شناسهٔ خبر: 69953201 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ناوگان برقی از پکن وارد تهران می شوند

سخنگوی شهرداری تهران در اولین نشست هفتگی خود گفت که در دوره ششم مدیریت شهری شاهد پیشرفت روزافزون هستیم

صاحب‌خبر -

همشهری- زینب زینال زاده: نشست هفتگی سخنگوی شورای شهر تهران با اصحاب رسانه، دوشنبه هر هفته برگزار می‌شود. دیروز (۵ آذر) خانه اتحادیه میزبان اولین نشست بود و عبدالمطهر محمدخانی با بیان این که در دوره ششم مدیریت شهری شاهد پیشرفت روزافزون هستیم، گفت که در ماه‌های آتی مجموعه‌ای از افتتاح‌ها و بهره‌برداری‌ها خواهیم داشت که افتتاح خانه روزنامه‌نگاران یکی از این طرح‌ها است. سخنگوی شهرداری تهران در ادامه به پرسش خبرنگاران پاسخ داد و اقدامات شهرداری در حوزه‌های مختلف را تشریح کرد و از ورود ۱۵۰ دستگاه تاکسی برقی و ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی خبر داد.

حل ترافیک با برقی‌سازی

رویکرد شهرداری تهران در برقی‌سازی ناوگان، حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا است. این کار از طریق قراردادها چین و قراردادهای داخلی پیگیری می‌شود. ۱۵۰ دستگاه تاکسی برقی و ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی به‌زودی و طی هفته‌های آتی به خیابان‌های شهر می‌آیند و شهروندان آن را در معابر مشاهده می‌کنند. امیدواریم اتوبوس‌های برقی تا پایان سال یا اوایل سال آینده به عدد ۵۰۰ برسانیم.

عدد کم تغییرات و انتصابات

تأکید شهردار تهران رعایت شأن شورای شهر، است و ازاین‌رو برای پرهیز از اختلاف به عبارات توهین‌آمیز عضو شورای شهر پاسخی ندهیم. اما در کل متوسط تغییرات مدیران شهر در مقایسه با دوره‌های قبل عدد کمتری است و برخی از تغییرات دیگر بالاجبار است. برای حل مسائل شهر و سرعت دادن به کارها باید مسیر را باقدرت ادامه دهیم و این حتماً به معنای پویایی و سرعت در تصمیم‌گیری و امر طبیعی و منطقی است.

ملاحظات در بافت فرسوده

در حوزه پروژه‌های بزرگ‌مقیاس مجوز دادن امر طبیعی و همیشگی است و تفاوتی با گذشته نکرده است. این مجوزها برای حل مشکل بافت فرسوده با رعایت ملاحظات و نظارت و طی یک فرایند قانونی صادر می‌شود. برای بحث انبوه‌سازی مسکن شرایطی دیده شده تا این کار سرعت پیدا کند. این تدبیر باتوجه‌به بافت فرسوده‌ای که وجود دارد کار خوبی است.

تجربه جنگل‌های هیرکانی

به‌تازگی اکو پارک فرحزاد افتتاح شد. رود دره‌ای که سال‌ها پاتوق آسیب‌های اجتماعی بود و حتی در ساماندهی آن با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم. امروز شهروندان با طی مسافت کوتاه در قلب تهران تجربه جنگل‌های هیرکانی را خواهند داشت و می‌توانند از طبیعت بکر و فضای زیبای رود دره فرحزاد بهره‌مند شوند.

