تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه توسعه شهر مشهد و ساخت و سازهای عمرانی نباید به گونهای باشد که شاهد دو بافت قدیم و جدید باشیم، بر ضرورت توسعه متوازن شهر مشهد با محوریت حرم مطهر رضوی تأکید کرد.
آیتالله احمد مروی در آیین بهرهبرداری از «پارکینگ توحید» ضمن قدردانی از شهرداری، شورای شهر و همه دستاندرکاران ساخت این پارکینگ گفت: همت شهرداری مشهد در راستای ساخت این پارکینگ ستودنی است.
ضرورت توسعه متوازن شهر مشهد
وی با بیان اینکه خانه کعبه، دحوالارض کره زمین است و بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) نیز دحوالارض شهر مشهد است، افزود: شهر مشهد به واسطه وجود بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع) ایجاد شده و نام آن نیز به اعتبار شهادتگاه حضرت نامگذاری شده است، بنابراین مرکزیت حرم مطهر رضوی در مشهد باید حفظ و توسعه شهر حول محور حرم مطهر انجام شود تا در بلندمدت حرم مطهر رضوی به حاشیه نرود.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: باید توسعه مشهد به گونهای صورت پذیرد که در آینده شاهد دو بافت قدیم و جدید در شهر نباشیم، با توجه به نحوه رشد شهر هم اکنون این نگرانی به طور جدی وجود دارد که در آینده تمام آثار شهری و امکانات به یک سمت شهر برود و مناطق پیرامونی حرم مطهر به بافت قدیمی شهر مبدل شوند.
وی تصریح کرد: از همین رو هر مسئله عمرانی، فرهنگی، ساختوساز و گسترش شهر که قطعاً لازم و ضروری است باید با محوریت حرم مطهر رضوی انجام شود و احتمالاً غفلتهایی در این خصوص صورت گرفته که باید جبران شود.
آیتالله مروی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نقشه شهر را که مشاهده میکنیم حرم مطهر کنار شهر قرار گرفته و رشد چندانی نداشته و عمدتاً توسعه به سمت غرب رفته است که این موضوع قابل قبول نیست، زیرا بیاعتنایی به این موضوع مهم ظلم و جفا به حضرت رضا(ع) است؛ در واقع حرم مطهر باید همچون نگین انگشتری در وسط شهر بدرخشد.
نقشه توسعه شهر مشهد باید اصلاح شود
وی ادامه داد: دلیل این موضوع برنامهریزیها و نقشههای نادرست برخی کارشناسان و مسئولان شهری و بیتوجهی آنان به محوریت حرم مطهر بوده که باید اصلاح شود و در این خصوص از استاندار، شهردار و شورای محترم شهر تقاضا دارم به این مهم توجه داشته باشند.
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: طبق آمار مسئولان استانی حدود 80 درصد از زائران با وسیله نقلیه شخصی و 20 درصد نیز با سایر وسایل نقلیه عمومی به شهر مقدس مشهد مشرف میشوند اما 80 درصدی که با وسیله شخصی به این ارض اقدس سفر میکنند برای تشرف به حرم مطهر نیاز به پارکینگ دارند.
وی با اشاره به جمعیت سالانه 30 میلیون زائری شهر مشهد، گفت: این جمعیت در سالهای آینده باید به 100 میلیون زائر برسد که متأسفانه امکانات موجود پاسخگوی این جمعیت نیست و برای فراهم آوردن زیارتی آسان و به یاد ماندنی برای آنان نیاز به زیرساختهای مختلف داریم.
آیتالله مروی اضافه کرد: راهاندازی این پارکینگ کار بسیار لازم و ضروری بود اما زائران پس از پارک وسایل نقلیه خود باید مسیر قابل توجهی را تا حرم مطهر طی کنند که برای افراد سالمند یا ناتوان کار دشواری است، از همین رو لازم است وسایلی برای حمل و نقل زائران به بارگاه منور رضوی تهیه شود تا زائران و مجاوران پس از پارک وسایل نقلیه خود بدون دغدغه به حرم مطهر مشرف شوند.
کمبود پارکینگهای اطراف حرم مطهر
وی با اشاره به اینکه پارکینگهای اطراف حرم مطهر جوابگوی نیاز زائران نیست، گفت: برای ساخت پارکینگ اطراف حرم منور باید دولت نیز پای کار باشد تا پارکینگهای بزرگی در اطراف حرم مطهر ساخته شود.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: پارکینگها و زیرگذر حرم مطهر رضوی که به نیت وجود رواق ساخته شده و به حرم مطهر رضوی اتصال دارد، زمانی در خدمت شهر گرفته شد اما در حال حاضر به منظور ارائه خدمات متنوع به زائران اعم از ساخت رواقهای مختلف مانند رواق ویژه کودکان و نوجوانان، موزه و... به این فضاها نیاز داریم و در حال طراحی و نقشهکشی برای ارائه خدمات فرهنگی به زائران هستیم، از همین رو باید به فکر ارائه خدمات و تسهیلات لازم برای زیارت و ساخت پارکینگ باشیم.
وی تصریح کرد: شهرداری مشهد با امکانات محدود و بدون کمک دولت اقدامهای بسیار شاخص و ارزشمندی انجام داده است، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم که با تلاشهای همه مسئولان شهری به این نقطه خواهیم رسید.
آیتالله مروی افزود: زائران و خدام بارگاه منور رضوی با کمبود فضا مواجه هستند و امکانات محدود است ما برای ارائه خدمات متنوع به زائران عزیز در سنین مختلف و نیز خدام زحمتکش نیاز به فضا داریم، از همین رو سال آینده شاهد تبدیل یکی از پارکینگها به رواق خواهیم بود و مسئولان شهری و استانی باید برای تسهیلات تردد زیارت و رفت و آمد راحت زائران و پارکینگ اطراف حرم مطهر فکری اساسی بکنند.
غلامحسین مظفری در جمع خبرنگاران ضمن بیان اینکه مشهد مقدس نیازمند زیرساختهای مناسب در حوزه خدمات شهری از جمله تأمین پارکینگ است، اظهار کرد: طراحی و اجرای سیستمهای حملونقل عمومی از جمله خطوط مترو که به ورودیهای اصلی مطهر حرم امام رضا(ع) متصل شوند، اهمیت زیادی دارد.
به پارکینگهای ایمن بیشتری نیاز داریم
فرماندار شهرستان مشهد در این مراسم با بیان اینکه امروز بخشی از پارکینگها تحقق یافته است، خاطرنشان کرد: همچنان به پارکینگهای ایمنتری نیاز داریم و بدین منظور در آینده پروژههای دیگری نیز افتتاح خواهیم کرد.
شهردار مشهد نیز با اشاره به افتتاح پارکینگ توحید به عنوان بزرگترین و مجهزترین پارکینگ هسته مرکزی شهر با ظرفیت هزار و 50 فضای پارک گفت: در کنار این تعداد ایجاد 2هزار و 400 فضای پارک جدید نیز در نقاط مختلف شهر برای رفاه زائران و مجاوران برنامهریزی شده است.
محمدرضا قلندر شریف از تلاش برای بهرهبرداری از فاز اول خط ۳ قطار شهری تا پایان سال خبر داد و اظهار کرد: این خط به طول ۶کیلومتر، زائران را از نقاط مختلف شهر به حرم مطهر رضوی متصل خواهد کرد.