شناسهٔ خبر: 69925337 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

محمدخانی: در پروژه برقی سازی ردپای مافیای خودرو را دیدیم/ آخرین وضعیت برخورد با وانت بارهای میوه فروش

سخنگوی شهرداری تهران گفت: متأسفانه در تمام طول مسیر برقی سازی، ردپای مافیای خودرو را کاملاً لمس کردیم، تفاوت قیمت با نمونه مشابه داخلی عدد قابل توجهی است و تا حدود ۸۰ هزار یورو تفاوت واردات است. سخنگوی شهرداری تهران گفت: متأسفانه در تمام طول مسیر برقی سازی، ردپای مافیای خودرو را کاملاً لمس کردیم، تفاوت قیمت با نمونه مشابه داخلی عدد قابل توجهی است و تا حدود ۸۰ هزار یورو تفاوت واردات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، نشست خبری عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران صبح امروز در خانه اتحادیه برگزار شد.

وی در این نشست با بیان اینکه مجموعه ای از افتتاح ها و امکانات را طی چند ماه آینده در پایتخت خواهیم داشت، گفت: در هفته های آتی خانه روزنامه نگاران شهر افتتاح می شود و امیدواریم طی یک ماه آینده اهالی رسانه و مطبوعات بتوانند از این مجموعه استفاده کنند.

محمدخانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت ورود پک حمل و نقل عمومی از چین گفت: طبق قراردادی که با طرف چینی داشتیم و پیگیری هایی که در شهرداری و شورای شهر صورت گرفت، برای حل مسأله آلودگی و ترافیک شهر گریزی جز برقی سازی نداریم، عدد یا زمان جدید اعلام نمی کنم اما به زودی این وسائل حمل و نقل برقی در سطح پایتخت فعالیت خود را آغاز می کنند.

وی درباره انتصابات جدید در شهرداری تهران و تعبیر یکی از نمایندگان شورای شهر به اینکه شهردار دچار سندرم انتصاب بی قرار شده، گفت: بنای ما این است که به این توهین ها پاسخی ندهیم اما با بررسی هایی که داشتیم نرم تغییرات مدیران شهری در مقایسه با دوره های قبلی کمتر است، برخی تغییرات قهری است و چاره ای نیست که اتفاق بیفتد، در عین حال یک مدیریت پویا و دقیق برای حل مسائل شهر و روند تحولی باید این مسیر را در صورت لزوم ادامه دهد.

سخنگوی شهرداری تهران درباره تکمیل خطوط مترو گفت: تا بهار سال آینده پروژه خطوط هفتگانه مترو به جز بخش های توسعه ای خطوط ۶ و ۷ به بهره برداری می رسد.

محمدخانی درباره ابهامات قرارداد چین و ورود سازمان بازرسی گفت: متأسفانه هفته پیش خبری با یک روایت سینمایی در یکی از رسانه ها هم منتشر شد، نکته عجیب غیر از آن روایت فانتزی این بود که خبر هیچ منبعی نداشت، هرچقدر پرس و جو کردیم که کسی جلسه ای در سازمان بازرسی داشته همه اظهار بی اطلاعی کردند.

وی افزود: ما تابع نظر دستگاه های نظارتی هستیم و ممکن است سوالی مطرح شود که موظف به پاسخگویی هستیم، همین الان یک همکاری سازنده و رو به جلو بین شهرداری و سازمان بازرسی در پروژه برقی سازی پیش می رود و دغدغه جدی مدیران سازمان بازرسی هم موضوع برقی سازی است اما اینکه بگوییم علت تأخیر در عملی شدن برقی سازی بحث حضور دستکاه های نظارتی بوده، اشتباه است.

وی گفت: متاسفانه در تمام طول این مسیر در عین همکاری دستگاه های قانونی، ردپای مافیای خودرو را کاملاً لمس کردیم، تفاوت قیمتی که داریم می خریم با نمونه مشابه داخلی عدد قابل توجهی است و تا حدود ۸۰ هزار یورو تفاوت واردات است.

