به گزارش ایکنا، مرحله کشوری بخش نغمات دینی چهلوهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن که بیشتر با رشته مدیحهسرایی و همخوانی قرآن کریم شناخته میشود برخلاف سال گذشته که به لحاظ زمانی و مکانی جدا از مسابقات بخش آوایی (حفظ و قرائت قرآن) برگزار شد، امسال همزمان با این مسابقات و در شهر تبریز برگزار میشود.
مسابقات مدیحهسرایی و همخوانی قرآن کریم امسال در دو مرحله مقدماتی و نهایی برنامهریزی شده است. شکل برگزاری مرحله مقدماتی به این صورت بوده است که گروههای مدیحهسرایی شهریورماه امسال با حضور در ادارات کل اوقاف و امور خیریه استانی که به نمایندگی از آن در مسابقات ثبتنام کرده بودند، به ضبط اثر خود پرداختند.
در ادامه، این اجراها ۲۵ مهرماه مورد داوری گروه داوران مستقر در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفت و هفت گروه در بخش بانوان و ۱۶ گروه در بخش آقایان به مرحله کشوری راه یافتند.
طی هفتههای گذشته و به ویژه در ایام برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات مدیحهسرایی برخی از شرکتکنندگان مباحثی در مورد بخش نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن و به خصوص رشته مدیحهسرایی مطرح کرده و اعتقاد داشتند به کارگیری این موارد میتواند باعث ارتقای سطح مسابقات شود. در کنار آن برخی هم بودند که ابهاماتی در مورد مسابقات داشتند. در ادامه به بخشی از این موارد اشاره شده است.
«در آییننامه مسابقات سراسری قرآن در بخش همخوانی و مدیحهسرایی بر این نکته که هرگونه تغییر در متون منع قانونی دارد، تأکید شده، اما قانون در مورد تغییر ملودی به صورت کلی یا جزئی صراحتی ندارد، هستند گروههایی که بدون اینکه مرکز امور قرآنی متوجه شود، تغییراتی را اعمال میکنند که طبعاً به زیان سایر گروههایی که میخواهند تغییر اعمال کنند، اما به قانون تمکین میکنند، است.»
«در آییننامه مسابقات اجازه تغییر داده نشده و این تغییر ندادن یک نوع محدودیت است که خلاقیت را در گروهها از بین میبرد، در صورتی که اگر اجازه تغییر در متن و ... تواشیح و همخوانی داده شود، در نهایت به بالا رفتن کیفیت اجرای گروهها در مسابقات کمک میکند.»
«سال گذشته گروههای برتر از حضور در مراحل مقدماتی معاف شده بودند، اما امسال این قانون برداشته شده است.»
سیدعباس انجام، پیشکسوت قرآنی و از اساتید و پیشکسوتان حوزه مدیحهسرایی و همخوانی قرآن کریم که نظارت فنی مرحله مقدماتی چهلوهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن را نیز بر عهده داشت، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا، به برخی از این موضوعات پاسخ داده است.
وی در ابتدا به تشریح روال برگزاری مسابقات مدیحهسرایی و همخوانی قرآن پرداخت و گفت: روند برگزاری به این صورت است که در ابتدا برخی موضوعات و محورها از سوی برگزارکنندگان اعلام میشود و گروههای متقاضی حضور در مسابقات هم به انتخاب شعر و ملودی با همان موضوعات میپردازند. البته قبل از اینکه مسابقات برگزار شود، گروهها شعر را ارسال میکنند تا اگر ایراد اعرابی، کلمهای، ترجمهای و ... داشته باشد، اصلاح کنند و بعد از آن به ضبط اثر خود برای داوری در مرحله مقدماتی بپردازند.
