شناسهٔ خبر: 69974237 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تولید محتوا در رادیو با هوش مصنوعی

غلامحسین طالبی، مدیر هماهنگی و نظارت فضای مجازی معاونت صدا در اولین کارگاه تولید محتوا با هوش مصنوعی از برگزاری سلسله کارگاه‌های تولید محتوا با هوش مصنوعی ویژه کارکنان معاونت صدا خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، اولین کارگاه تولید محتوای صوتی و تصویری با هوش مصنوعی امروز (چهارشنبه ۷ آذر ماه) با حضور غلامحسین طالبی مدیر هماهنگی و نظارت فضای مجازی معاونت صدا، داود مومنی مدیر طرح و برنامه معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما، محسن دلشاد مدیر طراحی و توسعه معاونت فضای مجازی سازمان، طاهره مهرورزیان کارشناس طرح و برنامه معاونت فضای مجازی و راضیه بهرامی کارشناس طرح و برنامه معاونت فضای مجازی سازمان و جمعی از مدیران و کارکنان فضای مجازی معاونت صدا در سالن جلسات برگزار شد.

غلامحسین طالبی مدیر هماهنگی و نظارت فضای مجازی معاونت صدا از برگزاری سلسله کارگاه‌های تولید محتوا با هوش مصنوعی خبر داد و گفت: امیدوارم اولین کارگاه تولید محتوا با هوش مصنوعی فتح بابی برای برگزاری سلسله کارگاه ها شود تا ضمن تغییر نگرش همکاران در حوزه فضای مجازی و هوش مصنوعی که تحول آن به روز و به ثانیه است، بتوان هر لحظه کارهای جدید و با کیفیت بالا تولید کرد. امیدوارم از تجربیات و دانش شما بهره مند شویم تا به سمتی حرکت کنیم تا بتوانیم از ابزارهای هوش مصنوعی بهترین بهره برداری را داشته باشیم، چرا که با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی می‌توان در زمان و هزینه برای تولید محتوا صرفه جویی کرد.

دستوردهی به هوش مصنوعی

راضیه بهرامی، کارشناس طرح و برنامه معاونت فضای مجازی سازمان به معرفی اجمالی از هوش مصنوعی و اصول پرامپت نویسی(دستوردهی به هوش مصنوعی) پرداخت و عنوان کرد: با استفاده از ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی می‌توان به تولید تصویر، تولید متن، تولید ویدیو و صوت دست یافت. 

بهرامی با بیان این که هوش مصنوعی دنیای تولید را متحول کرده، ادامه داد: هوش مصنوعی بیشتر به هوش انسان شبیه سازی شده و قابلیت یادگیری داده ها و بهبود عملکرد را دارد، به طوری که می توان گفت هوش مصنوعی قابلیت تطبیق با شرایط جدید را داراست. این فناوری مزایای بسیاری دارد که باعث افزایش سرعت تولید محتوا، کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت محتوا می‌شود. علاوه بر اینها می‌توان به افزایش خلاقیت، شخصی سازی، تحلیل و پیش بینی ها، ویرایش و بهینه سازی، انتشار و توزیع اشاره کرد. اگرچه که تولید محتوا با هوش مصنوعی با چالش‌ها و محدودیت هایی همچون کیفیت محتوا، جذابیت ظاهری، مسائل اخلاقی، اعتماد و اعتبار همراه است اما کلید موفقیت در تولید محتوا با هوش مصنوعی پرامپت نویسی(دستوردهی) هدفمند و دقیق است.

وی با اشاره به اصول مهم پرامپت نویسی اذعان کرد: یکی از مهارت‌های کلیدی در تعامل با هوش مصنوعی پرامپت نویسی است که در واقع یک نوع هنر و علم نوشتن است. از اصولی که در پرامپت نویسی باید رعایت شود استفاده نکردن از جملات مرکب و پیچیده است. باید از جملات ساده و کوتاه به همراه جزئیات بهره برد. وضوح و صراحت در دستور همراه با جزئیات یا حتی ارائه یک نمونه می تواند راه گشا باشد، تا نتیجه نهایی همان گونه باشد که ما انتظار داریم.در صورت حاصل نشدن نتیجه رضایت بخش، مجدد می توان قسمتی را که مدنظرتان نیست اصلاح و تغییرات را مجدد اعمال کنید.

داوود مومنی، مدیر طرح و برنامه معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما در ادامه به کاربرد هوش مصنوعی در تولید محتوای متن اشاره کرد و گفت: یکی از راه های استفاده از هوش مصنوعی temp-mail است، نکته ای که در استفاده از آن باید رعایت شود، چک کردن موردی عکس ها و متن هاست که مشکل خاصی نباشد. در صورت بروز مشکل می توانید عکس ها و متن را ویرایش یا این که آنها را تغییر دهید. سایت های تجمیع کننده سایت هایی هستند که چند هوش مصنوعی تجیمع شده و به صورت یکپارچه می توان از آن استفاده کرد. یکی از راحترین راه های دسترسی به هوش مصنوعی poe است که می‌توان با آن مقاله ساخت. یکی دیگر از هوش های مصنوعی که می توان به آن اشاره کرد mapify است.