در ادامه این نشست محمدخانی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت دستفروشان خیابانی و وانتی هایی که با سد معبر نه تنها زیبایی بصری شهر را گرفته اند بلکه باعث ترافیک و وقوع تصادف هم می شوند، گفت: ما یک مشکلی با طرفداران بهبود شرایط کسب و کار داریم و حتی در دوره قبل به طور مشخص در وزارت اقتصاد، در مرکزی با عنوان بهبود فرآیند کسب و کار با استناد به برخی قوانین شهرداری را موظف می کردند که اصلاً برخوردی نداشته باشد و در تمام خیابان های شهر مردم از حق خود برای دستفروشی استفاده کنند.

وی افزود: این یک نظر اختلافی است، ضمن اینکه جریان پشت پرده و ذی نفعان در این حوزه هم نقش موثری دارند، همکاران ما در مجموعه های مختلف شهرداری بیشترین آسیب را در برخورد با این دستفروشان دیدند.

واقعیت این است که موارد متعددی در این زمینه مطرح است و تنها راه آن راه اندازی یک پورتالی برای ساماندهی است که در شهرداری مرحله آزمایشی آن انجام شده و کارهای نهایی خود را طی می کند، نمی شود فقط از شهرداری بدون همراهی سایر بخش ها انتظار برخورد داشت اما داریم وظیفه خود را برای ساماندهی با راه اندازی یک پورتال انجام می دهیم.

محمدخانی در ادامه با تاکید بر اینکه پروژه های بزرگ در آستانه افتتاح است، افزود: مطلع هستید که به تازگی اکوپارک فرحزاد افتتاح شد و شهروندان با طی مسافت کوتاه در قلب تهران تجربه جنگلهای هیرکانی را خواهند داشت و مکان اکوپارک قبلا پاتوق معتادان بود و حتی زمانی که برای اولین بار از آنجا بازدید کردیم تیراندازی شد.

وی با بیان اینکه به زودی بهره برداری و راه اندازی پایانه شرق و افتتاح باغ‌راه حضرت زهرا به طول ۹ کیلومتر را خواهیم داشت همچنین گفت: تا پایان سال راه اندازی آزمایشی تراموا در یکی از خطوط اصلی اتوبوسرانی را خواهیم داشت.

وی در مورد پروژه ادامه یادگار امام نیز اظهار کرد: مدیریت شهری با صرف هزینه وزمان لازم معارضین را رفع کرده است. امید است در خردادماه سال آینده پروژه یادگار امام افتتاح شود و بعد از آن بزرگراه سراسری شبیه بزرگراه امام علی (ع) خواهیم داشت.

محمدخانی در پاسخ به سوالی درباره انتقاد شهروندان از وضعیت پسماند در سطح شهر گفت: بعد از طرح تحولی در سازمان پسماند میزان رضایت‌مندی افزایش پیدا کرده است. برخی از وعده‌ها در مساله پسماند محقق شده و برخی دیگر در مسیر تحقق است. پسماند خشک در قالب سامانه شهرزاد در ساعتی که مردم درخواست می‌کنند، از آن‌ها دریافت می‌شود. در تهران بیش از ۵۰ هزار مخزن پسماند داریم و در این دوره حدود ۲۲ هزار مخزن بازسازی شده است. داده‌ها می‌گوید وضعیت رو به بهبود است. در فرآیند ۲۴ ساعته جمع‌آوری پسماند ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و خطا در کار وجود دارد. حتما در ماه‌های آینده با گسترش استفاده از طرح نوماند شرایط بهتر خواهد شد.

وی درباره استفاده غیرمجاز پیمانکاران از اتباع غیرمجاز گفت: در قراردادهای همه پیمانکاران یک بندی درباره ممنوعیت استفاده از اتباع  وجود دارد. اگر موارد مشاهده شود با پیمانکار برخورد می‌شود و اتباع غیرمجاز با کمک مجموعه نیروی انتظامی و وزارت کشور در مسیر رد مرز قرار می‌گیرند. با این حال مهاجرت‌های غیرقانونی زیاد است و این مسیر باز است و کار راحتی نیست که در مقابل آن‌ها را بگیریم.