بازگشایی درهای برند تهران

ساختمان بلدیه به‌عنوان یکی از برندها و نشانه‌های تهران است که به‌زودی افتتاح و درهای آن بازگشایی می‌شود. علاوه‌برآن به‌زودی شاهد بهره‌برداری و افتتاح طرح‌های مهمی مانند پایانه شرق و باغ‌راه حضرت زهرا به طول ۹ کیلومتر خواهیم بود. البته تا پایان سال مسیر آزمایشی تراموا در یکی از خطوط اصلی اتوبوسرانی راه‌اندازی می‌شود و پروژه یادگار امام هم خرداد سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

ورود قطره چکانی اتوبوس

بخشی از دلایل ورود قطره چکانی اتوبوس‌های چینی به تهران، ملاحظات تجارت بین‌الملل بوده است که در بسته‌های بعدی تعداد بیشتری وارد می‌شود. به‌هرحال این شیوه یک مسیر جدیدی بود ممکن داشت سنگ‌اندازی اتفاق بیفتد که اتفاق هم افتاد؛ اما ما با انتخاب خودمان تصمیم گرفتیم که این راه سخت را طی کنیم؛ ولی در هزینه بیت‌المال صرفه‌جویی شود. قرارداد ما با طرف چینی ۲۵۰۰ اتوبوس است

تبعیت از دستگاه‌های نظارتی

شهرداری تهران حتماً خودش را تابع دستگاه‌های نظارتی می‌داند. دستگاه‌های نظارتی ممکن است سؤالاتی داشته باشند که این موارد در فضای منطقی پاسخ داده می‌شود. اکنون یک همکاری سازنده و روبه‌جلو در پروژه برقی‌سازی بین شهرداری و سازمان نظارت وجود دارد. بحث برقی‌سازی دغدغه جدی سازمان بازرسی کل کشور بوده و اشکالات برطرف شده است.

ردپای مافیا واردات اتوبوس‌های چینی

متأسفانه، در فرایند واردات اتوبوس‌های چینی، علاوه بر همکاری توسط دولت، سازمان بازرسی و نمایندگان مجلس، ردپای مافیای خودرو را نیز دیدیم و لمس کردیم. از نظر تفاوت قیمت، هزینه این اتوبوس‌ها قابل‌توجه است. به‌نحوی‌که ۸۰ هزار یورو تفاوت قیمت وجود دارد که می‌توان باقیمت روز یورو و تعداد اتوبوس‌ها، حساب کرد که چه میزان عدم‌النفع خواهد داشت.

توجه به نفع حداکثر شهروندان

ایجاد مسیر HOV (خط ویژه برای خودروهای پر سرنشین) در بزرگراه همت، روش جدیدی است که به حمل‌ونقل عمومی سریع‌تر کمک می‌کند. اجرای همه طرح‌های جدید نیازمند تغییر در فرهنگ است و امکان دارد موجب گلایه و نارضایتی شود. باید از ظرفیت محدود بزرگراه‌ها به نفع حداکثر شهروندان استفاده کرد و در این مورد نفع عمومی بر نفع شخصی غلبه دارد.

مشارکت حداکثری در من شهردارم

در این دوره مدیریت شهری پویش من شهردارم را برگزار شد و در بودجه امسال ۱۰ همت برای اجرا و تکمیل پروژه‌های موردنظر شهروندان، پیش‌بینی‌شده است. در این طرح با رای مردم پروژه‌ها انتخاب و با رای و نظر شهروندان تبدیل به پروژه الزام‌آور می‌شود. اکنون شاهد مشارکت حداکثری در پویش من شهردارم هستیم.

نوسازی مخازن پسماند

بعد از طرح تحولی در سازمان پسماند، میزان رضایت‌مندی شهروندان افزایش‌یافته و برخی از وعده‌ها در این حوزه محقق شده و برخی دیگر هم در مسیر تحقق است. در تهران بیش از ۵۰ هزار مخزن پسماند وجود دارد که در این دوره حدود ۲۲ هزار مخزن نوسازی شده است. البته در فرایند ۲۴ ساعته جمع‌آوری پسماند ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و خطا در کار وجود دارد.

اتباع غیرمجاز در حوزه پسماند

در قرارداد همه پیمانکاران یک‌بندی درباره ممنوعیت استفاده از اتباع غیرمجاز وجود دارد و اگر موارد مشاهده شود با پیمانکار برخورد می‌شود. اتباع غیرمجاز با کمک مجموعه نیروی انتظامی و وزارت کشور در مسیر رد مرز قرار می‌گیرند. به‌هرحال مهاجرت‌های غیرقانونی زیاد است و کار راحتی نیست که در مقابل آن‌ها را بگیریم.

