سردار سید تیمور حسینی در بررسی وضعیت تصادفات درونشهری و برونشهری کشور طی سهماهه تابستان ۱۴۰۳ اظهار داشت: در این مدت، تصادفات منجر به فوت ۱۹ درصد کاهش یافته است. با این حال، تصادفات جرحی با افزایشی ۴۰ درصدی مواجه بوده که جای نگرانی جدی دارد.
وی ادامه داد: در بازه زمانی یکم تیر ۱۴۰۳ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ در مجموع ۳۹۶۱ فقره تصادف فوتی رخ داده که منجر به جان باختن ۴۶۶۹ نفر شده است و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، این تعداد ۴۹۴۱ فقره تصادف و ۵۷۹۵ نفر فوتی بوده است که نشاندهنده کاهش ۱۹ درصدی در تعداد تصادفات و متوفیان است.
سردار حسینی درباره تصادفات جرحی افزود: در تابستان ۱۴۰۳، تعداد ۱۲۱ هزار و ۹۶۱ فقره تصادف جرحی به ثبت رسیده که منجر به مصدومیت ۱۴۵ هزار و ۵۷۸ نفر شده است. این رقم در مقایسه با تابستان ۱۴۰۲ که ۷۸ هزار و ۱۰۵ فقره تصادف جرحی و ۱۰۰ هزار و ۲۸۰ نفر مصدوم داشتیم، افزایش ۵۶ درصدی در تعداد تصادفات جرحی و ۴۵ درصدی در تعداد مصدومان را نشان میدهد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با اشاره به عوامل مختلف بروز تصادفات تصریح کرد: یکی از عوامل مهم در بروز تصادفات، همچنان عامل انسانی است. تخلفاتی مانند سرعت غیرمجاز، سبقتهای خطرناک و عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی همچنان از دلایل اصلی تصادفات منجر به فوت و جرح هستند.
وی اضافه کرد: برای مثال، در آزادراه تهران-کرج، بیشترین تخلفات مربوط به سرعت غیرمجاز با بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت سرعت اضافی ثبت شده است.
سردار حسینی به شرایط نامناسب جادهها در برخی نقاط کشور اشاره کرد و گفت: کیفیت پایین برخی جادهها، نبود علائم هشداردهنده کافی و نبود امکانات رفاهی مناسب در جادهها نیز از عوامل تشدیدکننده تصادفات برونشهری است. با وجود این، کاهش تصادفات فوتی به دلیل افزایش حضور مأموران پلیس راهور، نظارتهای دقیقتر و بکارگیری سامانههای هوشمند ثبت تخلفات در جادهها بوده است.
وی به طرحهای ویژه پلیس راهور در بازه زمانی تابستان نیز اشاره کرد و افزود: از ابتدای تابستان ۱۴۰۳، همزمان با آغاز دهه ابتدایی محرم، طرحهای ویژه برای کاهش تصادفات و مدیریت ترافیک به اجرا گذاشته شد. این طرحها بهویژه در ایام پرتردد نظیر مراسم اربعین حسینی، ۲۸ صفر همچنین تعطیلات پایانی تابستان اجرا شد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا اظهار داشت: در این طرحها، پلیس راهور با حضور گستردهتر در محورهای پرتردد، اقدام به کنترل و مدیریت ترافیک نمود که نقش مهمی در کاهش تصادفات فوتی داشت.
کاهش قابل توجه تصادفات در استانهای خراسان رضوی، فارس و کرمان
سردار حسینی به تحلیل آماری وضعیت تصادفات استانی پرداخت و گفت: استانهای خراسان رضوی با ۳۵۰ فقره و ۳۹۸ نفر فوتی، فارس با ۳۵۴ فقره و ۳۹۸ نفر فوتی و کرمان با ۲۳۷ فقره و ۲۷۹ نفر فوتی، از استانهایی بودند که شاهد کاهش قابلتوجه تصادفات فوتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودند. از سوی دیگر، استان کیش با تنها یک فقره تصادف و یک فوتی، کمترین آمار تصادفات فوتی را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: استان ایلام با ۲۹ فقره تصادف و ۴۰ نفر کشته، البرز با ۳۹ فقره تصادف و ۴۱ نفر کشته، کاهش چشمگیری در تصادفات فوتی داشتند. این آمار نشان میدهد که اقدامات کنترلی و اصلاحی در برخی استانها نتیجهبخش بوده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا خاطرنشان کرد: عدد نهایی فوتیهای تصادفات بر اساس گزارشهای پزشکی قانونی اعلام خواهد شد اما آنچه که مسلم است، باید توجه بیشتری به ارتقای ایمنی جادهها و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی داشته باشیم تا بتوانیم آمار تصادفات جرحی و فوتی را به طور مستمر کاهش دهیم همچنین، افزایش آگاهی و آموزشهای عمومی در خصوص رفتارهای ترافیکی ایمن و تشدید نظارتها بر رفتارهای پرخطر رانندگان، از جمله اقداماتی است که در برنامههای آتی پلیس راهور بهطور جدی دنبال خواهد شد.
سردار حسینی بر لزوم همکاری همهجانبه دستگاههای مرتبط تأکید کرد و گفت: پیشگیری از بروز حوادث جادهای تنها به عهده پلیس نیست بلکه همه نهادهای مرتبط از جمله وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری، اورژانس، و رسانهها باید در این مسیر همسو و همگام باشند. ما برای داشتن جادههای ایمنتر و کاهش تصادفات، نیازمند عزم ملی و تلاشهای مستمر هستیم.
وی از مردم درخواست کرد تا با رعایت قوانین و توجه به توصیههای پلیس راهور، در حفظ ایمنی جادهها و کاهش تلفات ناشی از تصادفات سهم بسزایی داشته باشند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا یادآور شد: رعایت سرعت مجاز، عدم استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، و توجه به علائم هشداردهنده میتواند نقش مؤثری در کاهش حوادث رانندگی داشته باشد. ایمنی و سلامت رانندگان و مسافران، همواره اولویت اصلی پلیس راهور است و تلاش خواهیم کرد با اجرای برنامهها و طرحهای پیشگیرانه، این هدف را محقق کنیم.