وی درباره مساله انتقال پسماند شهر ساری به تهران گفت: در شهر ساری بحران زیست محیطی وجود داشت و برای رفع آن پروژه ساخت زباله سوز با دستور دولت آقای رییسی کلید خورد اما این پروژه هنوز به پایان نرسیده است. مشکل انباشت زباله‌ها در این شهر باعث شد به مناطق اطراف ساری درخواست دهند تا زباله‌ها منتقل شوند. کل پسماند انتقال داده شده به اندازه نصف پسماند یک روز تهران نیست.

محمد خانی درباره نقش خودروها در آلودگی هوا گفت: از همه می‌خواهم که از مافیای پر سر و صدای خودرو سوال کنند. ما از شرکت‌های داخلی هم اتوبوس خریداری می‌کنیم. تا پایان سال عدد اتوبوس‌های داخلی خریداری شده به عدد حدود ۱۸۰۰ اتوبوس می‌رسد و این یک رکورد است. در هیچ دوره‌ای این تعداد خرید اتوبوس تولید داخل را نداشتیم. بر روی همین اتوبوس‌ها برچسب‌های خاص زده شده که از محل عوارض‌های مردم خریداری شده است. با این حال باتوجه به کمبود اتوبوس در سطح شهر و آلودگی هوا تصمیم گرفتیم به سراغ اتوبوس‌های برقی خارج از کشور هم برویم اما متاسفانه یک شرکت داخلی نسبت به خرید اتوبوس‌های خارجی اعتراض کرد و این در حالی است که برخی از اتوبوس‌های نو که از همان شرکت داخلی خریداری کردیم حتی استارت هم نمی‌خورد.

محمدخانی در مورد ساخت و ساز در بوستانها با بیان اینکه تکمیل سرانه ها الزام قانونی است گفت: ساخت مسجد در بوستانها از دهه ۷۰‌ مرسوم بوده اما عملیات رسانه‌ای پرحجمی برای تحریف صورت گرفت چراکه از ابتدا با دستور زاکانی قرار شد که ساخت مسجد در بوستان قیطریه به نحوی باشد که درختی قطع نشود و قرار بود سازه موجود برای اهالی تبدیل به مسجد شود که روال قانونی در حال پیگیری است اما بررسی ها نشان داد که تقریبا  اخبار قطع درخت در بوستانها هیایو برای هیچ بود البته خیرین سازنده مسجد قیطریه طرحی در ابتدا برای ساخت مسحد مطرح کردند که چند درخت قطع میشد اما به دستور شهردار تهران نقشه برای حفظ درختان تغییر کرد.

وی ادامه داد: مسیر ساخت مساجد در بوستانها طبق قانون و در راستای تامین سرانه انجام می شود ، ‌۳۰ سال است که شهرداری تهران در بوستانها مساجد می‌سازد. درکنار سوله های بحران و سرویس بهداشتی شهرداری باید بدون قطع درختان سرانه مذهبی را نیز تامین کند.  قطع درخت خط قرمز ما است و ما حتی برای حفظ یک درخت در نقشه ایستگاه مترو بهار شیراز تغییر دادیم تا یک درخت حفظ شود و در کل اینکه بگویند ساخت مسجد با قطع درخت رخ می دهد انگاره نادرست است.

به گفته محمدخانی، در سه سال اخیر در موضوع کمربند سبز حریم و داخل تهران ۳.۵ میلیون درخت کاشته شده است و حتی فاز اصلی کمربند در اسفندماه بعد از سه دهه تکمیل و افتتاح می‌شود، حالا با این حجم از اقدامات شهرداری برای حفظ درختان، اینکه بگویم شهرداری درخت قطع میکند ریشه در فضاسازی رسانه ای دارد.

وی ادامه داد:  اما باید بگویم که موضوع قطع درختان در مورد بوستان سرخه حصار و برخی بوستان های دیگر  که به علت تنش آبی و هجوم آفت ها بود با مجوز و درخواست منابع طبیعی انجام شد  و نباید این دو موضوع را با  مخلوط کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: