شناسهٔ خبر: 69910855 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی

آلبوم موسیقایی «اُستیناتو» اثر علی احمدی‌فر آهنگساز و پژوهشگر موسیقی با برگزاری یک مراسم رونمایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، «اُستیناتو» عنوان یکی از تازه ترین مجموعه‌های موسیقایی است که طی روزهای گذشته با آهنگسازی علی احمدی فر و حضور تعدادی از شناخته شده ترین نوازندگان کشور توسط نشر «نوفه» پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

بردیا کیارس، نیما زاهدی، تینا جامه گرمی، کاوه تسعیری، لعیا اعتمادی، آتنا اشتیاقی، مرحوم پورنگ پورشیرازی، محمدحسین چم حیدری و محمد سلمان خواننده از جمله هنرمندانی هستند که در این آلبوم به عنوان نوازنده هنرنمایی کرده اند. ضبط این اثر نیز در استودیو ۵۴ توسط پویا پایور انجام شده و میکس و مستر اثر نیز توسط حامی حقیقی صورت گرفته است. این در حالی است که کیوان میرهادی نگارنده متن جلد آلبوم بوده و علی احمدی فر هم آن را به مرحوم حسین اصلانی آهنگساز پیشکسوت موسیقی تقدیم کرده است.

هادی ثابت آهنگساز سینما، تئاتر و تک نواز ساکسیفون در مراسم رونمایی این آلبوم که به میزبانی استودیو «شهر صدای پارسیان» برگزار شد، به ارائه پیشینه ای مختصر از پروژه موسیقایی «اُستیناتو» پرداخت و سپس یکی از قطعات این اثر برای حاضران پخش شد.

بردیا کیارس آهنگساز و رهبر ارکستر هم درباره نوازندگی این آلبوم بیان کرد: در دنیای مدرن و در کشورهای پیشرفته نوازندگان «ویرتئوز (نوازندگان چیره‌دست و توانایی که مهارت نوازندگی خود را در صحنه به علاقه‌مندان نشان می دهند)» تمایل زیادی برای اجرای آثار آهنگسازان پیشرو داشته و علاقه زیادی هم به چالش نوازندگی دارند. اما در ایران به علت تعداد بسیار کم از آثار پر چالش برای نوازنده و به علت فقدان آشنایی، استقبال مخاطب و هزینه زیاد استودیو این گونه آثار تولید نمی شوند.

سولیست ویولن اول این آلبوم توضیح داد: آهنگسازها و نوازنده ها می‌بایست با همکاری یکدیگر هر روز آثاری با تفکر امروزی بیافرینند. بهترین ضبط برای آثاری با خصوصیات کلاسیک و بار معنوی ژرف، نیاز به امکان ضبط به صورت آنسامبل است که امکانات آن به این سادگی وجود ندارد.

نیما عطرکار روشن آهنگساز موسیقی مدرن و معاصر، پژوهشگر موسیقی ضمن ارائه توضیحاتی درباره قدمت تصنیف آثار به ویژه کوارتت زهی علی احمدی فر درباره آسیب شناسی جریان ژورنالیستی موسیقی معاصر ایران نیز سخن گفت.

وی تاکید کرد: در آلبوم «اُستیناتو» از تکنیک های مینی مالیستی استفاده شده اما اصلا مینی مالیستی نیست و بهتر است گفته شود رویکردی پست مینی مالیستی دارد. این آلبوم در حدود سال های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۷ تصنیف شده و از نخستین آثاری است که در ایران با این رویکردِ معاصر تصنیف شده است. این آلبوم که متعلق به دهه ۲۰ زندگی علی احمدی فر است برای معرفی به آنسامبل هایی چون کرونوس کوارتت تصنیف شده است.

رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی

علی احمدی فر آهنگساز آلبوم «اُستیناتو» هم در مراسم رونمایی این پروژه توضیحاتی را درباره دلایل تاخیر طولانی در اجرا و ضبط آثار این آلبوم ارائه داد و یکی از دلایل عمده آن را به کیفیت نوازنده ها، خواننده و امکانات ضبط و هنر میکس ارتباط داد و عنوان کرد که بدون هنرنمایی نوازندگان پروژه به سرانجام رساندن «استیناتو» امکان پذیر نبود.

وی به مفاهیم زیبایی شناسانه آهنگسازی اش پرداخت و گفت: هر هنری وابسته به تاریخ آن هنر است. من معتقدم هنر در خلا به وجود نمی آید. بخش قابل توجهی از موسیقی مدرن می خواست صرفا نوآورانه باشد و به همین دلیل در مسیر اثبات و توضیح یک فرمول یا یک ایده و یا یک مانیفست حرکت کرد و نتیجه آن تالیف آثاری تک وجهی شد که خود مولف آن نیز به اثرش معمولا تعلق خاطری نداشت.

این آهنگساز و مدرس علوم آهنگسازی در ادامه صحبت های خود تاکید کرد: آهنگساز برای نو بودن هنرش بهتر است به درون خود مراجعه کند. در این صورت قطعا اثری جدید و نو مانند اثر یک انگشت به شکلی بی همتا تالیف خواهد کرد. آهنگسازی هنری است که نیمی از آن تکنیک های وسیع آهنگسازی به اندازه تمام تاریخ موسیقی بوده و نیمی دیگر نیز نگاه به درون خود هنرمند است به طوری که نمی‌توان این ۲ را از هم جدا کرد. این جهان با همه عظمتش آینه ای در مقابل انسان است که خود را در آن بنگرد. همه این کائنات در درون انسان به شکلی چند وجهی وجود دارد و مولف عاشقی که به درون خود نگریسته است (درونی که چند وجهی است)، پس اثر هنری ای از او نشأت می‌گیرد که علاوه بر چند وجهی بودن، زنده است.

احمدی‌فر تصریح کرد: این اثر موجودی زنده و میراث دار تاریخی بوده که وارث آن است. ژنتیکی که به آن ارث رسیده است در آن هست و وجوه مختلف تاریخیِ آن در وجودی جدید و منحصر به فرد و نو به مثابه اثر انگشتی بی مانند متولد می شود که پلورالیسم توضیح دهنده آن است.

حامی حقیقی از هنرمندان شاخص عرصه میکس و مستر نوازنده کلارینت نیز درباره میکس آنسامبل ها در حوزه موسیقی کلاسیک و اجرای زنده در فضای آکوستیک توضیحاتی را ارائه داد. این در حالی بود که نیما زاهدی نوازنده شناخته شده ویولن هم در بخش پایانی مراسم درباره چالش های نوازندگی و تکنیکی و ارزش های معنوی و عدم قطعیت آثار این آلبوم سخن گفت.

بردیا کیارس، نیما عطرکار روشن، هادی ثابت، حامد ثابت، حامی حقیقی، نیما زاهدی، علی مغازه ای، یاور احمدی فر، آیین احمدی فر، احسان صدیق، کیوان پورنصری نژاد، علی بهرامی، کیوان کیارس، محسن میرمهدی، شاهین مهاجری، میرعلیرضا میرعلی نقی، محسن ثقفی، سیاوش لطفی، پیتر پیرحسینلو و جمعی از هنرمندان توسط نشر موسیقی جوان (نیما جوان) از مهمانان ویژه این مراسم بودند.