کمک ۴ شهر به ساری

در شهر ساری با انباشتی از زباله‌های تر مواجه هستیم که برای رفع این معضل به دستور دولت سیزدهم ساخت زباله‌سوز کلید خورد. بخشی از این کار باقی‌مانده بود و ازاین‌رو شهردار ساری از ۴ شهر از جمله تهران درخواست کرد تا برای مدت کوتاهی زباله‌ها در آرادکوه دفن شوند. کل پسماند انتقال‌داده‌شده به‌اندازه نصف پسماند یک روز تهران نبوده و این کار طی یک هفته به اتمام رسید.

رکورد خرید اتوبوس

شهرداری تهران قطعاً از شرکت‌های داخلی هم اتوبوس خریداری می‌کند. تا پایان سال عدد اتوبوس‌های داخلی خریداری شده به حدود ۱۸۰۰ دستگاه می‌رسد که یک رکورد است. چرا که در هیچ دوره‌ای این تعداد خرید اتوبوس تولید داخل را نداشتیم. بر روی همین اتوبوس‌ها برچسب‌های «خریداری شده از محل عوارض» نصب شده است.

خرابی اتوبوس‌های داخلی

در ناوگان اتوبوسرانی چنان با کمبود مواجه هستیم که علاوه بر شرکت‌های داخلی، شهرداری برای تأمین اتوبوس‌های برقی قراردادهای خارجی هم منعقد کرده است. متأسفانه یک شرکت داخلی نسبت به خرید اتوبوس‌های خارجی اعتراض کرد و این در حالی است که برخی از اتوبوس‌های نو که از همان شرکت داخلی خریداری کردیم، خراب هستند و حتی استارت هم نمی‌خورد.

ساماندهی در بستر الکترونیکی

همکاران ما در جریان برخورد با دست‌فروشان حتی حادثه دیدن و چاقوخوردگی اما باید گفت که تنها راه ساماندهی دست‌فروشان و بساط گستران و حتی وانتی‌ها از طریق بستر الکترونیکی و پورتال محقق می‌شود. اکنون در حال اتمام مراحل پایانی این کار هستیم و در این مقوله باید مواردی چون رکود بازار و بیکاری و مهاجرت و... را لحاظ کرد.

ساخت مسجد در بوستان‌ها

ساخت و تأمین سرانه‌هایی چون بهداشتی، فرهنگی و حتی مسجد در بوستان یک‌رویه و تکلیف است. ساخت مسجد در بوستان‌ها از دهه ۷۰ مرسوم بوده؛ اما در برخی از موارد به بهانه قطع درختان هیاهو به پا شد که اصلاً صحت نداشت. قطع درخت خط‌قرمز ما است و حتی برای حفظ یک درخت در نقشه ایستگاه مترو بهار شیراز تغییر دادیم.

تکمیل کمربند سبز

طی ۳ سال اخیر در موضوع کمربند سبز حریم و داخل تهران ۳.۵ میلیون درخت کاشته شده است و حتی فاز اصلی کمربند، اسفند امسال بعد از سه دهه تکمیل و افتتاح می‌شود. با این اقدامات این که گفته می‌شود شهرداری درخت قطع می‌کند، منصفانه نیست. البته در خصوص بوستان سرخه‌حصار باید گفت که درختان به دلیل تنش آبی و آفت خشک و قطع شدند.

کاهش شمار ساختمان‌های ناایمن

در ادوار قبلی، شهرداری صرفاً تکلیف خود را در تهیه لیستی از ساختمان‌های ناایمن و یادآوری خطرات آنها می‌دانست. در این دوره مسیر را تغییر دادیم و بی‌سروصدا و بدون هیاهو به سمت همکاری با دستگاه قضایی رفتیم. اکنون ساختمان‌های ناایمن تهران از ۱۲۹ بنا به ۸۰ ساختمان رسیده است و امیدواریم به‌زودی شاهد کاهش هر چه بیشتر این ساختمان‌ها باشیم.

ایجاد زیرساخت فناورانه

معضل جای پارک خودرو در تهران قابل‌انکار نیست. برای حل این مشکل احداث پارکینگ در دستور کار شهرداری قرار دارد و طی این هفته پارکینگ مینابی در شرق تهران افتتاح می‌شود. پارکینگ نیایش در محدوده شمالی شهر هم در حال احداث است که سال آتی به بهره‌برداری می‌رسد. البته استفاده از زیرساخت‌های فناورانه بهترین راهکار حل این معضل است که به‌زودی عملیاتی می‌شود.

گام شهرداری در هوشمندسازی

شهرداری تهران در مسیر هوشمندسازی شهر از وزارت علوم مجوز اولین پارک فناوری شهری را دریافت کرده و در بوستان ولایت ایجاد می‌شود. در حال حاضر خدمات مختلف در بستر فضای مجازی در قالب سامانه شهرزاد ارائه می‌شود و این اپلیکیشن در حال ارتقا و به‌روزرسانی است و اگر بسته کامل سامانه شهرزاد محقق شود صدها خدمت ارائه می‌شود.

رونق ساخت‌وساز

در خصوص ساخت مسکن در قرارگاه مسکن، مدیریت شهری با تصمیمات و اقدامات انجام شده تهران را از خطر رکود عمیق ساخت‌وساز مسکن نجات داده است. برخی با رونق ساخت‌وساز مخالف هستند که در این صورت یا شهر تهران هر روز گران‌تر می‌شود و یا بافت فرسوده گسترش می‌یابد. با روند سابق ۱۵۰ سال مسیر نوسازی در تهران زمان می‌برد؛ اما یکی از افتخارات این دوره مدیریت شهری این است که مسیر نوسازی بافت فرسوده کاملاً اصلاح شده است.

مدیریت شهری تابع قوانین بالادستی

انتقال پایتخت، صرفاً یک طرح موضوع و طرح ایده بود. طبیعی است که مجموعه مدیریت شهری در این زمینه تابع قوانین بالادستی است و تهران چه پایتخت باشد چه یک کلان‌شهر، شهرداری وظیفه دارد که به شهروندان تهرانی خدمت‌رسانی کند.

پرداخت تعهدات به همشهری

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در باره تذکر یک عضو شورای شهر نسبت به چاپ پوسترهای علیرضا زاکانی (شهردار تهران) در روزنامه همشهری بدون پرداخت هزینه گفت: «محسن مهدیان مدیرعامل همشهری هم عنوان کرد که علاوه بر علیرضا زاکانی، ستادهای انتخاباتی دکتر پزشکیان و جلیلی هم برای تهیه اقلام تبلیغاتی به چاپخانه همشهری سفارش داده‌اند. در خصوص پوسترها علیرضا زاکانی، پیش‌فاکتور و فاکتور صادر و تعهدات در قالب چک پرداخت شده است. مدیرعامل همشهری پاسخ مناسبی دراین‌خصوص داد و اسناد مالی این تبلیغ برای مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، ارسال شده است. این عضو شورای شهر تهران موضوع را چنان مطرح کرده که گویا جرمی صورت‌گرفته است. این نماینده که مدیریت شهری را متهم می‌کند درحالی‌که حزب نسل نو با حضور او در آن دوره به تبلیغات خارج از چارچوب پرداخت که با تذکر ستاد انتخابات تهران و کمیسیون تبلیغات روبرو شد. تصاویر این تبلیغات غیرقانونی و تذکر کمیسیون تبلیغات موجود است. این عضو شورا بر اساس گمانه‌زنی یک مؤسسه را به‌سادگی متهم می‌کند و این مسیر به نفع مردم نیست.»