انجام افزود: امسال بحث آیات جهادی قرآن کریم، وحدت امت اسلامی، پیامبر(ص)، جهاد و مقاومت به عنوان موضوع انتخاب شد و گروهها نیز مجاز به انتخاب شعر و ملودی با این مضامین شدند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در پاسخ به این پرسش که چرا اجازه تغییر به گروههای تواشیح در مراحل مختلف داده نمیشود؟ بیان کرد: از مرحله مقدماتی به بعد، یعنی وقتی در داوری آثار در مرحله مقدماتی به عمل آمد به گروهها اجازه داده میشود برای مرحله بعد تا ۱۰ درصد اعمال تغییرات داشته باشند. این تغییرات هم به این خاطر است که غلطهای شعری، ناکوکی، ناهماهنگی و سایر موارد را برای حضور در مرحله بالاتر رفع کنند.
وی بیان کرد: اینکه بعد از مرحله مقدماتی به گروهها اجازه داده شود تا تغییرات کلی ایجاد کنند، در راستای عدالت نیست و ظلم به سایر گروههایی است که اجرای خوبی در مرحله مقدماتی داشتهاند، خواهد بود. قطعاً اگر اجازه تغییر کلی داده شود، گروهی که در مرحله مقدماتی نمره لحن پایینتری نسبت به دیگر گروهها دریافت کرده باشد، به دنبال این خواهد رفت که شعر و ملودی دیگری را انتخاب کند و با این کار نمره پایین لحن در مرحله مقدماتی را جبران کند و این صحیح نیست.
انجام در پاسخ به این سوال که برخی گروهها بدون اینکه گروه داوری متوجه شود، تغییراتی در اشعار به وجود میآورند و حتی ممکن است با این تغییرات به رتبه هم برسند، گفت: زمانی که گروهها اجرا میکنند، متن شعری که در ابتدا انتخاب شده در اختیار گروه داوری قرار میگیرد و مغایرت داشتن متن در دسترس داوران با متن خوانده شده نمره منفی خواهد داشت.
این داور مسابقات ملی و بینالمللی قرآن کریم در پاسخ به این سوال که عدهای اعتقاد دارند، اجازه تغییر ندادن در متن و ملودی مانع از نوآوری و جذابتر شدن اجراها خواهد شد یا خیر؟ گفت: نوآوری زمانی محدود میشود که از ابتدا دست گروهها را ببندید و بگویند فقط این شعر و این ملودی را میتوانید بخوانید. وقتی شما از ابتدا دست گروهها را در انتخاب شعر و ملودی باز گذاشته باشید و آنها مختار به انتخاب هر شعری در موضوع معرفی شده هستند چه محدودیتی در نوآوری ایجاد میشود؟ بنابر این حرفی که زده شده است دقیق و منصفانه نیست.
وی درباره حذف معافیت در رشته مدیحهسرایی بیان کرد: این موضوع تابع آییننامه ستاد عالی مسابقات است و خیلی به گروه داوری ارتباط ندارد، حتی شاید به کمیته فنی هم کمتر ارتباط داشته باشد، این موضوع تابع تصمیمات ستاد عالی مسابقات است. فارغ از این موضوع اتفاقاً معافیت باعث میشود گروهها فرصت کمتری برای در معرض داوری قرار گرفتن داشته باشند، در حالی که هر چه حضور در مراحل مختلف بیشتر شود، اشکالات و ایرادات بیشتر با نظر داوران از بین میرود.
انجام در بخش دیگری از این گفتوگو در پاسخ به این سوال که چه توصیهای برای گروههای تواشیح حاضر در مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن دارید؟ گفت: گروهها سراغ ملودیهای جذاب بروند. باید تلاش کنند اجراهای خود را از حالت مسابقهای خارج کنند، این جذابیت باعث میشود همه کشورها از آن استفاده کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آییننامه اجازه چنین کارهایی به گروهها داده است؟ افزود: بله؛ چیزی در آییننامه که مانع نوآوری شود، وجود ندارد. البته تأکید شده است که لحن و الحان متناسب شئون باشد، اما آییننامه کجا گفته است که از لحن حماسه استفاده نشود؟ بنابر این دقت در انتخاب اشعار و ملودیها بسیار کمککننده است.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان اظهار کرد: هر چقدر میتوانند برای رسیدن به نهایت هماهنگی تلاش کنند، بحث هماهنگی بسیار مهم است، برخی به چندین جلسه تمرین بسنده میکنند و همین هم به آنها ضربه میزند. مراقبت از صدا موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام