شناسهٔ خبر: 69962048 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تلویزیون جبلی صدای خبرگزاری سپاه را هم در آورد!

پس از انتقادات گسترده به عملکرد فعلی تلویزیون، حتی خبرگزاری‌های همسو با صداوسیما نیز به بی‌محتوایی و کمبود برنامه‌های سرگرم‌کننده در این رسانه اعتراض کردند.

صاحب‌خبر -

فیلم‌نیوز نوشت: در خبری که امروز با عنوان «سبد خالی تلویزیون از برنامه‌های سرگرمی» در خبرگزاری فارس منتشر شده، نویسنده برنامه‌های ضعیف تلویزیون را با آثار قدرتمندی که در گذشته روی آنتن می‌رفته مقایسه کرده است.

در این گزارش اعلام شده که در برنامه‌هایی مثل صندلی داغ، کوله‌پشتی، پارک ملت، حالا خورشید، ماه‌عسل، خندوانه، دورهمی، کتاب‌باز و… هم خود برنامه‌ها جذابیت بیشتری داشتند، هم مهمان‌ها  جذاب‌تر بودند و گفت‌وگوهایی که با آنها صورت می‌گرفت به نحوی بود که مخاطبان را درگیر می‌کرد.

در ادامه نتیجه گرفته: «مخاطب امروز تلویزیون دیگر نمی‌تواند ‌مانند سابق آن اشتیاق را به برنامه‌های سرگرمی محور تلویزیون داشته باشد. برنامه‌هایی هم اکنون در رسانه ملی به پخش می‌رسد، نتوانسته آن طور که باید نسبت خود را با مخاطب تلویزیون برقرار کند. اکثر برنامه‌های سرگرمی و ترکیبی تلویزیون بیشتر از آن که مخاطب را راضی نگه دارد، در پی کنار هم قراردادن سلبریتی‌هایی است که به‌صورت تکراری در هر شبکه تلویزیونی حضور دارند. حتی برخی افراد صرفاً به‌واسطه شهرت در بعضی از برنامه‌های تلویزیونی، در قامت مجری ظاهر می‌شوند.»

در این گزارش تاکید شده که برنامه‌های اخیر تلویزیون با شعار تحول این رسانه همخوانی ندارد و مخاطبان و اهالی رسانه را راضی نگه نمی‌دارد.

در بخشی از گزارش به نقل ازعلیرضا دباغ کارشناس رسانه و مدرس دانشگاه هم به این مسئله اشاره شده: «یکی از مهم‌ترین وظیفه‌های تلویزیون ایجاد سرگرمی و تفریح برای مخاطبان است. وظیفه‌ای که از نیمه‌های دهه هفتاد تا اوایل دهه ۹۰ با خلق سریال‌های متعدد کمدی و طنز به‌خصوص در شبکه ۳ سیما، باعث جذب مخاطبان زیادی به تلویزیون شد. اما هرچه از این زمان فاصله گرفتیم، اولویت‌های صداوسیما درباره برنامه‌های سرگرمی و تفریحی با خواست مخاطبان فاصله بیشتری گرفت. متأسفانه تلویزیون به‌جای برطرف‌کردن ایرادات محتوایی این قبیل برنامه‌ها، در سال‌های اخیر به کاهش تعداد از نظر کمی به‌جای ارتقای کیفی روی آورده است که دو نتیجه مشخص در پی داشته است. اول دل‌زدگی مخاطب از برنامه‌های خسته‌کننده سیاسی به‌خصوص در شبکه ۳ سیما، و دوم تغییر سبد مصرف رسانه‌ای از تلویزیون به سمت ماهواره‌ها و پلتفرم‌ها که حاصل هر دوی این‌ها چیزی نیست جز از دست دادن مرجعیت رسانه‌ای.»

در این گزارش اعلام شده که چهره‌های جدید تلویزیون گرچه از نظر محتوایی می‌توانند خواسته‌های مدیران تلویزیون را تامین کنند اما بهره‌ای از هنر نبرده‌اند.

فیلم‌نیوز نوشت: در خبری که امروز با عنوان «سبد خالی تلویزیون از برنامه‌های سرگرمی» در خبرگزاری فارس منتشر شده، نویسنده برنامه‌های ضعیف تلویزیون را با آثار قدرتمندی که در گذشته روی آنتن می‌رفته مقایسه کرده است.

در این گزارش اعلام شده که در برنامه‌هایی مثل صندلی داغ، کوله‌پشتی، پارک ملت، حالا خورشید، ماه‌عسل، خندوانه، دورهمی، کتاب‌باز و… هم خود برنامه‌ها جذابیت بیشتری داشتند، هم مهمان‌ها  جذاب‌تر بودند و گفت‌وگوهایی که با آنها صورت می‌گرفت به نحوی بود که مخاطبان را درگیر می‌کرد.

در ادامه نتیجه گرفته: «مخاطب امروز تلویزیون دیگر نمی‌تواند ‌مانند سابق آن اشتیاق را به برنامه‌های سرگرمی محور تلویزیون داشته باشد. برنامه‌هایی هم اکنون در رسانه ملی به پخش می‌رسد، نتوانسته آن طور که باید نسبت خود را با مخاطب تلویزیون برقرار کند. اکثر برنامه‌های سرگرمی و ترکیبی تلویزیون بیشتر از آن که مخاطب را راضی نگه دارد، در پی کنار هم قراردادن سلبریتی‌هایی است که به‌صورت تکراری در هر شبکه تلویزیونی حضور دارند. حتی برخی افراد صرفاً به‌واسطه شهرت در بعضی از برنامه‌های تلویزیونی، در قامت مجری ظاهر می‌شوند.»

در این گزارش تاکید شده که برنامه‌های اخیر تلویزیون با شعار تحول این رسانه همخوانی ندارد و مخاطبان و اهالی رسانه را راضی نگه نمی‌دارد.

در بخشی از گزارش به نقل ازعلیرضا دباغ کارشناس رسانه و مدرس دانشگاه هم به این مسئله اشاره شده: «یکی از مهم‌ترین وظیفه‌های تلویزیون ایجاد سرگرمی و تفریح برای مخاطبان است. وظیفه‌ای که از نیمه‌های دهه هفتاد تا اوایل دهه ۹۰ با خلق سریال‌های متعدد کمدی و طنز به‌خصوص در شبکه ۳ سیما، باعث جذب مخاطبان زیادی به تلویزیون شد. اما هرچه از این زمان فاصله گرفتیم، اولویت‌های صداوسیما درباره برنامه‌های سرگرمی و تفریحی با خواست مخاطبان فاصله بیشتری گرفت. متأسفانه تلویزیون به‌جای برطرف‌کردن ایرادات محتوایی این قبیل برنامه‌ها، در سال‌های اخیر به کاهش تعداد از نظر کمی به‌جای ارتقای کیفی روی آورده است که دو نتیجه مشخص در پی داشته است. اول دل‌زدگی مخاطب از برنامه‌های خسته‌کننده سیاسی به‌خصوص در شبکه ۳ سیما، و دوم تغییر سبد مصرف رسانه‌ای از تلویزیون به سمت ماهواره‌ها و پلتفرم‌ها که حاصل هر دوی این‌ها چیزی نیست جز از دست دادن مرجعیت رسانه‌ای.»

در این گزارش اعلام شده که چهره‌های جدید تلویزیون گرچه از نظر محتوایی می‌توانند خواسته‌های مدیران تلویزیون را تامین کنند اما بهره‌ای از هنر نبرده‌اند.