزند
- آیا واقعا مصرف بنزین در ایران بالاست؟
- هزینه تمام شده بنزین ۸۰۰۰ تومان است
- کنایه سنگین تاجگردون به شایعه بنزینی امیرحسین ثابتی
- رییس کمیسیون بودجه مجلس: بنزین گران نمیشود
- فصل رسیدگی به پرونده باز بنزین
- نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس: بنزین گران نمیشود
- وزیر نفت: دروغ چرا؟ دولت به دنبال راهی برای افزایش قیمت بنزین است
- باید قیمت بنزین با تورم فعلی ۲۵ هزار تومان میشد
- تصمیم گیری درباره بنزین تصمیمی لاجرم است