وی تصریح کرد: برای هوش مصنوعی زمینه‌سازی همیشه موثر است هر چه توضیحات بیشتر ارائه شود، نتیجه مطلوب‌تری حاصل خواهد شد. به این فکر نکنید که هوش مصنوعی تمام تلاش خود را کرده، بلکه از او کار بیشتری بخواهید و پرامپت های بیشتری را همراه با جزئیات ارائه دهید.

معرفی هوش‌های مصنوعی در ساخت عکس

طاهره مهرورزیان، کارشناس طرح و برنامه معاونت فضای مجازی در ادامه با بیان توضیحاتی پیرامون تولید تصویر ثابت(عکس) با هوش مصنوعی و در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان تصویر مورد نظر خود را با هوش مصنوعی ساخت؟ عنوان کرد: برای تولید عکس یا بهبود کیفیت عکس‌های قدیمی و... می توان همه را با هوش مصنوعی انجام داد اما مساله مهم ارتباط برقرار کردن و دستور دادن به هوش مصنوعی است. به منظور ارائه دستور دقیق و کاربردی باید نکاتی را همچون؛ توجه به جزئیات دقیق و کامل، تمرکز بر موضوع اصلی، استفاده از اسم خاص، تعداد تصاویر، سبک تصویر توجه داشت. حتی موقعیت قرارگیری زمانی و مکانی عکس، توجه به نورپردازی، نوع رنگ‌ها، ترکیب بندی ها، جزئیات لباس و پوشش تصویر، جزئیات چهره نیز می تواند حائز اهمیت باشد. در ادامه حتی می توان به پس زمینه و پیش زمینه تصویر، احساساتی که قرار در تصویر نمایان شود، جنس و بافت تصویر و و استفاده از نمونه تصویر و... توجه داشت.

وی در پایان ضمن معرفی بهره مندی از چند هوش مصنوعی در تولید عکس تاکید کرد: هوش مصنوعی برای تولید عکس می توان به bing یا KREA و DALLE اشاره کرد. برای ویرایش عکس هم می توانید از هوش مصنوعی cutout-pro یا Adobe Express استفاده کنید. اگر نتیجه دلخواه و مطلوب تان حاصل نشد، آزمایش و تکرار را انجام دهید، با تغییر و اصلاح پرامپت می توانید به نتیجه دلخواه برسید. 

معرفی وب سایت‌های مهم در ساخت ویدیو

محسن دلشاد، مدیر طراحی و توسعه معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما با اشاره به تولید صوت و ویدیو با ابزارهای هوش مصنوعی و معرفی وب سایت های مهم عنوان کرد: می توان با استفاده از هوش مصنوعی به تولید محتوای صوتی و ویدیویی دست یافت. با استفاده از سامانه آریانا می توانیم متن را وارد و با انتخاب گزینه گوینده مرد یا زن آن را به صورت تبدیل کرد. می توان به narakeet persian یا هوش مصنوعی پیشرفته voice.ai اشاره کرد، که می توانیم با ارائه صدای خودمان، صدایی را که مدنظرمان است را دریافت کنیم. Ivira .ai (ویرا) اپ ایرانی است که می توان متن را به صوت، صوت را به صوت، جایگزینی شخصیت و... بهره برد. با استفاده از سرویس آوا شو متن با صوت ما به صدای دیگر تغییر می کند یا با استفاده از سرویس هماهنگ می توان صورت را تغییر داد و.. 

وی ادامه داد: در حوزه موسیقی می توان از هوش مصنوعی suno استفاده کرد، با دادن موضوع شروع به آهنگسازی و خوانندگی می کند. یکی از ابزارهای فوق العاده جداسازی صدا از موسیقی VOCALI.SE است که فقط موسیقی را بارگذاری می کنیم. حتی برای حذف نویز از صدا می توان از سامانه Adobe Enhance Speech. Com بهره برد.

دلشاد در ادامه با معرفی چند هوش مصنوعی در ساخت ویدیو افزود: با استفاده از هوش مصنوعی Veed تصاویری آرشیوی از سطح اینترنت جمع آوری شده با ارائه موضوع یک ویدیو ساخته می شود. با استفاده از هوش مصنوعی Hey Gen اگر تولید محتوا دارید می توانید همه کارها را به آن بسپارید. هوش مصنوعی دیگر Hailuo Al است. حتی می توان از هوش مصنوعی ایجاد زیرنویس ویدیو Capzy بهره برد.  

مدیر طراحی و توسعه معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما در پایان خاطرنشان کرد: اگر چه هوش مصنوعی خیلی خوب است اما همچنان به عنوان یک دستیار در کنار ماست. اگر چه یک سری محدودیت ها و مرزها کنار رفته و می توان از محتوا و ایده های جدیدتر استفاده کرد اما ما همچنان بر هوش مصنوعی برتری داریم و این ما هستیم که به هوش مصنوعی دستور(پرامپت) می دهیم. 

در پایان این کارگاه به برخی پرسش‌های حاضران پرامون تولید محتوا با هوش مصنوعی پاسخ داده شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها: