با وجود چالشهای عدیده ترافیکی در شهر بنگلور، تمایل شهروندان به خرید خودرو همچنان رو به افزایش است. آمارها نشان میدهد که تعداد خودروهای شخصی در این شهر از آوریل ۲۰۲۰ تا آوریل سال جاری به میزان قابلتوجهی افزایش یافته و به ۲.۴میلیون دستگاه رسیده است. این رشد چشمگیر، بنگلور را به شهری با بیشترین تعداد خودروهای شخصی در هند تبدیل کرده است، حتی از دهلی نو که به عنوان قطب خودروسازی هند شناخته میشود، پیشی گرفته است. با توجه به این آمار، میتوان گفت تقریبا هر چهار دقیقه یک خودروی جدید به ناوگان حملونقل بنگلور افزوده میشود.
در هند، رشد چشمگیر طبقه متوسط منجر به افزایش چشمگیر تقاضا برای خودرو شده است. داشتن یک خودروی شخصی به عنوان نمادی از موفقیت و رفاه اجتماعی در نظر گرفته میشود. آمارها نشان میدهد که تعداد خودروهای موجود در جادههای هند طی ده سال گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته و از ۱۹میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۲ به ۴۹میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۲ رسیده است. این بدان معناست که مالکیت خودرو به طور معناداری در میان خانوارهای هندی افزایش یافته است. هرمزاد سورآبجی، سردبیر مجله تخصصی خودرو، این علاقه رو به رشد به خودرو را تایید میکند و معتقد است علاقهمندی هندیها به خودرو در بالاترین سطح خود قرار دارد.
بازار خودروی هند در حال تجربه یک تحول بزرگ است. فقط پنج سال پیش، از هر دو خودرویی که در هند فروخته میشد، یکی از آنها یک هاچبک بود. به عبارت دیگر، ۵۰درصد از کل فروش خودروها مربوط به هاچبکها بود. اما حالا اوضاع خیلی فرق کرده است. امروزه، سهم هاچبکها به کمتر از ۲۵درصد رسیده و در عوض، بیش از ۵۰درصد از فروش خودروهای جدید به شاسیبلندها اختصاص دارد. این تغییر بزرگ در سلیقه مشتریان هندی را شرکت هیوندای موتور، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در این کشور، تایید میکند. هیوندای ماه گذشته در بزرگترین عرضه اولیه سهام تاریخ هند، مبلغ هنگفتی معادل ۳.۳میلیارد دلار جمعآوری کرد.
یکی از دلایل رونق فروش شاسیبلندها این است که اکثر کوچهها و خیابانهای این شهر از لحاظ زیرساختی بسیار وحشتناک هستند. حتی در حومه بنگلور، چالههای بزرگ و جادههای بدون سطح همچنان رایج هستند. در بسیاری از مناطق هند، بهویژه در مجاورت ادارات و مدارس، نصب سرعتگیرهای با ارتفاع زیاد، موجب بروز چالشهای جدی در امر رانندگی شده است. این سرعتگیرها، علاوه بر وارد آوردن آسیب به خودروها، سلامت رانندگان را نیز با مخاطره مواجه ساخته و به ویژه بر ستون فقرات و گردن آنها تاثیر منفی میگذارند. یکی از مهمترین معیارهای خرید خودرو در هند، فاصله کف خودرو تا زمین است. این امر به دلیل وجود سرعتگیرهای نامناسب و فراوان در سطح شهرها و جادهها، به یک دغدغه اصلی برای خریداران تبدیل شده است. با افزایش فاصله کف خودرو از زمین، احتمال برخورد با سرعتگیرها کاهش یافته و در نتیجه، آسیبهای وارده به خودرو نیز کمتر خواهد بود.
یکی از عوامل کلیدی در افزایش محبوبیت خودروهای شاسیبلند در هند، بهبود زیرساختهای بزرگراهی است. طی سالهای اخیر، دولت هند سرمایهگذاری گستردهای در ساخت بزرگراههای با کیفیت بالا انجام داده است که این امر موجب افزایش قابلتوجه سفرهای جادهای، به ویژه در آخر هفتهها، شده است. آناند ماهیندرا، مدیرعامل شرکت ماهیندرا، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در هند، این روند را تایید کرده و بر علاقه شدید هندیها به سفرهای جادهای تاکید میکند. به گفته او، خانوادههای پرجمعیت هندی به خودروهایی با فضای داخلی جادار نیاز دارند و شاسیبلندها بهترین گزینه برای پاسخگویی به این نیاز محسوب میشوند. موفقیت چشمگیر فروش یک مدل شاسیبلند جدید از شرکت ماهیندرا که طی یک ساعت اول ۱۷۶هزار دستگاه پیشفروش داشت، گواهی بر تقاضای بالای بازار هند برای این نوع خودروهاست.
