زهرا شوشتری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: از مجموع ۸۵۲ هزار دانشآموزی که در آمار رسمی ثبت شدهاند، تعداد ۸۲۸ هزار نفر در مدارس ثبتنام کردهاند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس آمار ثبتنام شدگان، از مجموع آمار رسمی، تعداد بازماندگان از تحصیل ۲۲ هزار و ۵۴۹ نفر است و بر اساس آخرین بررسیها، تعداد ۴۰۰۰ نفر از آنان جذب و در حال حاضر مشغول تحصیل شدند.
وی ادامه داد: آماری که اکنون داریم، بین ۱۵ هزار تا ۱۹ هزار نفر بازمانده از تحصیل را نشان میدهد از این تعداد، تقریباً ۲ هزار نفر جزو جامعه هدف ما محسوب نمیشوند چرا که این افراد شامل کودکانی هستند که به دلیل معلولیت، حضور در مدارس دینی، یا بر اساس نظر پزشکان، در حوزه آموزش قرار نگرفتهاند.
شوشتری عنوان کرد: همچنین برخی دانشآموزان به دلیل مهاجرت یا مسائل دیگر هنوز از چرخه آمار استان خارج نشده و جزو بازماندگان از تحصیل محسوب میشوند، ضمن اینکه جذب بازماندگان از تحصیل توسط همکاران ما در آموزشوپرورش استان در حال پیگیری است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در توضیح آمار منطقهای بازماندگان از تحصیل در استان تصریح کرد: با توجه به اینکه آمار بازماندگان از تحصیل در سامانه شهید محمودوند ثبت میشود، هنوز تفکیک منطقهای این دانشآموزان توسط سامانه شهید محمودوند انجام نشده است.
وی در خصوص دلایل مختلف بازماندگان از تحصیل بیان کرد: بازماندن از تحصیل ممکن است به دلایل مختلفی همچون مسائل اقتصادی یا مشکلات خانوادگی رخ دهد، لذا تمامی دستگاهها بر اساس شرح وظایف خود در حوزه آموزش، موظف به مشارکت در این موضوع هستند.
شوشتری گفت: در حال حاضر آمار بازماندگان از تحصیل توسط سامانه شهید محمودوند شناسایی شدهاند، اما سایر دستگاهها مانند کمیته امداد و ثبت احوال میتوانند در ارائه آمار دقیقتر به آموزش و پرورش کمک کنند؛ علاوه بر این، هر یک از این نهادها باید در شناسایی و حمایت از این دانشآموزان مشارکت لازم را داشته باشند و متأسفانه برخی از این امور به کندی پیش میرود.
وی اظهار کرد: خانم عابدینزاده، معاون دادستان، در این زمینه فعال بوده و کاستیهای موجود را شناسایی کرده است؛ عدم همکاری مناسب سایر دستگاهها در کنار آموزش و پرورش از جمله مشکلات موجود است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: وقتی صحبت از بازماندگان از تحصیل میشود، انگشت اتهام به سمت آموزش و پرورش است، این در حالی است که همه نهادهای مرتبط باید در این زمینه همکاری داشته باشند، لذا رسانهها باید تریبونی برای بررسی و پیگیری این موضوع باشند تا همه نهادهای متولی را پای کار بیاورند.
انتهای پیام