به گزارش بازار، سهیلا نقیپور، مدیر معاملات برخط کارگزاری بانک صادرات، در یادداشتی، به چشمانداز سهام خودروسازان در بازار سرمایه، به ویژه پس از صدور مجوز افزایش نرخ محصولات، پرداخته است. در این یادداشت آمده است:
افزایش نرخ محصولات کارخانهای خودرو پدیدهای است که در سالهای اخیر به دفعات در صنعت خودرو تکرار شده است. حال پرسش اصلی این است که آیا افزایش قیمت تاثیرات گستردهای بر تمام ذینفعان این صنعت از جمله خودروسازان، میگذارد؟
در پاسخ باید گفت؛ در بسیاری از موارد، افزایش نرخ محصولات کارخانهای خودروسازان با هدف کاهش زیان انباشته آنها صورت میگیرد. در واقع سیاستگذار با این اقدام به دنبال تاثیر مستقیم بر درآمدهای خودروسازان است تا بتواند از این طریق به بهبود وضعیت مالی آنها و سرمایهگذاری در بخشهای مختلف تولید خودرو کمک کند.
البته در گذشته علاوه بر افزایش نرخ، اقدامات دیگری را نیز در صنعت خودرو شاهد بودهایم، از جمله واگذاری سهام تودلی خودروسازان که در سالهای گذشته درباره آن تصمیمگیری شد و البته به شکل مقطعی، اندکی بر وضعیت مالی آنها اثر گذاشت و برای مدتی هم سهام دو شرکت بزرگ خودروساز، یعنی ایران خودرو و سایپا با تقاضا همراه شد. همچنین در سال گذشته صحبتهایی در مورد آزادسازی قیمت خودرو به بهانه افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات خودروسازان، مطرح شد اما در نهایت دولت قبل چنین تصمیمی اتخاذ نکرد و سیاست اعمال افزایش نرخ محدود، در مقاطعی از سال ادامه یافت. همچنین یک سری اقدامات را هیات مدیره این شرکتها طی مدت اخیر انجام دادند تا بتوانند زیان انباشته خود را کاهش دهند.
به عنوان مثال، مدیرعامل گروه سایپا طی اطلاعیهای که در خرداد امسال روی سامانه کدال منتشر شد، اعلام کرد؛ محصولات جدیدی که انتظار میرود از حاشیه سود منصفانه برخوردار باشند در برنامه تولید سال جاری قرار گرفته و تغییری در ترکیب تولید و خروج محصولات زیانده از سبد محصولات با هدف کاهش زیان و جایگزینی آنها با محصولاتی، با حاشیه سود منصفانه، در دستور کار قرار دارد. با بررسی صورتهای مالی و گزارشهای عملکردی شرکت سایپا طی یک سال گذشته هم مشاهده میکنیم که حاشیه سود عملیاتی این شرکت از حوالی منفی ۱۷ درصد در تابستان سال ۱۴۰۲ به منفی ۲/۳ درصد در تابستان امسال رسیده که نشان میدهد سیاستهای دولت و مدیران شرکت سایپا در یک سال گذشته موثر بوده و توانسته به طور قابل توجهی از زیان انباشته بکاهد و آن را به حوالی صفر برساند.
همچنین پیشبینی میشود با ادامهدار بودن این سیاستها تا پایان سال و سال آینده، سرانجام دو خودروساز بزرگ به طور کامل از زیان خارج شوند و به سود برسند که این رخداد میتواند تحول بزرگی برای صنعت خودرو پس از سالها باشد. اما در مورد تاثیر گروه خودرو بر معاملات بازار سهام و شاخص کل بورس هم باید گفت گروه خودرو به دلایل مختلفی از جمله حجم بالای معاملات و تعداد زیاد سهام در این گروه و همچنین ارتباط مستقیم صنعت خودرو با شرایط اقتصاد کلان، همواره از گذشته، جزو تاثیرگذارترین گروه بورس بر بازار سرمایه بوده است. در حال حاضر هم با توجه به شرایط موجود امیدها برای تداوم بهبود نسبی شرایط بنیادین در گروه خودرو افزایش یافته است.