اولویت جدید خریداران
تا چند سال پیش، ایمنی خودرو در صنعت خودروی هند، از اهمیت چندانی برخوردار نبود. اما با معرفی خودروی شاسیبلند نکسون توسط شرکت تاتا موتورز، تحولی شگرف در این زمینه ایجاد شد. این خودرو در آزمونهای ایمنی بینالمللی، بالاترین امتیاز ممکن (پنج ستاره) را کسب کرد و بدین ترتیب، استانداردهای ایمنی خودرو در هند را به سطحی جدید ارتقا داد. وینای، کارشناس خودرو و مدیر یک انجمن بزرگ خودرویی، تاکید میکند که پس از موفقیت نکسون، اولویتهای خریداران خودرو در هند به طور چشمگیری تغییر کرده است.
بسیاری از مشتریان حاضرند به منظور دستیابی به سطح ایمنی بالاتر، از برخی امکانات رفاهی خودرو چشمپوشی کنند. این تغییر نگرش، تا حد زیادی به بهبود زیرساختهای جادهای هند و افزایش سرعت مجاز در بزرگراهها مرتبط است. خودروی نکسون از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به عنوان پرفروشترین شاسیبلند هند شناخته شده است. موفقیت چشمگیر این خودرو، نشاندهنده آن است که مصرفکنندگان هندی به ایمنی خودرو به عنوان یک عامل کلیدی در هنگام خرید توجه ویژهای دارند.
در گذشته، معیار اصلی انتخاب خودرو در هند، مصرف سوخت آن بود. مشتریان به دنبال خودروهایی بودند که با کمترین میزان مصرف سوخت، بیشترین مسافت را طی کنند. اما در سالهای اخیر، اولویتهای مصرفکنندگان هندی تغییر کرده است. اکنون، خریداران هندی حاضرند برای دستیابی به تجربهای بهتر از رانندگی، هزینه بیشتری پرداخت کنند. بر اساس آمار منتشرشده توسط شرکت هیوندای، قیمت متوسط خودرو در هند طی پنج سال گذشته حدود ۳درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت، از حدود ۵۸۰ دلار به ۷۸۰۰دلار، نشاندهنده تمایل روزافزون مشتریان به خرید خودروهای بزرگتر، ایمنتر و مجهزتر به امکانات رفاهی بیشتر است. تحلیل دادههای فروش نشان میدهد که سهم خودروهای لوکس و گرانقیمت در بازار هند به طور چشمگیری افزایش یافته است. در برخی از مدلها، بیش از دوسوم فروش مربوط به خودروهای لوکس است، درحالیکه پیش از شیوع بیماری کووید-۱۹، این سهم کمتر از نصف کل فروش را تشکیل میداد.
این پدیده نشاندهنده یک روند گسترده در بازار مصرف است. به عنوان مثال، در بازار تلفن همراه نیز شاهد کاهش تقاضا برای محصولات ارزانقیمت و افزایش تقاضا برای مدلهای ردهبالا مانند آیفون هستیم. گسترش امکانات تامین مالی و پرداختهای اقساطی، نقش مهمی در این تغییر ایفا کرده است. با توجه به این امکانات، مصرفکنندگان به جای تمرکز بر پرداخت اولیه سنگین، به پرداختهای ماهانه کوچکتر تمایل نشان میدهند.
گسترش نفوذ اینترنت در هند، تحولاتی شگرف در الگوهای مصرفی ایجاد کرده است. امروزه، مصرفکنندگان هندی انتظار دارند تمامی محصولات، از جمله خودروها، به فناوریهای روز مجهز باشند و قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند. حتی خریداران خودروهای اقتصادی نیز به دنبال ویژگیهایی مانند صفحهنمایش لمسی و امکانات سرگرمی درون خودرو هستند. افزایش زمان صرفشده در ترافیک شهری، موجب شده است خودروها به فضایی برای تفریح و سرگرمی تبدیل شوند. شایلش چاندرا، مدیر بخش خودروهای سواری تاتا موتورز، با تاکید بر این موضوع، بیان میکند فناوریهای پیشرفته نقش تعیینکنندهای در تصمیمگیری خرید خودرو توسط مصرفکنندگان هندی ایفا میکنند.
در گذشته، مالکیت خودرو به عنوان نمادی از موقعیت اجتماعی و اقتصادی افراد محسوب میشد. اما در عصر حاضر، علاوه بر مالکیت خودرو، برند، مدل و امکانات جانبی آن نیز در تعریف جایگاه اجتماعی افراد موثر است. ماهیندرا با تاکید بر اهمیت نمادین خودرو در جامعه، بیان میکند که نوع خودرو و امکانات آن همچنان عاملی تعیینکننده در تعریف جایگاه اجتماعی افراد محسوب میشود.