شناسهٔ خبر: 69990453 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

عضو هیئت علمی دانشگاه قم بررسی کرد؛

ابوالحسن عامری در نسبت عدالت و فرهنگ

فاضلی گفت: ابوالحسن عامری از فیلسوفان قرن چهارم بوده و فرهنگ را به معنای عدالت و اسلام را دارای توانایی فرهنگ سازی دانسته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سیداحمد فاضلی عضو هیئت علمی دانشگاه قم چکیده مقاله «ابوالحسن عامری در نسبت عدالت و فرهنگ» را در همایش فلسفه فرهنگ که شب گذشته در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد ارائه کرد.

وی با بیان اینکه ابوالحسن عامری از برترین فرهنگ پژوهان است، گفت: وی فیلسوفی ایرانی بوده که در قرن چهارم زیست کرده و پسوند نیشابوری داشته است و ادعای نامه نگاری با سیدمرتضی تشیع وی را تأیید می کند و از امام صادق نیز در متون خود به عنوان سید علمای تابعین نام می برد. مهم ترین اساتید آن ابوزید بلخی، کندی و فارابی است که البته با تفکر فارابی زاویه هایی دارد. از مهم ترین شاگردان وی ابن مسکویه و ابوحاتم رازی و ابوحیان توحیدی را نام می برند.

استاد دانشگاه قم ادامه داد: سجستانی در کتب خود یک مدخل را به ابوالحسن عامری اختصاص می دهد؛ تعبیر علم دینی در کتب عامری دیده می شود که در متفکران پیشین ندیدم و نسبت علم و دین در آثار وی دیده می شود.

وی در ادامه دیدگاه کانونی عامری در نظریه فرهنگ را عدالت دانست و پس از تشریح آن گفت: در نگاه ابوالحسن عامری فقط اسلام است که توانایی فرهنگ سازی دارد و در مقایسه ای جامعه این ادعا را تثبیت می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سیداحمد فاضلی عضو هیئت علمی دانشگاه قم چکیده مقاله «ابوالحسن عامری در نسبت عدالت و فرهنگ» را در همایش فلسفه فرهنگ که شب گذشته در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا ، سیداحمد فاضلی عضو هیئت علمی دانشگاه قم چکیده مقاله «ابوالحسن عامری در نسبت عدالت و فرهنگ» را در همایش فلسفه فرهنگ که شب گذشته در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد ارائه کرد.

وی با بیان اینکه ابوالحسن عامری از برترین فرهنگ پژوهان است، گفت: وی فیلسوفی ایرانی بوده که در قرن چهارم زیست کرده و پسوند نیشابوری داشته است و ادعای نامه نگاری با سیدمرتضی تشیع وی را تأیید می کند و از امام صادق نیز در متون خود به عنوان سید علمای تابعین نام می برد. مهم ترین اساتید آن ابوزید بلخی، کندی و فارابی است که البته با تفکر فارابی زاویه هایی دارد. از مهم ترین شاگردان وی ابن مسکویه و ابوحاتم رازی و ابوحیان توحیدی را نام می برند.

وی با بیان اینکه ابوالحسن عامری از برترین فرهنگ پژوهان است، گفت: وی فیلسوفی ایرانی بوده که در قرن چهارم زیست کرده و پسوند نیشابوری داشته است و ادعای نامه نگاری با سیدمرتضی تشیع وی را تأیید می کند و از امام صادق نیز در متون خود به عنوان سید علمای تابعین نام می برد. مهم ترین اساتید آن ابوزید بلخی، کندی و فارابی است که البته با تفکر فارابی زاویه هایی دارد. از مهم ترین شاگردان وی ابن مسکویه و ابوحاتم رازی و ابوحیان توحیدی را نام می برند.

استاد دانشگاه قم ادامه داد: سجستانی در کتب خود یک مدخل را به ابوالحسن عامری اختصاص می دهد؛ تعبیر علم دینی در کتب عامری دیده می شود که در متفکران پیشین ندیدم و نسبت علم و دین در آثار وی دیده می شود.

استاد دانشگاه قم ادامه داد: سجستانی در کتب خود یک مدخل را به ابوالحسن عامری اختصاص می دهد؛ تعبیر علم دینی در کتب عامری دیده می شود که در متفکران پیشین ندیدم و نسبت علم و دین در آثار وی دیده می شود.

وی در ادامه دیدگاه کانونی عامری در نظریه فرهنگ را عدالت دانست و پس از تشریح آن گفت: در نگاه ابوالحسن عامری فقط اسلام است که توانایی فرهنگ سازی دارد و در مقایسه ای جامعه این ادعا را تثبیت می کند.

وی در ادامه دیدگاه کانونی عامری در نظریه فرهنگ را عدالت دانست و پس از تشریح آن گفت: در نگاه ابوالحسن عامری فقط اسلام است که توانایی فرهنگ سازی دارد و در مقایسه ای جامعه این ادعا را تثبیت می کند.